Шейх Саід останній раз відвідував Крим торік. Бувати йому там як духовному лідеру небезпечно через його громадянську позицію, чіткі проукраїнські висловлювання щодо анексії півострова та військову ситуацію на Донбасі, звідки він родом.
Муфтій України, як і більшість мусульман Криму, вважав, що міжнародна громадськість не дозволить чикрижити карту Європи. «Сподівання були на тиск з боку європейської спільноти, тому що після Другої світової війни на Заході такого не було, щоб одна країна окупувала частину іншої. Надіялися й на те, що українська влада зможе вплинути на ситуацію. Зараз серед людей панує не стільки відчай, скільки розуміння, що потрібно жити далі. Тому деякі люди повертаються навіть зі Львова. У них у Криму залишились будинки, збудовані важкою працею. Потік з півострова зараз значно менший. Та все ж кримські татари очікують, що у довгостроковій перспективі Крим повернеться до складу України. А для цього потрібно терпіти, терпіти, терпіти», — зауважив релігійний діяч.
«Росія тисне на кримських татар»
На сьогодні, наголошує муфтій, мусульмани без перешкод відвідують мечеті в Криму, але російська влада закриває навчальні релігійні заклади — медресе, більшість з них не отримали російської ліцензії, тому не можуть проводити заняття. «Лише дві школи, а їх було десятки, отримали ліцензію і мають право працювати. Більшість з тих, хто бажає отримати релігійну освіту в Криму, позбавлена такого права», — каже муфтій.
На початку анексії Криму до кримських татар приїжджали релігійні, культурні, наукові діячі з Росії, щоб вплинути на свідомість, щоб нав’язати їм проросійські симпатії, вмовити працювати і жити за правилами, встановленими у РФ:
− Російські окупанти мали дуже поверхневе уявлення, хто є кримськотатарський народ. Вони думали, що це такі ж татари, як у Татарстані. Але ці народи відрізняються мовою, релігійними традиціями, це різний етнос. Росія тисне на мусульман, щоб вони цілковито підкорились і підлаштувались під стандарти взаємин між державою і вірянами, які мешкають в РФ.
Муфтій нагадує, що у Росії заборонені певні мусульманські ідеї і література. Відтак кримських татар арештовували за богословські книжки, підозрювали у причетності до політичних чи релігійних організацій.
«У Кремля не може бути щось не під контролем. Це в Україні ми маємо свободу і цінуємо її. Українські мусульмани люблять свою країну, бо нам тут не нав’язують, які книжки треба читати, не нав’язують релігійних лідерів, віряни самі обирають собі керівника, це дуже демократично», — продовжує він.
«Окупація гуртує людей»
Більшість людей розуміє, що російські спецслужби у Криму намагаються розколоти, розсварити громаду кримських татар, бо жива генетична пам’ять про ті репресії, які були вчинені проти них, зокрема у 1944 році, коли до Середньої Азії з півострова депортували у жахливих товарних вагонах 180 тисяч кримських татар. І це не дозволяє людям полюбити тих, хто їх нищив, зауважує муфтій.
«Зараз відбувається нове насильство над кримськими татарами. Це народ невеликий, але дуже згуртований, який має своїх національних лідерів, які хоч і змушені були покинути Крим, але до яких дослухаються. У людей є самосвідомість», — зауважує муфтій.
Саід Ісмагілов наголошує, що кримські татари відкрито позиціонували себе як прихильники незалежності України, вони зуміли зберегти свою ідентичність і генетичну пам’ять, а це не може подобатись Росії з її імперськими амбіціями.
На запитання Радіо Свобода, чому на долю окремих народів випадає стільки нещасть, а народ продовжує терпіти, Саід Ісмагілов відповів: «Я думаю, що це випробування від Бога. Кожен, хто стикався з цим, має виявити великі духовні, людські чесноти, щоб стати вище. Ця окупація лише гуртує кримських татар, це відбувається, бо серед них були різні думки, розбіжності, а зовнішній ворог змусив їх об’єднатися. Кримські татари кажуть, що потерплять незручності і блокаду задля того, щоб Крим якнайшвидше повернули», — сказав муфтій.
Нагадаємо, з Криму після анексії півострова виїхали близько 20 тисяч осіб у різні регіони України і за кордон.
Джерело: Крим. Реалії