Крила Ісламу. Історія мусульманської авіації

1
Мусульманський вчений і винахідник Аббас ібн Фірнас
09.02.2010
Оцініть статтю: 
(189 оцінки)
oksana
Зображення користувача oksana.

«Ви досі думаєте, що планер та гелікоптер - плід розуму Леонардо да Вінчі?», - Запитує читача журнал «Світ фантастики». «Чи ви досі думаєте, що ракету винайшов Ціолковський?» - додамо ми. «Даремно, - відповідає видання «Світ фантастики», - араби почали робити перші кроки в авіації ще тоді, коли багато європейців поклонялися язичницьким богам». «Невже мусульмани і в цьому випередили європейців?!», - здивуєтеся ви. Нижче - лише історичні факти, відомі вузькому колу фахівців...

Ісламська авіація

Отже, жив у IX столітті в мусульманській Іспанії – Андалусії - вчений і винахідник на ім'я Аббас ібн Фірнас (810-887). Це був бербер, що народився в Іспанії. Як і більшість інших ісламських вчених, він не обмежувався однією галуззю знань. Спершу Аббас вивчав математику і музику, що вважалася розділом математики, сконструював для музичних потреб метроном, виготовляв скло із піску.

Після цього Іспанія перестала купувати скло в Єгипті і стала робити його сама. Він навіть дивував народ механічною кімнатою «віртуальної реальності», де на стелі сяяли зірки, пливли хмари, гримів грім і блискавка. Але у світову історію він увійшов не за ці досягнення.

У Кордовському халіфаті зареєстровано кілька спроб польоту Ібн Фарнаса. У 852 він зробив крила з тканини, натягнутої на дерев'яні розпірки. З цим схожим на парасольку апаратом Аббас зістрибнув з мінарету Великої мечеті в Кордові - у той час як він не зміг летіти, його апарат уповільнив падіння, і він впав, отримавши незначні травми. Його пристрій, як вважають, став прообразом сучасного парашута.

В той час у місті, що йменувалося «прикрасою світу», проживало півмільйона чоловік, більшість з яких знали грамоту. Адже до послуг населення в місті було 70 бібліотек. Мешканці не були особливо вражені цим фокусом, тому вчений засів за проект повноцінних крил. На їхнє створення пішли довгі роки.

Двадцять п'ять років по тому, у віці 65 років, Ібн Фарнас розробив покращений проект, що включав першооснови керування польотом. Він взяв цей каркас із крилами, який, імовірно, був першим дельтапланом, і спустився з маленького пагорба, що називався Джабаль ал-'арус, і, керуючи ним, протримався в повітрі протягом досить довгого часу, за деякими підрахунками цілих десять хвилин.

Це було першою спробою керованого польоту, оскільки він міг змінювати його висоту і напрямок, бо він повернувся туди, звідки почав шлях. Після успішного повернення до відправної точки, він, зрештою, впав на землю. Пізніше вчений сказав, що приземлення можна покращити, зробивши хвостову частину. За тим, що відбувалося, спостерігав багатотисячний натовп.

Мінарет Великої Мечеті в Кордові, звідки Аббас ібн Фірнас стрибав з парашутом
Мінарет Великої Мечеті в Кордові, звідки Аббас ібн Фірнас стрибав з парашутом

Подвиг Ібн Фірнаса був повторений лише півтора століття по тому - в Англії, причому зі схожим результатом. Чернець Еілмер зістрибнув з даху абатства, пролетів на штучних крилах понад 200 метрів і зламав ногу при приземленні.

І тільки через п'ять століть після Ібн Фірнаса Леонардо да Вінчі намалював креслення дельтаплана, в якому внутрішні частини крил були зафіксовані, а деякі поверхні управління зміщені до кінців (так, як при «плануванні» у птахів). У той час як його проекти існують у кресленнях і вважаються придатними до польоту в принципі, сам він безпосередньо ніколи не літав на своїх апаратах.

