Алім Алієв: «Кримські татари ідентифікують себе як українці — таким чином створюється політична нація»

Алім Алієв: «Кримські татари ідентифікують себе як українці — таким чином створюється політична нація»
Журналіст і правозахисник Алім Алієв
22.02.2022
Оцініть статтю: 
(48 оцінки)
editor
Зображення користувача editor.

Tiger News — канал інформаційно-політичного хаба, що фокусується на соціальних і технічних інноваціях, формує образ лідерів не тільки за статками, а й за внеском у розвиток суспільства, запросив 18 лютого до своєї студії заступника генерального директора Українського інституту, журналіста, дослідника і правозахисника Аліма Алієва

В ефірі програми Tiger News «Як презентувати Україну світу?» Алім Алієв розповів, як позиціюють кримських татар в Україні та світі. Згадуючи нещодавню історію, говорили про механізми, за допомогою яких Росія намагалася розколоти жителів півострова, про те, як кримчани сприйняли Кримську платформу, про «фактор Ердогана» в боротьбі за Крим. Ішлося і про те, хто нині обстоює права кримських татар тощо.

Відповідаючи на питання ведучого, яке місце займає культура кримських татар, коли ми презентуємо Україну у світі, Алім Алієв зауважив:

— Якщо дати ширший контекст, якщо подивитися на нас до 2014 року, то кримських татар абсолютно не було ні у світовому контексті, ні в українському контексті. Ми були як річ у собі, варились у власному соку. Ну, от якщо ти їхав до Криму, то Крим — це був дуже радянський сервіс, а про кримських татар знав: чебуреки, пахлава, і далі, максимум — Ханський палац, що сьогодні руйнується. Мені здається, що з 2014 року у нас відбувається переосмислення, і взаємодія глибшає, і розуміння, що таке кримськотатарська культура. Кримські татари, якщо подивитися на наші ідентичності, — ми в тому числі ідентифікуємо себе як українці, і таким чином створюється політична нація.

Як підкреслює Алім Алієв, ідеться про перехід від радянського «інтернаціоналізму» до мультикультурности:

— Що таке інтернаціоналізм? Одна пісня, один танець, одна трагедія, одне свято. А мультикультурність — це про діалог, це про взаємодію, це про суб’єктність. Наприклад, в Українському інституті ми нині, як на мене, дуже органічно вплітаємо і кримськотатарську культуру, і кримськотатарський контекст в український в тому числі.

За словами директора, торік Український інститут випустив англомовний курс про Україну, її історію, ідентичність і культуру, а цього року розробляється курс про кримських татар, їхню історію і культуру:

— Це буде перший англомовний курс для світу. Я скажу більше: у нас немає академічного ґрунтовного онлайн-курсу українською мовою. Ми його робимо зараз англійською. 

Ведучий програми попросив більше розповісти, хто такі кримські татари, бо, за його словами, «ми сприймаємо їх як один етнос, а там все значно цікавіше». Гість погодився, зауваживши, що це справді дуже цікаво:

— Я такі цікаві маркери наведу… Як я часто кажу, кожен із кримських татар має бути істориком, хоч за освітою ти можеш бути інженером або хірургом. Бо ти постійно доводиш, хто такі кримські татари. Ми не «іго», що прийшло у Крим і там оселилося. Кримські татари — це народ, що утворився у Криму. І в моїй крові — якщо подивитися на мій профіль, можна сказати, що є там і готи, і кипчаки, і алани, кіммерійці, скіфи і далі, далі, далі. Тобто це такий плавильний котел у Криму. І коли 1441 року кримські татари утворили Кримське ханство, це була наша держава, що проіснувала до першої анексії Криму 1783 року. Коли Катерина II анексувала Крим, тоді в нас почалися перші міграції. Що важливо знати про Крим? До першої анексії Криму 95 відсотків його населення — це були кримські татари. Сьогодні це 15 відсотків — і це про колонізацію». 

Алім Алієв зауважив, що для кримських татар традиційно важлива освіта: 

— Наприклад, один із перших вищих навчальних закладів України був у Криму — Зинджирли-медресе, це 1500-й рік! І там навчали не тільки ісламського права чи релігійних канонів. Там навчали й арифметики, й навіть державного управління. Тож це була така колаборація духовного вишу з бізнес-школою. 

Впродовж бесіди в студії гість та ведучий торкалися багатьох інших питань, зокрема виникнення Кримської Народної Республіки, що була першою демократичною республікою мусульманського світу:

— І про це треба казати. Якщо відкриєш Конституцію Кримської Народної Республіки — у нас є стаття про рівність чоловіків і жінок під час голосування на виборах», — нагадав Алім Алієв. 

Ведучий зауважив, що, наприклад, у Франції лише 1946 року жінки отримали виборче право, і що конституція Кримської Народної Республіки була справді революційна в мусульманському контексті.

— Так, це було набагато давніше, ніж у деяких країнах Європи, — потвердив гість, не погодившись із реплікою щодо впливу Кемаля Ататюрка на це рішення. — Що важливо в контексті України: кримські татари живуть між двома світами. Це тюркський мусульманський світ — світ важливий, який творить нашу ідентичність, і європейський український світ. І ми можемо бути для України „перекладачами з одного контексту на другий контекст. Це важливо у плані того, що ми можемо розуміти й цей величезний впливовий тюркський світ, і розуміти європейський світ — і мову, і культуру, і контексти. 

Відеозапис передачі за участі Аліма Алієва доступний на YouTube-каналі Tiger News

Довідка. Алім Алієв — заступник генерального директора Українського інституту. Журналіст, правозахисник, дослідник та менеджер освітньо-культурних проєктів. Співзасновник громадських організацій «КримSOS» і ДП «Кримський Дім». У минулому — програмний директор «Кримського Дому», журналіст кримської газети «Авдет», консультант з комунікацій в експертній компанії Pro.mova. Член виконавчої ради українського ПЕН-клубу (міжнародна правозахисна неурядова організація, що об'єднує професійних письменників, поетів і журналістів).

Щоб додати коментар, увійдіть або зареєструйтесь
Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію.