Розквіт Ісламу на землях України в період Золотої Орди

Розквіт Ісламу на землях України в період Золотої Орди
Ісламський період Золотої Орди на українській землі
Розквіт Ісламу на землях України в період Золотої Орди
Ісламський період Золотої Орди на українській землі
Розквіт Ісламу на землях України в період Золотої Орди
Розквіт Ісламу на землях України в період Золотої Орди
20.10.2015
Оцініть статтю: 
(523 оцінки)
Власкор
Зображення користувача Власкор.

У 1243 році армії монгольського хана Бату (Батий) досягли меж Австрії. Отримавши повідомлення про смерть великого хана Угедея, Бату відвів війська в район нижньої Волги, відмовившись від планів підкорення Західної Європи. До цього моменту монголами були завойовані держави Середньої Азії, Близького Сходу, Кавказу, Волзька Булгарія, Київська Русь, Польща та Угорщина. Масштаб наступу азіатських загарбників не мав прецеденту в історії.

Знищенню піддавалися як ісламські, так і християнські держави. У військовому відношенні і в плані організації орди монголів в середині ХІІІ століття на голову перевершували всі тодішні армії світу.

Під час походу на Захід монгольська армія підкорила кочову імперію половців Дешт-і-Кіпчак, яка простягалася від степів південного Сибіру до Дунаю. Половці та інші кочові тюркські народи, включаючи торків, берендеїв і печенігів, які жили на землях сходу і півдня України, були інтегровані монголами до складу своїх військових формувань. Під час ведення військових компаній в Середній Азії і на Близькому Сході монголи познайомилися з Ісламом.

Командувач військами західної армії монголів хан Бату (Батий) доброзичливо ставився до цієї релігії, дозволяючи в похідних таборах створювати мечеті. Ось як описує ісламський історик ал-Джузджані ставлення монгольського ватажка до мусульман: «Він (Бату) був людиною вельми справедливою і другом мусульман; під його заступництвом мусульмани проводили життя привільно. У таборі і у племен його були влаштовані мечеті з громадою людей, які молились, імамом і муадзином. У продовженні його царювання і протягом його життя країнам Ісламу не ставалося жодної біди ні за його (власної) волі, ні від підлеглих його, ні від війська його. Мусульмани туркестанські під покровом його захисту користувалися великим спокоєм і безпекою. Деякі люди, що заслуговують довіри, розповідали таке: Бату потай зробився мусульманином, але не виявляв (цього) і надавав послідовникам Ісламу повну довіру. Процарювавши близько 28 років над цим краєм, він помер. Поховали його за обрядом монгольським». Зрозуміло, ця розповідь містить у собі неабияку частку перебільшення. Навряд чи мусульманин міг дозволити, щоб його поховали за язичницьким обрядом.

Система управління монгольської імперії потребувала великої кількості освічених людей, саме тому завойовники залучали до роботи мусульман, християн і буддистів. З часом управлінський апарат в Улус Джучі (а саме так стали називати західну частину Монгольської імперії) розрісся до досить значних розмірів. Один перелік посадових осіб був здатний викликати повагу у самого запеклого бюрократа. «Темники», «тисяцькі», «сотники», «десятники»,«даруга-беки», «мударріси», «кадии», «мухтасіби», «писарі (бітікчі) при великій тамзі», «тамговщики», «вагарі», «амбарщики», «яфтаджи» (особи, що оголошують про податки), «ясакчі», «каланчі» (збирачі калана), «букаули»,«прикордонники (тутакаули)», «вартові міських воріт (кабакчі)», «караули», «сокольничі», «пардусники» − це далеко не повний список чиновників, кожен з яких займав своє місце на ієрархічній драбині.

Першим монгольським ханом, який прийняв Іслам, був онук Чингізхана Берке. Саме при ньому Улус Джучі став перетворюватися в Золоту Орду − незалежна від великих монгольських ханів тюркська держава. У своїй політиці хан Берке спирався на торгові кола міст Хорезма і Волзької Булгарії, яка змогла швидко оговтатися від погромів 1236 і 1239 років, ставши одним з найважливіших економічних центрів Улус Джучі. У період правління Берке (1257–1266) почалося швидке зростання міст, чому активно сприяв правитель Улус. Торгові шляхи стали безпечні і впорядковані завдяки старанням хана. При Берке Іслам не став державною релігією, хоча сам правитель надавав мусульманам всіляку підтримку. Арабський історик Ібн Халдун писав: «Берке поширив Іслам між усім народом своїм, став будувати мечеті та училища у всіх своїх володіннях, наблизив до себе вчених і законознавців і здружився з ними».

Після смерті Берке Золотою Ордою правили хани, які дотримувалися традиційних для тюрків і монголів вірувань язичницького толку. Лише 1320 року хан Узбек затвердив Іслам в якості головної релігії держави. Період правління Узбека був часом розквіту Золотої Орди. Хан присік чвари всередині Улус, провів адміністративну реформу. Завдяки заступництву торгівлі невеликі причорноморські містечка перетворилися у великі центри, де розвивалися ремесла, будувалися палаци і караван-сараї. Потоки товарів, які йшли Великим шовковим шляхом, направлялися в Аккерман, Кілію, міста Криму та Кавказу.

У середині ХІV століття велика частина сучасної України була територією, де панував Іслам. Мечеті, медресе і мавзолеї височіли на берегах Дунаю, Дністра, Південного Бугу, Дніпра і Дону.

Польське письмове джерело з архіву Замойських, який датується серединою XVI століття, фіксує 11 мечетей, що збереглися в дністровсько-дніпровському межиріччі. Всі вони були побудовані в період з 1320 по 1360 рр. Під час недавніх археологічних розкопок городища «Кінські води» (Запорізька область) були знайдені залишки мечеті золотоординських часів. Італійці називали це місто «Сім мечетей», за кількістю молитовних будинків. Крім запорізької мечеті, були знайдені залишки культових споруд, що відносяться до Ісламу, в Донецькій області та на території Молдови (мечеть в городищі Шехр-аль-Джедід). Зі збережених до нашого часу об’єктів варто відзначитимечеть-медресе хана Узбека в Криму.

Період розквіту Золотої Орди завершився зі смертю хана Джанібека в 1357 році. Після цього протягом двох десятиліть в Улус Джучі відбувалися міжусобні війни. Цим змогли скористатися сусідні держави. Після битви на Синіх Водах 1362 року Велике князівство Литовське витіснило татар за Дніпро, а Молдавське князівство захопило прутсько-дністровське межиріччя. Розквіт Ісламу на землях України виявився короткочасним. Разом з військами Золотої Орди на схід пішло і мусульманське населення. Багатолюдні міста спорожніли, торгівля завмерла. Але цей період тривав не довго. Через сторіччя, що виникло на руїнах Улус Джучі, Кримське ханство змогло відновити позиції Ісламу на землях півдня і сходу України.

Олександр Степанченко спеціально для «Іслам в Україні»

Щоб додати коментар, увійдіть або зареєструйтесь
Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію.