«Оновлення ісламської думки: невідворотність чи нововведення?» — доповідь Теймура Атаєва на X Міжнародній школі ісламознавства

«Оновлення ісламської думки: невідворотність чи нововведення?» — доповідь Теймура Атаєва на X Міжнародній школі ісламознавства
«Оновлення ісламської думки: невідворотність чи нововведення?» — доповідь Теймура Атаєва на X Міжнародній школі ісламознавства
09.07.2021
Оцініть статтю: 
(281 оцінка)
Власкор
Зображення користувача Власкор.

У Трускавці від 5 до 9 липня триває робота ювілейної, десятої, Школи ісламознавчих досліджень, тема якої цього року — «Іслам як релігія і наука». Захід організували ГС «Всеукраїнська асоціація «Альраід» та Український центр ісламознавчих досліджень за сприяння Міжнародного інституту ісламської думки (International Institute of Islamic Thought) та Інститут інтеграції знань (Institute of Knowledge Integration).

У роботі школи беруть участь понад 40 науковців не тільки з України, а й з інших країн світу: США, Туреччина, Польщі тощо. Другий день розпочався лекцією азербайджанського публіциста, історика Теймура Атаєва «Оновлення ісламської думки: невідворотність чи нововведення?» 

Як з’ясувалося, тема доповіді не пов'язана прямо з новою книгою Теймура Атаєва «Ідеї ​​пророка Ісуса і їх відображення в Корані», що він презентував учасникам заходу.

— Так, тема моєї доповіді безпосередньо з книгою «Ідеї пророка Ісуса…» не пов’язана, але річ у тім, що сам Ісус був фактично новатор. Це була людина, що намагалася змінити ставлення людей до дійсности, змінити ставлення людей одне до одного. І, може, навіть не змінити, а — що швидше — відновити. Бо якщо в Корані сказано, що сам Коран — це підтвердження Тори та Євангелія, то дотепер тривають суперечки, наукові дискусії: «А для чого Господь послав Ісуса? І до кого Він його послав — чи до свого народу, чи до цілого світу, до всього людства?» І хто він, Ісус, був? Чи він був, як багато хто досі вважає, політичний лідер, що виступив проти римського панування? Хтось його називає захисником пригноблених євреїв, треті вважають, що він посланий до всього людства… А якщо проаналізувати всі його проповіді, то там передусім мова про мир, дружбу, любов, злагоду, про заклик до цього. Адже що зробив Ісус? Він фактично зрівняв [у правах] усіх, бо тоді не пускали до храму деякі категорії. Гнаними, гнобленими безправними були хворі, прокажені, сліпі, люди з каліцтвами тощо… А Ісус залучає не тільки цих людей. Він залучає [до суспільного життя] жінок — жінка в той час була людиною другого сорту. Мало того, він не каже погано про римського сотника, він не каже погано про митаря, що збирає податки, і якщо каже проти, то тільки проти того чиновницького апарату, що грає на релігійних почуттях народу. І ось це є основне у проповідях Ісуса: любіть одне одного, дякуйте одне одному, поклоняйтеся Всевишньому, та не прирівнюйте до Нього третьої особи чи кого-небудь! Це і є те нове, це і є те оновлення думки, що він приніс людству, — пояснив пан Теймур.

Як наголошує Теймур Атаєв, Ісуса можна назвати «революціонером» — з точки зору революційної свідомости, «революціонізування» думки: 

— Тож, вертаючись до теми оновлення мусульманської думки, може бути проведена паралель між ставленням Ісуса до тієї дійсности, в якій він жив. Він був не те що реформатор — реформувати можна щось, ущерть його знищивши, — а закликав нас реформувати самих себе! І це те саме, що пізніше фактично робив пророк Мухаммад (мир йому і благословення): реформував нас, змінював нас, революціонізував нашу моральність, наше ставлення до себе самих, до оточення, до близького й далекого. У цьому я бачу і стикування, і оновлення. Не треба боятися слова «оновлення», бо мова про оновлення думки, оновлення ставлення до дійсности — залежно від того, що відбувається, від змін довкола. Як, наприклад, сьогодні з пандемією. Залежно від того, до чого це веде, до чого призведе і що ми повинні робити. І якщо хтось думає, що оновлення — це нововведення, що в релігії вважають за гріх, то знову підкреслю, що мова йде про оновлення самого себе, оновлення ставлення до життя. 

Запис лекції Теймура Атаєва на X Міжнародній школі ісламознавчих досліджень з лекцією «Оновлення ісламської думки: невідворотність чи нововведення?» доступний за посиланням.

У книзі «Ідеї ​​пророка Ісуса і їх відображення в Корані», яку науковець з Азербайджану презентував учасникам школи, він розглядає, як Коран умістив більшість ідей, доведених до своїх слухачів, а через них — до наступних поколінь, пророком Ісусом (Іса в мусульман, мир йому) — його визнають і дуже шанують в ісламі. Водночас автор намагається охопити образ Ісуса як особистости, що зробила неймовірний внесок у духовне прозріння людства, шукає відповіді на питання, ким був Ісус: політичним лідером, революціонером, що прагнув змінити життя одноплемінників? Теймур Атаєв пропонує свій погляд на цю тему, доходячи висновку, що Ісус хотів революції духу, революції духовности й моральности.

 

Щоб додати коментар, увійдіть або зареєструйтесь
Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію.