Батьків кримських школярів змушують на заготовлених заздалегідь бланках підписувати заяви про відмову від навчання їхніх дітей кримськотатарською мовою і про переведення їх в клас з російською мовою навчання.
Про це сказано в зверненні асоціації кримськотатарських працівників освіти «Мааріф» на ім’я глави республіки Сергія Аксьонова.
За інформацією, отриманою від батьків, одна з таких ситуацій склалася в Войковськый школі Ленінського району, в якій функціонують два класи з кримськотатарською мовою навчання. У третьому класі навчаються восьмеро дітей, у сьомому — чотирнадцять.
Директор школи Т. Єремєєва заявила батькам цих учнів, що закриває класи нібито через відсутність підручників.
— Не добившись згоди батьків, вона методом батога і пряника змусила батьків частини учнів написати відмовні заяви від навчання їхніх дітей у класі з кримськотатарською мовою навчання, — повідомили в
Все, що відбувається мало кореспондується із заявами представників окупаційної «влади»: раніше на
— З 49 млн, які необхідні для перекладу і видання, на сьогодні є тільки 15, — розповіла Н. Гончарова, але одразу ж зазначила, що цієї суми достатньо для того, щоб вже до кінця 2015 р. здійснити задумане. Крім того, чиновниця завірила, вже до 1 жовтня в кримських школах з’явиться спеціалізована література для факультативного вивчення кримськотатарської мови.
Оскільки заяви Гончарової викликають сумніви і виглядають спробами ввести в оману громадськість, Асоціація кримськотатарських працівників освіти «Мааріф» напередодні нового 2015–2016 навчального року звернулася до голови Республіки Крим Сергія Аксьонова з пропозицією прийняття конкретних заходів у вирішенні проблем освіти кримськотатарською мовою в республіці.
Як повідомляє агентство QHA Асоціація «Мааріф» констатує, що необхідно звернути особливу увагу на катастрофічне становище народу в сфері національної освіти.
— За 26 років після повернення кримськотатарського народу на батьківщину виросло нове покоління. Це перше покоління кримських татар, в переважній своїй більшості не володіє на необхідному рівні рідною мовою, що викликає тривогу у батьків і громадськості, оскільки людина, що не володіє мовою предків, не зможе сприйняти культуру народу повною мірою, долучитися до витоків і спадщини, національних звичаїв, етнокультури та історії», — наголошується у зверненні організації.
Асоціація «Мааріф» у зверненні до Аксьонова наводить витяги з конституції Криму різних років, що стосуються функціонування кримськотатарської мови та освіти рідною мовою.
Як відзначають кримськотатарські працівники освіти, положення про рівноправне вивчення мов в Криму так і залишилося на папері.
Крім того, асоціація наводить статистику, згідно з якою кількість відкритих перших класів з кримськотатарською мовою навчання в порівнянні з минулим роком зменшилася на 19. Відповідно, вивчати кримськотатарську мову в цьому році будуть на 336 першокласників менше, ніж у минулому.
Кримськотатарські працівники освіти висловили незадоволення прийняттям Держрадою Криму 20 травня 2015 р. законопроекту «Про освіту в Республіці Крим», розробленого Міністерством освіти і науки РК, «в якому кримськотатарську мову, що має державний статус, було внесено в розряд інших необов’язкових рідних мов, що вивчаються за вибором на підставі принизливої для батьків подачі заяв, оскількии в освітніх організаціях для вивчення дітьми російської та однієї з іноземних мов заяв від батьків не вимагають».
При цьому, як зазначає «Мааріф», директори шкіл з російською мовою навчання майже повсюдно проігнорували розроблені Міністерством освіти, науки та молоді Республіки Крим методичні рекомендації щодо формування навчальних планів кримських шкіл на 2015/2016 навчальний рік, що сприяють формуванню в школах класів і груп з навчанням кримськотатарською мовою, з виділенням необхідної кількості годин на вивчення кримськотатарської мови як навчального предмета в школах з російською мовою навчання».
За інформацією асоціації, вивчення державної кримськотатарської мови самими кримськими татарами опускають на рівень гуртків і факультативних занять і в інших школах Криму, в них планується згортання мережі класів з кримськотатарською мовою навчання.