«Всевишній випробовує наш народ, щоб відокремити лицемірів від щирих» — Айдер Рустемов

«Всевишній випробовує наш народ, щоб відокремити лицемірів від щирих» — Айдер Рустемов
Муфтій ДУМ АРК Айдер Рустемов
03.05.2023
Оцініть статтю: 
(90 оцінки)
editor
Зображення користувача editor.

Муфтій Духовного управління мусульман Автономної Республіки Крим (ДУМ АРК) Айдер Рустемов дав інтерв’ю релігійно-інформаційній службі України (РІСУ). 

Розмова була про життя кримських татар на 10-му році окупації півострова Росією, майбутнє ДУМ АРК та мусульман у контексті нової хвилі війни.

Відповідаючи на питання, яку політичну орієнтацію перед окупацією 2014 року мало ДУМ Криму, куди воно вело кримськотатарський народ, муфтій зауважив, що вона була ідентична політичній орієнтації наших національних інституцій, а Еміралі Аблаєв (муфтій ДУМК. — Ред.) був членом Меджлісу:

— Політична орієнтація Меджлісу цілком зрозуміла — відданість Україні. Жити в незалежній Україні та відроджувати наш народ. Але нині Всевишній випробовує наш народ, щоб очистити наші лави та відокремити лицемірів від щирих, продажних — від справжніх патріотів.

Айдер Рустемов каже, що на момент окупації він перебував на півострові. Про переїзд з Криму задумувався, бо не бачив там свого майбутнього:

— Я досить часто їздив з Києва у Крим і на початку окупації опинився на півострові. Усі мої родичі досі мешкають саме там, у Первомайському районі, де й лишилось усе майно. Стосовно виїзду з Криму: я не бачив у ньому свого майбутнього. Не знав, як зможу себе реалізовувати. Коли стало зрозуміло, що це окупація, і буде «референдум», я передбачив подальшу траєкторію розвитку подій: обшуки, підкидання та виїмку літератури. <…> Я виїхав із Криму 27 лютого, в день захоплення Радміну, й більше не повертався. Але сказати, що я «покинув» Крим, не можу, бо вже до цього певний час жив і працював у Києві.

За словами шейха Айдера, саме кримські татари стали ініціатором створення Духовного управління мусульман Автономної Республіки Крим:

— Ініціатор — кримські татари, які переїхали на континентальну Україну. Хтось народжується, хтось одружується, хтось помирає — такими подіями потрібно теж займатися. На цьому тлі зріла ідея створити управління. 

Айдер Рустемов зауважує, що ДУМ АРК так і не вдалося з 2016 року стати основним голосом кримських татар на континентальній Україні:

— Кримські татари розпорошені. Але є певна динаміка збільшення кількости наших громад. Єдиним легітимним органом кримських татар нас визнає саме держава. Ми хотіли зареєструватися як «ДУМК», але нам відмовили. Причина проста: не може бути двох організацій з однаковою назвою. Ми — спадкоємці організації кримських мусульман. Я, до речі, це у статуті прописав — але була так само відмова. Зрештою нас зареєстрували як ДУМ АРК.

Під час розмови шейха Айдера спитали, які у нього взаємини з ДУМУ та ДУМУ «Умма».

— Я зустрічався з Ахмедом Тамімом лише один раз. Між нашими структурами не було й немає ніякого спілкування, не виникало такої потреби. Чи буде воно — це питання майбутнього. Якщо я при цьому спілкуванні побачу відверто проросійську, деструктивну позицію, то вочевидь жодної взаємодії не відбудеться. А що стосується ДУМУ «Умма», то тут цілком інша картина: бачу прогресивних людей, які намагаються щось робити та щось створювати, — пояснив муфтій ДУМ АРК.

На питання про рух «Хізб ут-Тахрір» та зв'язки з ним, муфтій відповів:

— ДУМ АРК офіційно не взаємодіє з релігійними громадами ХТ (Хізб ут-Тахрір. — Ред.). Досвід доводить, що прибічники ХТ активніші на рівні теоретичних розмов про політику. Це не люди активних дій. Чимало з них, як і інші громадяни України, втратили житло й майно, тому багато хто виїхав до Європи. Причини ті самі: потрібно платити за оренду та утримувати родину за умов відсутности стабільної роботи та загального занепаду економіки. Тут більше побутові причини. Утім, є й ті, хто встиг продати кримське майно та перебратися на континент.

Айдер Рустемов підкреслив, що основною концепцією ДУМ АРК є задоволення потреб кримських татар:

— Наше завдання — не робити масовий заклик до ісламу. Наша мета — внутрішня оптимізація, що диктується потребою налагодити роботу громад і задовольнити потреби кримських татар, особливо в регіонах. Але це не означає, що ми не пояснюємо іслам та розділяємо за національною ознакою. Іслам — це релігія для всіх.

Щоб додати коментар, увійдіть або зареєструйтесь
Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію.