Іслам в Україні
Published on Іслам в Україні (https://islam.in.ua)

Головна > Історія > Нащадок Гераїв Ахмед Тевфік Окдай — останній садразм Османської імперії

Нащадок Гераїв Ахмед Тевфік Окдай — останній садразм Османської імперії

Нащадок Гераїв Ахмед Тевфік Окдай — останній садразм Османської імперії
Нащадок Гераїв Ахмед Тевфік Окдай — останній садразм Османської імперії
Нащадок Гераїв Ахмед Тевфік Окдай — останній садразм Османської імперії

Якщо говорити про сто великих кримських татар, то Ахмед Тевфік Окдай (Ahmed Tevfik Okday), також відомий як Ахмед Тевфік-паша − останній садразм або великий візир Османської імперії — посів би далеко не останнє місце.

Кримський історик, автор тексту і ведуча Гульнара Абдулла розповідає про геніального дипломата і тонкого політика в черговому випуску відеоблогу «Tugra» («Тугра»), проекті Крим. Реаліі.

— Це була дивовижна людина: освічена, енергійна, цілеспрямована… Список можна було б продовжувати безкінечно, — починає ведуча розповідь про великого кримського татарина. — Одним словом, в історію він увійшов як геніальний дипломат і тонкий політик.

Користуючись величезним авторитетом у сучасників, з 1908 року Ахмет Тевфік-паша чотири рази очолював кабінет міністрів, причому тричі — в найкритичніші хвилини існування держави — між 1918 і 1922 роками.

Але сьогодні, на жаль, про цю видатну людину мало знають. Останній садразм був нащадком династії кримських ханів. Його батьки — і батько, і мати — походили з роду Гераїв.

Ахмед Тевфік народився 11 лютого 1845 року в Стамбулі в знатній, аристократичній родині кавалерійського генерала Ісмаїла Хакке-паші і Гюльшінас Бану-ханим. Як і належить синові благородного сімейства, отримав блискучу європейську освіту. А далі його чекала військова кар’єра.

У 1865 році став лейтенантом. Паралельно почав роботу перекладачем в державному апараті Високої Порти. Здібності юнака помітили, і вже в 1868 році він став 2-м секретарем посольств у Римі, Відні, Берліні і Санкт-Петербурзі. У 1875 році його призначили 1-м секретарем посольства в Афінах. А потім він отримав посаду офіційного посла в Берліні, а також повіреного в справах у США та Афінах.

Після свого повернення в Османську імперію Тевфік-паша протягом чотирнадцяти років займав пост міністра закордонних справ за султана Абдул-Хаміда II.

У 1879 році всупереч бажанню батьків він одружився з гувернанткою — швейцаркою Елізабет Вольфсберг, дочкою чиновника з міста Берн. Перед вступом у шлюб Елізабет прийняла Іслам і змінила своє ім’я. Від цього союзу народилося п’ятеро дітей.

Після молодотурецької революції політична кар’єра Ахмеда Тевфік-паші стрімко злетіла: в 1908 році він став депутатом парламенту — але не надовго. Вже на наступний рік під натиском молодотурків у відставку пішов великий візир Мехмед Кемаль-паша і весь кабінет міністрів. Перед султаном Абдул-Хамідом II було поставлено завдання — сформувати новий уряд з нових і прогресивних людей. І на головну посаду в державі Османів — візира — султан 31 березня 1909 року призначив кримського татарина — Ахмеда Тевфіка-пашу. Але його перше призначення тривало всього близько місяця. За цей короткий період молодотурки домоглися своєї головної мети — усунення режиму султана Абдул-Хаміда II. Йому на зміну прийшов новий султан Мехмет V, також відновилася конституція 1876 року і відбулося скликання парламенту.

5 травня 1909 року Ахмед Тевфік був змушений піти у відставку. Однак, незважаючи на те, що партія молодотурків «Єднання і прогрес» (якій належала реальна влада в країні) до колишнього візира ставилася не надто прихильно, все ж вирішила призначити досвідченого дипломата послом у Лондон, де він працював з 1911 по 1914 рік.

Перша світова війна закінчилася для Османської імперії підписанням 30 жовтня 1918 року перемир’я, і ​​відразу ж після цього у відставку пішов візир Ахмет Ізет-паша, а 11 листопада на пост садразма знову був призначений Ахмет Тевфік.

