Фахівець з етнічних питань в колишньому Радянському Союзі Пол Гобл впевнений, що Україна, в якій живуть представники різних етносів і релігій, могла б поділитися своїм успішним досвідом «раннього запобігання» етнічних конфліктів, якби державні влади самі цінували його.
«Насправді кримські та казанські татари представляють традицію того, що ми називаємо «евроісламом» [ісламом в Європі, - ред.], Що з'єднує європейські та ісламські цінності ... У XIX столітті кримські та казанські татари створили центри помірного ісламу, який і виробив модель з'єднання цих двох ідентичностей», - сказав Гобл, аналітик американського Інституту світової політики, в інтерв'ю Радіо Свобода.
«Важливо знати, що Джадідизм, традиція оновленого ісламу, відігравала велике значення в Татарстані до приходу радянської влади, її нині відроджує Рафаель Хакімов, директор Інституту історії в Казані, а в Криму цю роботу проводили великі мислителі, які дописували до газети «Тарджуман» наприкінці 19-го–початку 20 століття», - розповів Пол Гобл.
Він підкреслив, що в радянські часи людей, які обгрунтовували ці ідеї, знищували, а на Заході дуже мало вчених вивчали це питання.
Гобл впевнений, що досвід, яким володіють казанські і кримські татари, в майбутньому буде мати більше значення і ісламом в Європі будуть цікавитися більше.
А поки, як зазначив кореспондент Радіо Свобода, татарська громада Польщі користується величезною повагою з боку місцевої влади і отримує їх нагороди, в той час як в Україні кримські татари залишаються пасинками своєї батьківщини.
На це аналітик відповів, що крім того, що кримські татари не були внесені в Закон про громадянство, зараз будь-яка позитивна дискусія про них у Києві «викликає роздратування у Москви, яка намагається налаштувати російську громаду в Криму на відсутність міжетнічного діалогу і вимагає повернути Крим Росії».
Таким чином, «навіть геополітика Криму не дозволяє Києву вести розмову про кримськотатарські ісламські цінності», - сказав Пол Гобл.
За матеріалами: radiosvoboda.org