Ви чули про волинських татар? В якому місті в Україні найбільше мечетей? Коли вперше переклали Коран українською? Яка мусульманська столиця Європи?
Якщо запитати про Іслам пересічного українця, він, імовірно, пригадає кримських татар або знайомого
1. Татари: не тільки кримські, а й «острозькі»
Якщо про корінний народ Криму — кримських татар (киримли), унікальні мусульманські пам᾿ятки півострова (як мечеть хана Узбека початку ХIV ст. чи одне з найдавніших у Східній Європі медресе — Зинджирли, 1500 р.)
В Острозі мечеть не збереглась. Натомість є залишки мусульманського кладовища: останні поховання датовані
Історію «західних» татар або ж
2. Коран українською: 100 років історії
Першим повним перекладом смислів Корану українською вважається робота Олександра Лисенецького, здійснена у Львові у 1913–1914 рр. Потім, ближче до нашого часу, українською перекладали Ярема Полотнюк (перший частковий переклад безпосередньо з арабської), Валерій Рибалкін, Валерій Басиров. 2013 року в Медині, а минулого року й у Києві вийшов україномовний переклад смислів Корану з арабської, який здійснив сходознавець Михайло Якубович з Острозької академії.
Деякі вихідці з України перекладали головну книгу мусульман російською, а уродженець Львова Мухаммад Асад — в майбутньому один зі співтворців держави Пакистан — англійською (нині у місті Лева діє Ісламський культурний центр ім. М. Асада). Найстаріший частковий переклад слов᾿янською мовою — польською з елементами білоруської — це «Мінський тафсір» 1686 року.
Цікаво, що більшість мусульман читає Коран у перекладі, адже його мова — арабська — є рідною лише для 15–20% сповідників Ісламу. Від часів пророка Мухаммада (VII ст.) Священний текст перекладали перською, ефіопською, грецькою. Є версії англійською, німецькою, боснійською, російською, македонською, кримськотатарською, японською, навіть словацькою і кілька чеською (хоч у Словаччині й Чехії мусульман зовсім небагато). Нині питаннями перекладу Корану на офіційному рівні займаються центри в Туреччині, Ірані, СА, також проводять спеціальні конференції,
3. Сучасні мусульмани України — різні
Україна вважається країною з порівняно невеликою кількістю мусульман: за різними оцінками, це від 600 тис до 2 млн осіб. Мусульмани тут різні: кримські татари й татари з Волгоградського краю, турки та вихідці з Середньої Азії, Північного Кавказу й Азербайджану, а також з арабських країн. Є новонавернені серед українців, однак їх небагато. Загалом в Україні домінує сунітський напрям Ісламу.
Регіони найбільшого розселення мусульман — Крим, Донеччина, Луганщина, Херсонщина й великі міста, як Київ, Харків, Запоріжжя, Дніпро, а чи не «наймусульманськішим містом» України є Одеса, де діє 8 мечетей. Події останніх років на півдні й сході України дещо змінили картину: чимало сповідників Ісламу емігрувало з окупованих територій. Якщо раніше в Україні діяло сім духовних управлінь мусульман із центрами у Криму, Донецьку, Києві, то тепер — лише кілька, зокрема Духовне управління мусульман України «Умма», Духовне управління мусульман України, «Київський муфтіят».
4. «Частина України»: на фронті та в тилу
Мусульмани України — активні учасники важливих
5. «Мусульманська столиця» Європи — це…
Нині найбільші мусульманські спільноти в Євросоюзі — у Франції, Німеччині, Великобританії, Нідерландах. Вони відчутно зросли там після Другої світової війни, коли уряди цих країн почали активно залучати мігрантів для повоєнної відбудови. Так, у
Звичайно, визначити кількість номінальних і практикуючих мусульман складно. Але в цьому контексті «мусульманською столицею» Західної Європи вважають Лондон: там найбільше тих, хто чітко дотримується приписів Ісламу, а ім᾿я Мухаммад — досить популярне.
6. Кількість сповідників Ісламу зросте
Якщо в 1990 у Європі частка мусульман становила 4% населення континенту, то нині — 7% (близько 5 млн осіб), а до
Нині у світі приблизно 1,6 млрд мусульман. За прогнозами дослідників, на середину століття частка християн і мусульман майже зрівняється — їх буде приблизно по 2,8 млрд осіб. Кількість останніх активно зростатиме, адже регіони, в яких вони живуть, динамічно розвиваються.
7. Фактор «Заходу»: як змінюються мусульманські країни
Іслам змінює обличчя Заходу, водночас мусульманський світ зазнає зворотного впливу. Він, як і світ християнський, — різний: є більш консервативні суспільства, є такі, де усталені звичаї і практики суспільного й державного життя змінюють, інтегруючи західний досвід. Яскравим прикладом реформаторства нині є Саудівська Аравія, доволі традиційна країна: шлях змін знаменує програма
Джерело: ВЕЛИКА ІДЕЯ