Іслам в Україні
Published on Іслам в Україні (https://islam.in.ua)

Головна > Аналіз > Сім фактів про Іслам в Україні, які варто знати

Сім фактів про Іслам в Україні, які варто знати

Сім фактів про Іслам в Україні, які варто знати
06.09.2016

Ви чули про волинських татар? В якому місті в Україні найбільше мечетей? Коли вперше переклали Коран українською? Яка мусульманська столиця Європи?

Якщо запитати про Іслам пересічного українця, він, імовірно, пригадає кримських татар або знайомого студента-іноземця, а частіше, мабуть, — стереотипні медіаобрази: від екзотичної культури, турецьких серіалів, хіджабу до гнітючих картин масової міграції, війни у Сирії, терактів у Європі… Поза цим «стандартним набором», який спрощує, а інколи й фальшує реалії, пропонуємо кілька маловідомих фактів, які допомагають краще пізнати одну з найбільших світових релігій і світобачення її вірян, зокрема і в Україні.

1. Татари: не тільки кримські, а й «острозькі»

Якщо про корінний народ Криму — кримських татар (киримли), унікальні мусульманські пам᾿ятки півострова (як мечеть хана Узбека початку ХIV ст. чи одне з найдавніших у Східній Європі медресе — Зинджирли, 1500 р.) більш-менш знаємо, то про мусульман на західноукраїнських землях відомо мало кому. Перша мечеть тут була зведена в Острозі (Рівненщина) понад 400 років тому. Це пов᾿язано з ногайськими і кримськими татарами, котрих після перемоги від Вишневцем 1512 року князь Костянтин Острозький узяв у полон і розселив поблизу Острога (нині це територія міста) і в довколишніх селах (сучасні Рівненщина, Хмельниччина).

В Острозі мечеть не збереглась. Натомість є залишки мусульманського кладовища: останні поховання датовані 1920-ми. Про ісламські сліди також нагадує вулиця Татарська, Татарська вежа, що перебуває далеко не в найкращому стані.

Історію «західних» татар або ж татар-липок (так називають татар на Волині, а також у Польщі, Литві, Білорусі), їхні писемні пам’ятки нині вивчають у Центрі ісламознавчих досліджень Острозької академії. Там цього літа відбулась чергова молодіжна ісламознавча школа, яку традиційно організовують Всеукраїнська асоціація громадських організацій «Альраід» та Український центр ісламознавчих досліджень.

2. Коран українською: 100 років історії

Першим повним перекладом смислів Корану українською вважається робота Олександра Лисенецького, здійснена у Львові у 1913–1914 рр. Потім, ближче до нашого часу, українською перекладали Ярема Полотнюк (перший частковий переклад безпосередньо з арабської), Валерій Рибалкін, Валерій Басиров. 2013 року в Медині, а минулого року й у Києві вийшов україномовний переклад смислів Корану з арабської, який здійснив сходознавець Михайло Якубович з Острозької академії.

Деякі вихідці з України перекладали головну книгу мусульман російською, а уродженець Львова Мухаммад Асад — в майбутньому один зі співтворців держави Пакистан — англійською (нині у місті Лева діє Ісламський культурний центр ім. М. Асада). Найстаріший частковий переклад слов᾿янською мовою — польською з елементами білоруської — це «Мінський тафсір» 1686 року.

Цікаво, що більшість мусульман читає Коран у перекладі, адже його мова — арабська — є рідною лише для 15–20% сповідників Ісламу. Від часів пророка Мухаммада (VII ст.) Священний текст перекладали перською, ефіопською, грецькою. Є версії англійською, німецькою, боснійською, російською, македонською, кримськотатарською, японською, навіть словацькою і кілька чеською (хоч у Словаччині й Чехії мусульман зовсім небагато). Нині питаннями перекладу Корану на офіційному рівні займаються центри в Туреччині, Ірані, СА, також проводять спеціальні конференції, як-от у Марокко.

3. Сучасні мусульмани України — різні

Україна вважається країною з порівняно невеликою кількістю мусульман: за різними оцінками, це від 600 тис до 2 млн осіб. Мусульмани тут різні: кримські татари й татари з Волгоградського краю, турки та вихідці з Середньої Азії, Північного Кавказу й Азербайджану, а також з арабських країн. Є новонавернені серед українців, однак їх небагато. Загалом в Україні домінує сунітський напрям Ісламу.

Регіони найбільшого розселення мусульман — Крим, Донеччина, Луганщина, Херсонщина й великі міста, як Київ, Харків, Запоріжжя, Дніпро, а чи не «наймусульманськішим містом» України є Одеса, де діє 8 мечетей. Події останніх років на півдні й сході України дещо змінили картину: чимало сповідників Ісламу емігрувало з окупованих територій. Якщо раніше в Україні діяло сім духовних управлінь мусульман із центрами у Криму, Донецьку, Києві, то тепер — лише кілька, зокрема Духовне управління мусульман України «Умма», Духовне управління мусульман України, «Київський муфтіят».

