Пам’яті Февзі Сейдалієва:
Мен эминим
Анъа юртгъа
Биз къайтармыз
Сонки сёзни
Сиз
Я вірю,
Ми повернемся на Батьківщину
І не ви, а ми
Скажемо останнє слово…
Це рядки з вірша Февзі Сейдалієва — хочеться вірити, що пророчі…
В історії кримськотатарського національного руху були герої з воістину трагічною долею. Один з них — Февзі Сейдалієв. Його життя обірвалося у в’язниці — в молодому віці, в самому розквіті сил. З того часу минуло майже 47 років, але досі обставини цієї трагедії (як, втім, сотень і сотень їй подібних) невідомі…
Февзі Сейдалієв звинувачувався за статтею 62 КК УРСР (аналог ст. 70 КК РРФСР, введена в дію
Кримський татарин, який, як і багато його одноплемінників, хотів небагато, але такого важливого: жити на землі предків, позбутися незаслуженого тавра представника
Ця стаття замінила собою ст. 5410 попереднього Кримінального кодексу УРСР, чинного з 1927 року (також в редакції від
Санкції цієї статті були неабиякими — за правду, що в очах керівників радянської держави вважалася «наклепом» і «особливо небезпечним державним злочином», людину карали або позбавленням волі на строк від шести місяців до семи років і з вигнанням на строк до п’яти років, а якщо упертюх, який прагнув відновити справедливість, був спійманий повторно, то вважався особливо небезпечним рецидивістом (плюс ст. 26 КК УРСР) і міг отримати до десяти років — при цьому не просто був приречений на ув’язнення в колонії (таборі) суворого режиму, а в колонії (таборі) особливого режиму (камерне утримання).
Указом Президії Верховної Ради СРСР від
Указом Президії Верховної Ради СРСР від
Відповідно до Закону УРСР «Про реабілітацію жертв політичних репресій на Україні» від
Февзі Сейдалієву не довелось дожити до того часу, коли розвалився Молох жорстокої держави, частини якого були склеєні між собою кров’ю невинних жертв. Він не дочекався того часу, коли кримські татари повернулися на півострів, з якого були жорстоко вигнані. Він загинув у в’язниці. Але хіба не вніс він свою лепту в боротьбу з людиноненависницьким радянським монстром?
Гульнара Бекірова, історик, член українського
Февзі Сейдалієв народився в 1928 році в селі
За свідченням Мустафи Закірьяєва, родича Февзі, «в кінці
Відразу ж після Указу від 5 вересня 1967 року, згідно з яким кримські татари нібито були реабілітовані і могли жити «на всій території Радянського Союзу», разом з родиною Февзі зібрався до Криму. Але… сильно захворів його родич і близький друг — Шевкет Закірьяєв, і тільки після його смерті в березні 1968 року Февзі відправився на Батьківщину. З ним була його сім’я — дружина Гульнара і четверо дітей (три хлопчики і дівчинка).
На жаль, обіцянки, позначені в Указі вищого органу радянської влади були «липовими» і аж ніяк не означали, що кримські татари тепер можуть жити на Батьківщині. На тих з них, хто намагався оселитися в Криму, чекали численні випробування, які подолати було практично неможливо. Сім’я Февзі Сейдалієва повною мірою відчула єзуїтську «милість» влади… І в Зуї, і в Бахчисараї, куди вони приїхали, в прописці їм відмовили. Але повертатися в Таджикистан вони більше не збиралися…
Влітку 1968 року в колгоспі «Більшовик» Красногвардійського району кілька кримськотатарських сімей, у тому числі сім’я Сейдалієва, зайняли порожні будинки переселенців. Після депортації кримських татар йшло масоване заселення Кримського півострова переселенцями з різних районів Росії, а потім і України — хронічно не вистачало робочих рук. Але кримські татари в щасливу категорію довгоочікуваних переселенців не входили. Вони на своїй Батьківщині і раніше були «неочікуваними гостями», і в розумінні влади так і залишалися спецпереселенцями… Вночі до будинків, в яких оселилися кримські татари, під’їхали машини з міліціонерами і дружинниками. Вони вихоплювали
Такі були жорстокі реалії поводження з кримськими татарами, які після Указу від 5 вересня 1967 року намагалися повернутися на свою Батьківщину… За даними книги «Ташкентський процес», «близько 12 тисяч кримських татар, що побували в Криму після опублікування державних документів, були тим чи іншим способом видворені назад».
