Крим очима німецьких солдатів. 1941–1942 рр.

Крим очима німецьких солдатів. 1941–1942 рр.
Діти Криму
Крим очима німецьких солдатів. 1941–1942 рр.
Архітектурна перлина Бахчисарая
Крим очима німецьких солдатів. 1941–1942 рр.
Старий чоловік із квітами
Крим очима німецьких солдатів. 1941–1942 рр.
Мовчазні свідки історії
Крим очима німецьких солдатів. 1941–1942 рр.
Крим очима німецьких солдатів. 1941–1942 рр.
Крим очима німецьких солдатів. 1941–1942 рр.
Крим очима німецьких солдатів. 1941–1942 рр.
21.04.2025
Оцініть статтю: 
(9 оцінки)
О. Степанченко
Зображення користувача О. Степанченко.

Коли 1941 року почалася радянсько-німецька війна, Крим уже був дуже інтегрований у радянську економіку та суспільні відносини, нав’язані народам СРСР комуністичною владою. Створена в жовтні 1921 року Кримська Автономна Радянська Соціалістична Республіка (КАРСР) насправді мала лише деякі атрибути автономії.

Фактично Крим був просто невеликим, але важливим придатком величезної радянської імперії, що прагнула насадити в усіх сусідніх країнах режим тотального придушення особистості й цілком народів. Формально КАРСР мала власні органи влади і навіть подобу парламенту, але насправді всім керували безпосередньо з Москви.

Згідно з конституцією КАРСР, державними мовами республіки були кримськотатарська і російська. Однак фактично, за винятком короткого періоду «коренізації» в середині 1920-х років, народам Криму нав’язували російську мову й російську культуру, які безроздільно домінували в Радянському Союзі.

Після 1920 року іслам у Криму зазнав жорстоких репресій: мечеті й медресе закривали й нищили, ЗМІ провадили непримиренну антирелігійну пропаганду. Комуністи ставили за мету формування «єдиного радянського народу». Кримські татари, позбавлені рідної мови, релігії та національности, повинні були асимілюватися.

На початку радянсько-німецької війни німецькі війська стрімко просувалися до Криму. У жовтні 1941-го вони здолали оборону на Перекопі й вийшли до Севастополя. Бої за місто тривали аж до літа 1942 року. Після цього успіху весь Крим, зокрема Бахчисарай і Сімферополь, опинився під контролем німецької армії під командуванням генерал-полковника Е. фон Манштейна.

Величезну роль в успіху німецьких операцій у Криму відіграв 4-й повітряний флот Люфтваффе, що ним до липня 1942 року командував генерал-полковник Александер Лер. Завдяки повітряним ударам по радянських частинах, оборона Криму зазнавала серйозних проблем, і зрештою її зламали.

На німецьких солдатів та офіцерів Крим справив незабутнє враження: яскрава південна природа, гірський ландшафт, теплий клімат, море, великі архітектурні пам’ятки і, звісно, люди — насамперед кримські татари.

За наказом командування 4-го повітряного флоту 1942 року видано кілька художніх альбомів: «Ми воювали у Криму. 1941–1942» і «Крим». Зміст обох книг був схожий: вони містили досить докладну історичну довідку, а також численні ілюстрації — репродукції акварельних і графічних робіт військового кореспондента Курта Штендера. А ще у книгах було багато фотографій учасників подій, офіцерів Люфтваффе.

Ці книги не можна було купити в магазині. Вони призначалися винятково як подарунки, насамперед офіцерам, що брали участь у боях за Крим. У 1944 році альбом «Ми воювали у Криму. 1941–1942» перевидали — це було розширене видання, що мало не пізнавальну, а пропагандистську спрямованість.

Найбільший інтерес становить альбом «Крим» — своєрідний путівник півостровов часів Другої світової війни. Більшість художніх робіт Курта Штендера присвячена природі Криму та кримським татарам — до них автор ставиться з очевидною симпатією. Вельми вдалі групові портрети кримських татар: відкриті, добродушні обличчя старих, торговців, що продають нехитрий крам, і дітей. Очевидно, Штендер свідомо уникав теми війни. У його роботах немає руйнувань, смерті й голоду, хоча саметоді, коли він працював над акварелями, бої були врозпалі. Мабуть, саму думку про війну він вважав неприйнятною, особливо на тлі дивовижної кримської природи й життєрадісних людей.

Один з розділів книги «Крим» присвячений Бахчисараю — місту, де говорить сама історія. Ханський палац, мечеті й мальовничі будинки постають на акварелях Штендера у всій своїй величі. Надзвичайно цікаві замальовки традиційних кримськотатарських будинків — багато з них залишилося лише у спогадах старих людей і на малюнках Курта Штендера.

Роботи Штендера в альбомі чергуються з фотографіями, зробленими офіцерами й солдатами Люфтваффе. Вони демонструють високий професійний рівень фотографів, що знаходили вдалі ракурси, які дозволяли зафіксувати найцікавіше й найважливіше з життя простих мешканців Криму.

Прихід німецьких військ фактично означав зміну однієї окупації іншою. Водночас німецька адміністрація дозволила відкрити мечеті і школи, стала видаватися кримськотатарська преса, значно вільніша, як за СРСР.

Частина кримських татар сприйняла прихід німців як визволення від радянського рабства і щиро співпрацювала з військовою адміністрацією. Друга частина брала участь в опорі німецькій окупації, ішла в гори до партизанів.

Німецькі війська покинули півострів у травні 1944 року, відступаючи під ударами радянської армії. За кілька тижнів після їхнього відходу НКВС провів операцію з депортації кримських татар. Ця операція була частиною політики геноциду щодо корінних народів Криму.

Щодо альбому «Крим», то в наш час він став бібліографічною рідкістю, об’єктом наукових досліджень істориків і мистецтвознавців, що цікавляться багатогранною культурою півострова.

Щоб додати коментар, увійдіть або зареєструйтесь
Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію.