Під час «Книжкового арсеналу» в Києві відбулася презентація дослідження ісламознавця Михайла Якубовича «Історія філософської думки Кримського ханства». Про те, як йшла робота і кому адресована праця, автор розповів Крим. Реалії.
Де і коли Ви збирали матеріали для книги, в яких архівах довелося попрацювати?
− У Туреччині, де в бібліотеках Стамбула (Сулейманіє), Маніси, Кастамону і Чоруму збереглося чимало текстів, насамперед XVI−XVIII ст. Також обробляв бібліотеки у Саудівській Аравії (Мекка, Медіна,
Яка частина матеріалів, використаних у роботі, знаходиться в Криму, а яка − за його межами?
− У Криму, через різні історичні обставини, залишилися тексти, переписані там, але ось оригінальних робіт кримських авторів практично не збереглося. Тому 90% матеріалу − за межами України.
Роботи філософів якого періоду Ви аналізуєте у своїй книзі? Чи всі вони були написані в Криму? Чи йдеться про твори, написані вихідцями з Криму, але за його межами?
− Це період Золотої Орди (XIV−XV ст.), а також Кримського ханства (XV−XVIII).
Чи існували більш ранні дослідження праць філософів Криму? Хто автори цих досліджень? Коли
− Є дещо з опублікованого: це біографічний нарис турецького дослідника Мехмета Бурсалі, а також спадщина деяких кримськотатарських учених − Абдалли Сойсала, Нарімана Абдульваапова, Гульнари Абдуллаєвої. Дещо досліджували і сучасні турецькі вчені, навіть дисертації захищені по Мухаммаду
В Україні ті, хто цікавився мусульманським Сходом, напевно, щось чули про імама
− У Криму дуже поважали
В Ісламі все досить чітко розписано: що, як і в яких випадках мусульманин повинен виконувати установки релігії. Поясніть, будь ласка, де тут місце філософії, адже рамки релігії досить чіткі і жорсткі? Йдеться про тлумачення священних текстів?
− Слід з’ясувати, що таке власне «філософія» для Ісламу. Ісламська культура виробила для позначення інтелектуальної традиції чимало понять − це і «фальсафа» (переважно східний арістотелізм і неоплатонізм), і «калям» (раціональна аргументація доктрин віри), і більш загальне «хікма», тобто «мудрість». Я б не погодився з тим, що рамки релігії в Ісламі такі вже жорсткі − є, скажімо, основи ісламського права, а є вже похідні від них, створені юристами. Так, ось «наука про основи права», яка вчила виводити ці похідні, мала чимало раціоналізму в собі. Це і питання смислогенезу, і співвідношення часткового і загального, і проблема причинності…. Не кажучи вже про те, що більшу роль в середньовічному і ранньому Ісламі грав науковий світогляд, близький своєю логічністю до філософського. Різні автори
Тобто предмет Вашого дослідження досить специфічний… Як Ви собі уявляєте ідеального читача книги з історії філософії?
− Якщо чесно, мені хотілося б, щоб це були кримські татари, готові продовжувати свою історичну традицію. А ще − українці, які цікавляться східним компонентом української культури. Оскільки філософія Кримського ханства − це не щось чужорідне, це власне наша традиція, яка була тісно інтегрована в ісламський світогляд.
Іслам, який сповідували і сповідують кримські татари, називають традиційним. А як би Ви охарактеризували тодішню релігійну практику кримських татар − це суфізм чи інший, невідомий українцям напрям в Ісламі? Чим релігійна практика в Криму того періоду відрізняється від нинішньої?
− Катастрофа репресій 20−
Чи можлива поява релігійних вчених такого рівня серед кримських татар сьогодні, і за яких умов це можливо?
− Це гостре питання, тому що після втрати Криму і фактичної інтеграції колишнього ДУМК (Духовного управління мусульман Криму − КР) в російську модель Ісламу виникає питання про релігійну освіту… У Криму буде сильним проросійський контекст, а ось на материковій Україні кримські татари виявляються в релігійних громадах, які вже не етноцентричні. Хоча і тут є чимало досягнень − сьогодні в Україні добре відомі деякі кримськотатарські ісламські вчені. Важко сказати, хто буде відроджувати цю традицію. Як на мене, сучасним кримськотатарським салафітам повинен бути цікавий кадізаделізм, тому що цей напрям за своїми «методами» дуже близько до підходів Мухаммада бін Абд
Розкажіть про видавництво та про саме видання.
− Підтримало це видання Державне підприємство «Кримський дім», а опублікувало видавництво «Комора». Я задоволений якістю, можна з гордістю і колегам на Заході показувати. Видавництво надало і редактора, і коректора, доклало усіх зусиль, щоб книга вийшла дійсно хорошою.
Джерело: Крим. Реалії