Це призначення не було випадковим: саме Ахмед Тевфік-паша був главою турецької делегації з врегулювання османського питання на Паризькій мирній конференції 1919 року. У цей же період візир поріднився з султаном: справа в тому, що його син Ісмаїл-хаки, випускник Бердинської військової академії, одружився на дочці останнього османського султана Мехмеда VI.

4 березня 1919 року візир знову був змушений подати у відставку, поступившись своїм постом шурину султана Дамата Фарід-паші, прихильника угоди з союзниками за будь-яку ціну.

Загалом, султанський уряд став маріонеткою в руках окупаційної влади на чолі з верховним комісаром Антанти в Стамбулі. Бачачи безграмотність у політиці шурина, султан Мехмед VI Вахідеддін повернув Ахмеда Тевфіка, а 21 жовтня 1920 року офіційно призначив — вчетверте! — великим візиром Османської імперії. Ахмед Тевфік-паша залишався на цій посаді до ліквідації султанату і у віці 77 років (4 листопада 1922) пішов у відставку.

Коли в 1934 році в рамках реформ Ататюрка турки отримували прізвища, Ахмед Тевфік взяв собі прізвище «Окдай» — і з тієї пори всі його нащадки носять це ім’я.

Останній садразм Ахмед Тевфік Окдай помер 8 жовтня 1936 року в Стамбулі. Його поховали в районі Бешекташ, але пізніше він був перепохований сином Алі Нурі Окдаєм в сімейному мавзолеї.

Довідка:

Молодотурки (Jön Türkler) — політичний рух в Османській імперії, який починаючи з 1876 року намагався провести ліберальні реформи і створити конституційний державний устрій. Після поразки Туреччини в Першій світовій війні молодотурки втратили владу. Після перемоги Кемаля Ататюрка більшість молодотурків почали активну діяльність у кемалістській Народно-республіканській партії (Cumhuriyet Halk Partisi).

Події 1909 року — в результаті Молодотурецької революції, яка відбулася в липні 1908, султан Абдул-Хамід II був змушений поновити в країні дію конституції 1876 року. Проте вже 1 серпня 1908 він видав указ, за ​​яким залишив за собою право призначення великого візира, військового і морського міністрів. У відповідь молодотурки організували потужний натиск на султана, змусивши відмовитися від цього права і затвердити великим візиром Каміль-пашу, в результаті чого уряд виявився під повним контролем молодотурків. Проте взимку 1908–1909 років рух почав швидко втрачати популярність серед жителів Османської імперії. Пропаганда пантюркізму відштовхнула від молодотурків представників нетурецьких народів.

03.11.2015
Теги: 
історія
кримський татарин
садразм
візир
Османська імперія
Стамбул
Ахмет Тевфік-паша
молодотурки

Книги

  •  історія, культура, контакти. Якубович М.М., Кралюк П.М., Щепанский
    Татари Волині: історія, культура, контакти
  • Українські просвітителі та Іслам. Соломія Вівчар
    Українські просвітителі та Іслам
  • Не заросте травою поле бою. Юнус Кандим
    Не заросте травою поле бою
  • З історії геополітичної боротьби за території Росії, України, Білорусі та Балтії. Теймур Атаєв
    З історії геополітичної боротьби за території Росії, України, Білорусі та Балтії
  • Тадждід, іслях та цивілізаційне оновлення в ісламі. Мохаммад Хашім Камалі
    Тадждід, іслях та цивілізаційне оновлення в ісламі
  • Слуга Бога й людства – спадок шейха Мухаммада аль-Газалі. Бенауда Бенсаїд
    Слуга Бога й людства – спадок шейха Мухаммада аль-Газалі
  •  плацдарм для культурної реформи. Абдул-Хамід Абу Сулейман
    Світогляд Корану: плацдарм для культурної реформи
  • Сучасний підхід до Корану та Сунни. Під ред. Махмуда Аюба
    Сучасний підхід до Корану та Сунни
  •  авторитет Корану й статус Сунни. Таха Джабір аль-Альвані
    Відновлення рівноваги: авторитет Корану й статус Сунни
Всі книги

Лінк на джерело: https://islam.in.ua/ua/istoriya/nashchadok-gerayiv-ahmed-tevfik-okday-ostanniy-sadrazm-osmanskoyi-imperiyi