За його кресленнями, і з матеріалів, доступних у той час, наприкінці XX століття було збудовано апарат, який міг літати. Однак його схематичний проект реалізовувався з урахуванням сучасних знань про аеродинамічні принципи, і чи полетів би збудований самим Леонардо апарат невідомо. Модель, яку він будував для випробувального польоту в 1496 роки, не літала, а деякі інші проекти, такі як прообраз вертольота з чотирма людьми на борту, мають серйозні недоліки.

Ісламське ракетобудування

Перший контрольований політ з благополучним приземленням також здійснили мусульмани. У 1630-х роках винахідник Ахмет Челебі Хезарфен стрибнув з Галатської вежі в Стамбулі, заввишки в 61 метр, на шкіряних крилах і перелетів через Босфор, фактично здійснивши перший в світі політ з Європи до Азії.

У XVII столітті турецький мандрівник Евлія Челебі повідомив, що в 1630-1632 він бачив турецького вченого Хезарфена Ахмеда Челебі, який на апараті з крилами, перелетів Босфор. Після стрибка з Галатської вежі він пролетів відстань близько 3 км, приземлившись на іншій (азіатській) стороні Босфору без будь-яких травм.

Пам'ятник Аббасу ібн Фірнасу в Багдаді
Пам'ятник Аббасу ібн Фірнасу в Багдаді

Той, хто планує політ на відстань 3 км з висоти 60 метрів, побажав би використати сучасний планер і мати гарні навички та практику управління ним. Але відомо, що Челебі почав займатися своїм апаратом ще задовго до свого польоту.

Ісламському світові також належить першість у польоті людини на кораблі з реактивним двигуном. Це відбулося в 1633 році. До святкування дня народження дочки султана Мурада IV брат Хезарфена, винахідник Лагарі Хасан Челебі збудував пасажирську ракету - конічний снаряд з пороховими камерами і кабіною для пілота.

Це був перший відомий приклад польоту пілотованої ракети і апарату зі штучним двигуном. При великому скупченні народу Лагарі осідлав цей пристрій, підпалив гніт і з гуркотом злетів у небо. Політ тривав приблизно 20 секунд. Паливо закінчилося на висоті 300 метрів.

Глядачі очікували, що божевільний Челебі впаде униз і розіб'ється на смерть, але той раптово розкрив крила, прикріплені до тіла, і спланував у води Босфору. Дана технологія приземлення на поверхню моря дуже сильно нагадує приземлення на поверхню води за допомогою парашутів, що практикується американськими астронавтами після їхнього повернення з космосу.

Султан нагородив вченого мішком золота і високою військовою посадою, зробивши його головним винахідником при палаці. Пізніше винахідник та інженер Лагарі Хасан Челебі переселився до Криму до хана Селамет-Гірея. Період його проживання на півострові співпав із початком російських досліджень в галузі ракетних технологій.

Наприклад, відомо з історичних хронік, що ракети вже застосовувалися запорізькими козаками, починаючи з XVI-XVII стст. Казимир Семенович (1600-1651) - білоруський інженер і теоретик артилерії винаходить багатоступеневу ракету.

Політ Хезарфена з Європи в Азію
Політ Хезарфена з Європи в Азію
Таким чином, є всі підстави заявляти, що турецький інженер Лагарі Хасан Челебі і його учні мали істотний вплив на розвиток російських ракетних технологій. І лише через багато століть на основі знань і винаходів ісламських вчених у Росії зросли такі імена, як Цандер, Ціолковський, Корольов і Гагарін ...

За матеріалами Іслам.ру

Посилання на тему:

Мусульманські астрономи

Да Вінчі ісламського світу. Ракети, роботи і «життя у пробірці»...

Арабська середньовічна математика і поезія

Вплив ісламської філософії на західну культуру

Ібн Фарис: філолог між знанням і вірою

Забутий батько політекономії, соціології та політології. Ібн Хальдун про причини занепаду цивілізацій

Економічні погляди Ібн Таймійі

Щоб додати коментар, увійдіть або зареєструйтесь
Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію.