Іслам в Україні
Published on Іслам в Україні (https://islam.in.ua)

Головна > Історія > 15 травня 1990 року ухвалено програму повернення кримських татар до Криму

15 травня 1990 року ухвалено програму повернення кримських татар до Криму

15 травня 1990 року ухвалено програму повернення кримських татар до Криму
15.05.2017

15 травня 1990 року було ухвалено програму з повернення кримських татар на свою історичну батьківщину — Крим. Через 46 років після депортації цей народ отримав можливість знову приїхати до себе додому. За чотири наступні роки на півострів повернулася половина всіх кримських татар, що жили тоді в СРСР — 250 тис. осіб.

Однак, як і весь час до того, влада не давала кримським татарам можливості зводити будинки, налагоджувати життя на своїй землі. Люди селилися у таборах поблизу півострова.

Для того, щоб зрозуміти всю нестерпність становища, необхідно знати і трагічну передісторію. Заповнити лакуни в обізнаності і зв’язати попередні події з тим, що відбувалося після ухвалення програми, допоможе опублікована на сайті Міжнародний меморіал стаття «Кримськотатарський рух за повернення до Криму», написана наприкінці радянських часів.

У 1921 році була створена Кримська АРСР, що сприяло розвитку економіки і культури кримських татар. До початку Другої світової війни кримськотатарський народ налічував 560 тис. осіб, з яких 137 тис. були мобілізовані у радянську армію. До 1944 року 57 тис. загинули на фронтах, решта 80 тис. ще воювали. У Криму в той час проживали 423 100 осіб, з них близько 200 тис. становили діти (більше половини з них були сиротами — їх батьки загинули на фронті), 178 600 — жінки і 44 500 — чоловіки (люди похилого віку, інваліди і поборники з німцями у партизанських загонах Криму — кримські татари становили близько 50% партизан у Криму). Всі ці люди вночі 18 травня 1944 року без найменшого попередження були вигнані з будинків солдатами НКВС, завантажені у товарні вагони, які відразу після цього запломбували, і відправлені у східні райони СРСР (на Урал, в Туркменію, Узбекистан, Казахстан і Киргизію), де їх поселили в комендатурах (резерваціях) як спецпоселенців.

У результаті нестерпно тяжких умов переїзду, незвичного клімату, голоду і скупченості в місцях заслання у перші півтора року загинула 195 471 особа — 46,2% всіх депортованих.

Після закінчення війни сюди ж, на заслання, були відправлені кримські татари, що билися у лавах радянської армії (цифри наведені за матеріалами неофіційних переписів, проведених активістами кримськотатарського руху на підставі масових опитувань в 1966–1974 роках).

До війни більшість кримськотатарського народу становили селяни, але була й інтелігенція. У місцях спецпоселень кримські татари були розселені, головним чином, у селищах при заводах і фабриках. У режим спецпоселенців входила заборона виїжджати за межі селища, визначеного для поселення. Тому всі кримські татари, незалежно від колишньої спеціальності, змушені були працювати на заводі, що розміщувався в їхньому селищі. Обіймати керівні посади не дозволяли навіть відповідним фахівцям…

Положення їх було дуже схоже з життям кріпосних уральських заводів початку минулого століття і за правовим станом, і за умовами побуту.

Кримські татари були поселені в бараках, прибудовах, хатинах, що належали заводу, з якого вони не мали можливості піти. Як і у робітників-кріпаків, розселення кримських татар проводилося без урахування родинних зв’язків. Часто батьки та їхні дорослі діти жили у різних селищах і не мали можливості не тільки побачитися, але і приїхати на похорон — виїзд за межі місця поселення загрожував тривалим табірним терміном.
Діти кримських татар були позбавлені шкіл рідною мовою, народ не мав на місцях заслання жодних інститутів національної культури, преси. І над всіма тяжіло огульне звинувачення у «зраді батьківщини», зрадниками вважалися і сім’ї кримських татар, загиблих на фронті, і діти, що народилися після війни.

У Криму після депортації його споконвічних насельників були знищені пам’ятки їх матеріальної і духовної культури. Були спалені всі газети, журнали і книги кримськотатарською мовою, навіть твори «класиків марксизму». Мечеті були зруйновані, мусульманські кладовища зрівняні з землею, надгробні камені використовувалися як будівельний матеріал для нових будівель. Татарські назви міст, сіл, вулиць замінили російськими. Переписувались старі і писалися нові історичні праці, в яких спотворювалася історія кримських татар з найдавніших часів і до наших днів — так, щоб витравити зі свідомості людей багатовікову історію Криму, нерозривно пов’язану з кримськими татарами, і зганьбити народ…

Більше про долю депортованого народу — за посиланням.

Теги: 
депортація
кримські татари
кримськотатарська історія
історія Криму
Крим

Книги

  •  історія, культура, контакти. Якубович М.М., Кралюк П.М., Щепанский
    Татари Волині: історія, культура, контакти
  • Українські просвітителі та Іслам. Соломія Вівчар
    Українські просвітителі та Іслам
  • Не заросте травою поле бою. Юнус Кандим
    Не заросте травою поле бою
  • З історії геополітичної боротьби за території Росії, України, Білорусі та Балтії. Теймур Атаєв
    З історії геополітичної боротьби за території Росії, України, Білорусі та Балтії
  • Тадждід, іслях та цивілізаційне оновлення в ісламі. Мохаммад Хашім Камалі
    Тадждід, іслях та цивілізаційне оновлення в ісламі
  • Слуга Бога й людства – спадок шейха Мухаммада аль-Газалі. Бенауда Бенсаїд
    Слуга Бога й людства – спадок шейха Мухаммада аль-Газалі
  •  плацдарм для культурної реформи. Абдул-Хамід Абу Сулейман
    Світогляд Корану: плацдарм для культурної реформи
  • Сучасний підхід до Корану та Сунни. Під ред. Махмуда Аюба
    Сучасний підхід до Корану та Сунни
  •  авторитет Корану й статус Сунни. Таха Джабір аль-Альвані
    Відновлення рівноваги: авторитет Корану й статус Сунни
Всі книги

Лінк на джерело: https://islam.in.ua/ua/istoriya/15-travnya-1990-roku-uhvaleno-programu-povernennya-krymskyh-tatar-do-krymu