Про ісламські мотиви в сучасній українській художній літературі доповідала учасниця VI Міжнародної ісламознавчої школи Вікторія Назарук

Про ісламські мотиви в сучасній українській художній літературі доповідала учасниця VI Міжнародної ісламознавчої школи Вікторія Назарук
Вчена відобразила найпродуктивніші тематичні аспекти ісламської традиції в літературних текстах, торкнулася звернень до кримськотатарської проблематики тощо
Серед більш як 30 учасників VI Міжнародної ісламознавчої школи «Іслам в сучасному світі: історичний, культурний, інтелектуальний простір» була присутня і викладач кафедри журналістики Національного університету «Острозька академія» Вікторія Назарук. Тема її доповіді — «Ісламські мотиви в сучасній художній українській літературі».
 
Вчена відобразила найпродуктивніші тематичні аспекти ісламської традиції в літературних текстах, торкнулася звернень до кримськотатарської проблематики, зокрема культурної, економічної та політичної взаємодії з Кримським ханством (приміром, у текстах Романа Іваничука, Гульнари Абдуллаєвої), навела опис на прикладі головних персонажів індивідуальних досвідів авторів перебування у мусульманських країнах, приміром «Дядечко на ім’я Бог» Євгена Положія, згадала історії про міжетнічні шлюби, як ось у романі Вікторій Гранецької «Щасливий».
 
— Коли йдеться про ісламський фактор в історії України, першочергово згадують саме про спільноту кримських татар та Кримське ханство, яке охоплювало Кримський півострів та частини сучасних Донеччини, Запоріжжя та Херсонщини. У цьому контексті від «Слова о полку Ігоревім» до історичного роману Романа Іваничука «Мальви» в художній літературі знаходимо традиційний сюжет про страшні татарські набіги, під час яких спустошувалися села, вбивалися їхні мешканці, а молодь забиралася у полон. З анексією Криму становище кримськотатарської спільноти знову стало предметом активних обговорень, надто зважаючи на проукраїнські позиції лідерів спільноти, — зокрема, зазначила Вікторія Назарук.
 
Як сказала дослідниця, сучасні художні тексти, в яких бодай фрагментарно згадується ісламська культурна традиція, умовно можна поділити на кілька категорій:
 
— Історичні романи, дія яких розгортається довкола взаємовідносин України з різними мусульманськими державами, ключові персонажі таких текстів за походженням переважно кримські татари або ж етнічні українки, які волею долі опинилися серед іншої культури, де прийняли Іслам; тревелоги, в яких йдеться про досвіди знайомства персонажів з Ісламом; популярні романи для широкої аудиторії, де один із центральних персонажів є представником східного світу або ж етнічним українцем, що обрав шлях Аллага.
 
Повний авторський текст доповідей учасників Міжнародної ісламознавчої школи буде опубліковано в черговому номері альманаху «Аль Калям».
Щоб додати коментар, увійдіть або зареєструйтесь
Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію.