«РепортерUA», 20.08.2010
Кримські татари в цьому місяці святкують своє національне свято «Ораза байрам».
Рамазан - рамадан - це 9-й місяць мусульманського місячного року хіджри, в якому Мухаммеду було послано перше одкровення. У рамазан мусульмани повинні дотримуватись посту (ураза), з якого й починається «Ораза байрам». Це - четверта із п'яти обов'язкових умов, яких дотримуються мусульмани. Піст починається з першого дня нового місяця, дотримується протягом 30 днів. Під час дотримання посту є ряд обмежень: забороняється прийом їжі, вживання рідини, куріння і т. д. Все, від чого треба утримуватися вдень, дозволяється протягом ночі і за годину до сходу сонця.
Після закінчення 30-денного посту починається свято Ораза байрам. За день до Ораза байрам або в день свята після святкового намазу (молитви) кримські татари жертвують фітр (садак'а), тобто милостиню, з розрахунку вартості 1 кг пшениці на кожного члена сім'ї. Фітр роздається бідним, сиротам, самотнім людям похилого віку, а також подається до фонду джамі (мечеті) після святкового ранкового намазу.
КРУ «Кримськотатарський музей мистецтв» у цей час проводить виставку «Прекрасний світ ісламу», яка покликана ознайомити з релігійними звичаями та обрядами кримських татар. В експозиції представлені предмети ісламського культу, якими користувалися мусульмани Криму в кін. ХІХ - поч. ХХ ст. Це набори для ритуального обмивання «абдест», амулетниці, молитовні килимки «намазлик», чотки «теспі», священна книга мусульман Коран, а також витончені каліграфічні композиції османських авторів Назіф Бея і Х. Озьязиджи. Особливістю ісламського мистецтва є заборона зображення живих істот. Саме тому широко розвинений рослинний орнамент, який мав сотні варіацій одного і того ж мотиву, а також геометричні візерунки. На предметах декоративно-прикладного мистецтва кримських татар, особливо тих, які були безпосередньо пов'язані з ісламським культом, нерідко зображувалися мусульманські символи, аяти з Корану і т.д.
Вплив ісламу на одяг кримських татар демонструють зразки жіночих суконь кін. ХІХ - поч. ХХ ст., зі строго регламентованою довжиною виробу і певним покроєм, головні покривала «марама» і «шербети», які носила кожна жінка, виходячи на вулицю.
Доповнюють цю тему копії літографій і гравюр XIX ст. російських та європейських художників із зображенням чоловіків і жінок у традиційному одязі того періоду, а також служителів ісламського культу. У роботах художників О. Рафе, К. Боссолі відображені деякі звичаї та обряди мусульман Криму: відвідування мечетей, роздача милостині, молитва, навчання основам ісламу в школах мектеб і т.д. Завершують експозицію фотографії культових архітектурних споруд, що збереглися до наших днів: мечеті, навчальні заклади «медресе», усипальниці «дюрбе».
Оригінал статті на сайті «РепортерUA»
Публікації на тему в українських ЗМІ:
Про Рамадан на радіо «Промінь»
Мусульмани Києва відсвяткували початок священного місяця Рамадан (УКРІНФОРМ)
У мусульман розпочався священний місяць Рамадан («Новий канал»)
У мусульман Донецької області почався Рамадан (відео) (ТРК «ЮНІОН»)