У
З огляду на віддаленість Львова від світових центрів мусульманської культури, виставка була неординарною подією для свого часу. З іншого боку, місто як найбільший центр Галичини протягом декількох століть було тісно пов’язано з політичним і культурним життям Сходу. Уродженцями Львівщини була низка відомих представників наукової, політичної і культурної еліти Османської імперії: Іван Кердей (
Ще в період раннього середньовіччя столиця Галичини була одним із великих торгових центрів Східної Європи, на ринках якої купці з Персії, Анатолії, Іраку, Середньої Азії і Криму продавали свої товари: килими, тканини, прянощі, предмети розкоші, зброю. Покупцями цих товарів були представники львівської знаті. Активний товарообмін наклав свій відбиток на топонімічний образ Львова — в місті з давніх часів існували Татарська і Вірменська вулиці, жителями яких були переважно представники країн Сходу.
В кінці XVIII ст. в моду увійшло колекціонування предметів східного мистецтва. Шедеври майстрів ісламського світу поступово почали осідати в музеях і приватних колекціях Львова. Саме завдяки цьому факту стало можливим проведення львівської виставки 1928 року. Вона увібрала в себе експонати трьох міських музеїв: Музею князів Любомирських, Музею імені короля Яна III і Музею художніх ремесел.
Крім того, для виставки надали свої експонати і приватні колекціонери. Професор інституту сходознавства (університет Яна Казимира) доктор Сигізмунд Смогоржевський передав для виставки килими ручної роботи з Алжиру і Марокко і музичні інструменти з Сирії та Аравії.
Надзвичайно цікавою була експозиція меблів з країн Магрибу (Марокко, Алжир, Туніс). Тонке ажурне різьблення по дереву, інкрустація — це все розпізнавальні прикмети роботи арабських майстрів. Родзинкою виставки були численні килими з Персії, Іраку, Туреччини та Сирії. Більшість з них були привезені мандрівниками під час поїздок країнами Сходу.
Значна частина експонатів виставки «Мистецтво ісламського Сходу» належала до періоду
Всі експонати вже бували в музеях і приватних колекціях Львова, що свідчить про значний інтерес до ісламської культури інтелектуальної еліти міста. Слід також сказати кілька слів про одного з ініціаторів проведення виставки — Музей художніх ремесел. Він був створений в 1894 році як муніципальний музей з ініціативи професора Юліана Захаревича. У
Під час Другої світової війни значна частина колекції була викрадена нацистами і вивезена до Німеччини, тим самим було безповоротно втрачено низку найцінніших експонатів. Нині в колишній будівлі Музею художніх ремесел розмішується Національний музей.
З іншими матеріалами з серії «Історія Ісламу в Україні» можна ознайомитися за посиланням.
Олександр Степанченко спеціально для «Іслам в Україні»