12 червня 1968 року Февзі Сейдалієв відвідав Бахчисарайський
Як повідомлялося далі в документі, «під час перебування під арештом Сейдалієв у присутності інших осіб висловлював своє вороже ставлення до Радянської влади, зводив наклепи на національну політику СРСР, дискредитував Радянський уряд і КПРС». Під час відбуття терміну в Бахчисарайському відділенні міліції він склав листа дружині, а також рукопис, який назвав «Протест проти свавілля і беззаконня, що творяться в Радянському Союзі проти кримськотатарської нації». У листі до дружини Февзі повідомив, що розповів іноземцям для передачі в ООН про «наше татарське питання», відтепер, писав він, «нам нічого чекати від Радянського уряду».
«Подібного змісту складений і рукопис, в якому він зводив наклепи на Радянський уряд і КПРС, які нібито ведуть політику захоплення і поневолення малих народностей, і звернувся з закликом до татар вимагати постановки питання в ООН про надання їм Криму, формування т.зв. татарської держави і відокремлення Криму від СРСР», — йшлося в документі Прокуратури Криму. Зрозуміло, ні про яке відокремлення Криму та формування «татарської держави» мови не йшло — Сейдалієв говорив про дискримінацію цілого народу, який, як і раніше, не може жити на рідній землі.
В черговий раз вигнаний з Криму, у вагоні, як дізнаємося з документа Кримської прокуратури, «Сейдалієв виготовив сім антирадянських, наклепницьких листівок, які 13 липня 1968 в згорнутому вигляді викинув через вікно на ст. Новоолексіївка Херсонської області. Ці листівки були підібрані співробітником міліції. У них містяться заклики такого змісту: «Свобода і повна незалежність кримським татарам на своїй споконвічній батьківщині в Криму», «Ганьба Генеральному секретареві ЦК КПРС Брежнєву за дискримінацію кримських татар», «Ганьба Радянському імперіалізму, що займається внутрішнім захопленням», «Геть дискримінацію кримських татар»,«Геть нацистів радянського імперіалізму, свобода кримським татарам»…
Кілька разів Сейдалієва заарештовували і висилали за межі Криму. Одного разу в супроводі міліції до самого Чимкента…
Доведений до відчаю у вересні 1968 року, Февзі Сейдалієв з сім’єю провів демонстрацію протесту на Червоній площі в Москві. Демонстрація відбувалася в самому серці столиці — біля Мавзолею Леніна.
«7 вересня 1968 року Сейдалієв з’явився на Червону площу, де за порушення громадського порядку був затриманий працівниками міліції. При затриманні він викрикнув гасло „Геть Радянську владу“ і надав фізичний опір», — йдеться в офіційному документі. Зрозуміло, їх негайно заарештували. Вони потрапили в різні камери. Дружину Гульнару і дітей незабаром відпустили та етапували в Аккурган, а Февзі залишився у в’язниці, де його сильно побили.
Сейдалієв повністю підтвердив всі пред’явлені йому звинувачення, але заявив, що винним себе не вважає. 14 жовтня 1968 Февзі Сейдалієв був направлений на
Згідно з висновком лікарів, смерть настала в результаті інфаркту міокарда та набряку легень. Постановою старшого слідчого Башмакова від 5 листопада 1968 року кримінальну справу проти Февзі Сейдалієва було припинено. Розслідування причин смерті у слідчому ізоляторі не проводилося, оскільки «з акту розтину трупа причини були відомі і сумнівів не викликали». За яких обставин досить молода (йому було тоді тільки сорок) і здорова людина померла від хвороби серця — досі залишається загадкою…
Гульнара Сейдалієва разом з чотирма дітьми повернулася в Аккурган, працювала на цегельному заводі, в пекарні. Сім’я повернулася до Криму в 1990 році.
Джерела: Крим.Реалії, Дисидентський рух в Україні