1. Наріману Алієву 26 років. Фільм «Додому» – його повнометражний дебют
Робота над фільмом почалася, коли Наріману було 25 років.
«Для українського кіно ця стрічка схожа на „Повернення“ Андрія Звягінцева в Росії. Беручи участь у багатьох міжнародних фестивалях, Наріман Алієв представляє Україну як країну, де є молоді автори і нові явища», — зазначив генеральний директор «Артхаус Трафік» Денис Іванов.
2. Сценарій для фільму «Додому» створювався 2 роки
Перші 9 місяців Наріман Алієв працював над ним один, а потім запросив до співпраці сценаристку і режисера Марисю Нікітюк.
«Я погодилася, бо, по-перше, мене зацікавив попередній трітмент сценарію, який Наріман показав мені. А Нарімана зацікавили мої коментарі до нього — так ми вирішили, що підходимо один одному для співтворчості. По-друге, мені подобалися його попередні короткометражні роботи. Завдяки їм я приблизно розуміла не тільки, який сценарій фільму ми пишемо, а й те, яким фільм повинен вийти в результаті «, — зазначила Марися.
За словами сценариста, в процесі роботи не було конфліктів. «Наріман один із небагатьох авторів, з яким у мене вийшла дуже плідна співпраця. Звичайно, у нас були моменти непогодження, коли ми один одного переконували щодо драматургії, сцен, поворотних моментів. Але саме в таких обговореннях і різних поглядах у нас народжувалася третя якість, яке зазвичай була кращою і цікавішою», — поділилася Марися Нікітюк.
3. Для 29-річного оператора Антона Фурси це дебют в повнометражному кіно
Однак він встиг проявити себе в рекламі і музичній індустрії: Антон знімав ролики для брендів Volkswagen, Renault, McDonalds, Garnier, а також кліпи для Івана Дорна, Джамали і Луни.
В «Додому» критики Hollywood Reporter відзначили «жвавість і розкутість» Фурси. Також операторську роботу у фільмі високо оцінили Screen Daily, зазначивши, що Антон з допомогою своєї камери зумів «підкреслити важливість батьківщини для Мустафи».
4. У фільмі немає музичного супроводу
Дія фільму відбувається навколо сім’ї, у якій загинув близька людина. У мусульманських традиціях під час трауру музика забороняється. За допомогою цього прийому Наріман Алієв не тільки хотів досягти ефекту камерності, а й ставив перед собою мету «зберегти якусь автентичність атмосфери».
5. Ахтем Сеітаблаєв спочатку був запрошений на другорядну роль. Але після прочитання сценарію захотів пройти кастинг на головну роль Мустафи
Актор розповів, чому він так вирішив: «По-перше, тому, що над сценарієм працювали Марися Нікітюк і Наріман Алієв. Я уважно спостерігаю за їхньою творчістю, тому мені було цікаво, що ці двоє молодих людей створили разом. Я прочитав сценарій і вирішив спробувати себе на роль батька. «Додому» — це, з одного боку, локальна історія патріархальної татарської сім’ї, яка в той же час є глобальною і буде зрозуміла кожній людині в будь-якій точці світу.
Ахтем зізнався, що сюжет фільму нагадав йому відносини з його власним батьком. «І тому, що це кримські татари, і тому, що це повернення до себе, до відносин між рідними людьми і повернення не тільки в географічну точку під назвою „Крим“, а й до тих фундаментальних цінностей, які об’єднують нас як людей», — додав Сеітаблаєв.
6. Ремзі Білялов, який зіграв сина Аліма, — непрофесійний актор
Це двоюрідний брат Нарімана Алієва. Ремзі 21 рік, у нього є власний бізнес в Криму і він абсолютно не цікавиться кінематографом.
За словами Нарімана, зніматися Ремзі було досить складно, але він не боявся камери. До «Додому» хлопець зіграв зі своїм старшим братом Февзі в короткому метрі Алієва SENSIZ («Без тебе»), який в 2016 році номінували на Кришталевого ведмедя Берлінського кінофестивалю.
7. Завдяки «Додому» кримськотатарська мова вперше прозвучала з екранів Канського кінофестивалю
Фільм майже повністю знятий кримськотатарською мовою. Вона звучить не тільки у вигляді діалогів головних героїв, а й розкриває тему кримських татар в сучасній Україні.
За словами Дениса Іванова, в цьому проявляється ще одна важлива місія цієї стрічки. «Мені здається, „Додому“- це картина, яка здатна змінити, насамперед, наш ментальний простір. Ми зможемо подивитися на Україну з точки зору кримського татарина, у якого відібрали Батьківщину», — говорить генеральний директор «Артхаус Трафік».
8. Ідея фільму належить другові й колезі Алієва — Новрузу Хікмету
На знімальному майданчику Новруз був другим режисером.
9. Кольори одягу головних героїв фільму підібрані відповідно до ісламської символіки
Це заслуга художниці по костюмах Асі Сутягіній. Ось як вона пояснює колірну гамму гардеробу персонажів «Додому»: «Першим основним кольором в ісламській символіці вважається білий — як символ святості і гідності. У ритуальної церемонії він є не трагічним, а милостивим символом жалоби. Другий основний колір — жовтий як символ Світла, Сонця, Золота, Нетлінні, Радості. Третій — червоний, причетний до Світла. На відміну від біблійної символіки, де червоний символізував жорстокість і гріховність, в ісламі це позитивний знак: Сонце, Вогонь і Кров як ознака життя, краси і сильних емоцій. Зелений — це головний колір мусульманського Раю. У цьому кольорі з’єднуються і земний, і небесний початки. Блакитний — традиційний колір тюркських народів, що символізує чисте небо і свободу».
10. Фільм знімали 18 днів
«У знімальному процесі завжди не вистачає то часу, то грошей, — розповів Наріман Алієв. — Але нам зняти весь матеріал в такий короткий термін дозволили гарне планування, правильний розклад, готовність і компетентність всіх учасників команди. Кіно — це екстремальний вид творчості, тому що є багато факторів, які не дають можливості тримати все під контролем, так що все може зірватися в будь-який момент. під час зйомок режисер постійно приймає рішення, якими буде керуватися вся знімальна група. Від цих рішень залежить успіх проекту. Якщо ви боїтеся серйозних і швидких рішень, ніякого фільму не вийде».
Взято з Сегодня з незначними змінами