Історія ісламу стає обов'язковою для вивчення у всіх таджицьких загальноосвітніх школах. Новий предмет називається «Вчення ісламу».
Це нововведення викликало неоднозначну реакцію. Правозахисники заявляють про порушення прав не лише представників релігійних меншин, що проживають у Таджикистані, але й самих мусульман.
До цього часу у навчальні програми таджицьких шкіл входила історія релігій. Історія ісламу була частиною загального предмету, повідомляє bbcrussian.com.
Введення додаткового уроку, повністю присвяченого ісламу, допоможе, на думку представників таджицького міністерства освіти, підвищити поінформованість молодих мусульман про свою релігію і захистити молодь від впливу нетрадиційних для Таджикистану течій ісламу.
Проблеми
Через нестачу богословів навчати азам ісламу школярів будуть філологи, історики і сходознавці, що не мають ніякого відношення до теології.
«Перед тим, як вчителі-ісламознавці розпочнуть заняття, з ними буде проведена бесіда. Якщо вони відповідають вимогам, вони зможуть викладати. А в майбутньому це питання вирішиться за рахунок випускників ісламського інституту країни», - пояснив представник міністерства освіти Таджикистану Мірзошаріф Шодієв.
Поки що ази ісламу раз на тиждень будуть опановувати учні старших класів тільки таджицьких шкіл. У майбутньому вивчення нового предмета стане обов'язковим для російських, узбецьких, киргизьких і туркменських шкіл країни.
Через брак коштів ввести новий предмет у всі мовні школи поки що неможливо.
Ісламська партія Відродження Таджикистану першою виступила із пропозицією ввести в загальноосвітню програму середніх шкіл республіки новий урок із вивчення ісламу.
Навчання основам ісламу і знання його канонів - питання для таджицьких мусульман не лише релігійне. Від нього залежить і майбутня національна безпека країни.
Побоювання мусульман
Таджицькі мусульмани стурбовані посиленням діяльності різних за своїм спрямованням християнських місій у країні.
Влада сподівається, що нові уроки допоможуть виховати у молоді національну самосвідомість
За останні кілька років комітетом у справах релігії міністерства культури республіки зареєстровано близько десятка християнських місій.
Про те, скільки мусульман прийняли нові вчення, невідомо, але, за неофіційним даними, їхнє число сягнуло вже кількох тисяч. В основному, це міські жителі, випускники російських шкіл або найбідніші верстви населення.
Також новий шкільний предмет допоможе дітям не потрапити під вплив різних терористичних організацій.
Після закінчення громадянської війни у республіці мусульманське духівництво країни стримало свої вимоги більшої ісламізації суспільства.
За словами лідера Ісламської партії Відродження Таджикистану Мухідіна Кабірі, суспільство не готове до швидких змін. Мусульманські священнослужителі, на думку Кабірі, до цього часу асоціюється у населення країни, особливо міського, з війною і насильством, але вводити урок ісламу необхідно.
«Більшість населення у країні мусульмани. При цьому у нас дуже слабе знання ісламу, - сказав Мухіддін Кабірі. - Користуючись релігійною неграмотністю, багато релігійних діячів намагаються ввести свою ідеологію, реалізовувати свої цілі. Це створить у майбутньому загрозу національній безпеці Таджикистану. Немає кадрів, їх потрібно підготувати. І в цьому повинна допомогти держава».
Стурбованість активізацією релігійно-екстремістських угруповань висловив і президент Рахмон.
«Сьогодні у різних регіонах країни з'явилися деякі релігійно-екстремістські угруповання, які вносять розкол між мусульманами. Це питання повинно бути у центрі кожного з нас, тому що мета цих угруповань - нав'язування негативних ідей суспільству, у першу чергу молоді», - заявив президент.
У дусі патріотизму
Рахмон також доручив міністерству освіти і керівникам вищих навчальних закладів вжити додаткових заходів для виховання у молоді національної самосвідомості і патріотизму.
2009 рік оголошений у Таджикистані роком ушановування Імама Азама - релігійного діяча, що вважається засновником ханіфітського напрямку сунізму.
За офіційним даними, 99% жителів країни сповідують іслам. Більшість мусульман Таджикистану, за винятком невеликої громади шиїтів-ісмаїлітів Гірського Бадахшану, є сунітами ханіфітського толку.
Пропозиції ввести обов'язкові уроки з вивчення азів ісламу у загальноосвітню систему країни тепер не викликають страху у населення. Хоча ще недавно подібні висловлення могли б шокувати багатьох жителів країни, наляканих ідеєю про створення ісламської держави у Таджикистані.
Критика
Політолог Зухра Мадаміджанова - одна з тих, хто твердо переконаний, що релігія повинна бути відділена від держави. Зухра вважає, що її діти повинні знати канони ісламу, але не готова поки що погодитися на відвідування її дітьми уроків з ісламу.
«Хто буде вчити наших дітей? Подивіться, скільки сьогодні недоучених священнослужителів. У них неправильне розуміння релігії. Чому вони завтра навчать наших дітей і з кого, дозвольте дізнатися, потім спитати, - запитує вона. - Треба терміново готовити кадри. Не можна все спустити і дозволити недоученим муллам-самоучкам повести наших дітей, нашу молодь у зовсім інше русло».
Інший таджицький політолог Зоріна Афзалова вважає, що пропозиція про вивчення основ ісламу у школах у нинішньому її формулюванні порушує права всіх громадян, у тому числі й мусульман, оскільки веде до однобічного розвитку.
«Коли наші діти будуть знати історію всіх релігій, вони самі для себе виберуть, що правильно, що ні. Будуть знати всі цінності і самостійно визначаться, що для них ближче. Не буде виникати й питання, хто якої віри. Це особистий вибір, але у тому випадку, коли наші діти будуть добре підкованими у питаннях теології», - переконана Зоріна Афзалова.
Відсутність літератури
Тим часом у таджицьких школах почалися заняття.
Учитель історії Муніра Аліфбекова зізнається, що методичних посібників з ісламу не вистачає
Молода викладач зізналася, що поки що не знає якими будуть уроки «Вчення ісламу». Більшість шкіл не одержали обіцяну міністерством освіти навчальну і методичну літературу з нового предмету.
Крім того, сама Муніра до теології ніякого відношення не має. Випускниця одного з таджицьких педагогічних вишів, вона закінчила історичний факультет.
«Книг ніяких немає, про новий предмет і методику його викладання довідалася із учительської газети. У продажі є диски про історію ісламу, про життя пророка Мухаммеда. Думаю скористаюся ними. Вони й стануть головними джерелами інформації, якою я буду ділитися зі своїми учнями», - розповідає вчителька Муніра Аліфбекова.
У міністерстві освіти не приховують, що країні катастрофічно не вистачає вчительських кадрів. Викладачі йдуть зі шкіл через низьку заробітну плату.
Основний кістяк практично всіх загальноосвітніх закладів республіки становлять старі радянські кадри. Молодь працювати у школі відмовляється.
За матеріалами bbcrussian.com
Посилання на тему:
Президент Таджикистану закликає країни ОІК створити фонд допомоги бідним мусульманським державам