4. «Частина України»: на фронті та в тилу

Мусульмани України — активні учасники важливих суспільно-політичних процесів, зокрема подій Революції Гідності та військових дій на Донеччині й Луганщині. Представники цієї релігійної спільноти воюють у зоні АТО в лавах ЗСУ, Нацгвардії; шестеро осіб отримали відзнаку «Народний герой України». Діє капеланська служба ДУМУ «Умма», волонтерський рух «Мар᾿ям», що допомагає військовим і внутрішньо переміщеним особам, а також ініціатива донорства крові для поранених бійців, розповіла учасниця волонтерського руху Тетяна Євлоєва. Муфтій ДУМУ «Умма» Саід Ісмагілов вбачає головну мету в тому, щоб тутешні мусульмани «вважали себе частиною України».

5. «Мусульманська столиця» Європи — це…

Нині найбільші мусульманські спільноти в Євросоюзі — у Франції, Німеччині, Великобританії, Нідерландах. Вони відчутно зросли там після Другої світової війни, коли уряди цих країн почали активно залучати мігрантів для повоєнної відбудови. Так, у 1960-х Франція приймала представників своїх колишніх колоній (Марокко, Алжир, Туніс), і тепер 6–10% населення країни — мусульмани. Цікаво, що перші мечеті у Парижі з’явились ще після Першої світової війни — на знак вдячності за участь мусульман у захисті французьких володінь; далі кількість місць для молитви зростала: якщо всередині 1970-х у Франції було 150, то на 2012-й — понад 2000 мечетей.

Звичайно, визначити кількість номінальних і практикуючих мусульман складно. Але в цьому контексті «мусульманською столицею» Західної Європи вважають Лондон: там найбільше тих, хто чітко дотримується приписів Ісламу, а ім᾿я Мухаммад — досить популярне.

6. Кількість сповідників Ісламу зросте

Якщо в 1990 у Європі частка мусульман становила 4% населення континенту, то нині — 7% (близько 5 млн осіб), а до 2050-го — ще помітно підскочить. В Інституті міграційної політики США це пов᾿язують передусім із високим показником народжуваності нащадків мусульман-іммігрантів, які прибули до Європи в 1950–1970-х роках, і новим потоком приїжджих із Близького та Середнього Сходу, Північної Африки й Азії.

Нині у світі приблизно 1,6 млрд мусульман. За прогнозами дослідників, на середину століття частка християн і мусульман майже зрівняється — їх буде приблизно по 2,8 млрд осіб. Кількість останніх активно зростатиме, адже регіони, в яких вони живуть, динамічно розвиваються.

7. Фактор «Заходу»: як змінюються мусульманські країни

Іслам змінює обличчя Заходу, водночас мусульманський світ зазнає зворотного впливу. Він, як і світ християнський, — різний: є більш консервативні суспільства, є такі, де усталені звичаї і практики суспільного й державного життя змінюють, інтегруючи західний досвід. Яскравим прикладом реформаторства нині є Саудівська Аравія, доволі традиційна країна: шлях змін знаменує програма «Бачення-2030»: суть — у переорієнтації з нафти як головного джерела прибутку на наукомістку економіку (зокрема, інвестиції у науку, освіту, ІТ, охорону здоров’я і туризм) й модернізацію суспільства (скажімо, збільшення зайнятості жінок, впровадження електронного урядування).

Джерело: ВЕЛИКА ІДЕЯ

Теги: 
Іслам
мусульмани України
мечеті України
Коран
переклад Корану
українська мова
Острог
Львів

Книги

  •  історія, культура, контакти. Якубович М.М., Кралюк П.М., Щепанский
    Татари Волині: історія, культура, контакти
  • Українські просвітителі та Іслам. Соломія Вівчар
    Українські просвітителі та Іслам
  • Не заросте травою поле бою. Юнус Кандим
    Не заросте травою поле бою
  • З історії геополітичної боротьби за території Росії, України, Білорусі та Балтії. Теймур Атаєв
    З історії геополітичної боротьби за території Росії, України, Білорусі та Балтії
  • Тадждід, іслях та цивілізаційне оновлення в ісламі. Мохаммад Хашім Камалі
    Тадждід, іслях та цивілізаційне оновлення в ісламі
  • Слуга Бога й людства – спадок шейха Мухаммада аль-Газалі. Бенауда Бенсаїд
    Слуга Бога й людства – спадок шейха Мухаммада аль-Газалі
  •  плацдарм для культурної реформи. Абдул-Хамід Абу Сулейман
    Світогляд Корану: плацдарм для культурної реформи
  • Сучасний підхід до Корану та Сунни. Під ред. Махмуда Аюба
    Сучасний підхід до Корану та Сунни
  •  авторитет Корану й статус Сунни. Таха Джабір аль-Альвані
    Відновлення рівноваги: авторитет Корану й статус Сунни
Всі книги

Лінк на джерело: https://islam.in.ua/ua/analiz/sim-faktiv-pro-islam-v-ukrayini-yaki-varto-znaty