«Рамадан — це школа богобоязливости» — муфтій Мурат Сулейманов

«Рамадан — це школа богобоязливости» — муфтій Мурат Сулейманов
Муфтій Мурат Сулейманов та журналістка Радіо Культура Наталія Грабченко
18.04.2023
Оцініть статтю: 
(59 оцінки)
editor
Зображення користувача editor.

Мурат Сулейманов, муфтій Духовного управління мусульман України «Умма», дав інтерв’ю в етері «Радіо Культура». Темою розмови було життя мусульман під час Рамадану та в умовах війни, чим важливий цей період для кожного мусульманина, та загалом, як живуть послідовники ісламу в Україні.

На початку бесіди шейха Мурата спитали, що насправді означає місяць Рамадан для мусульман.

— Це місяць прощення. У цей місяць явлено Коран, — пояснив муфтій. — Як відомо, Коран — це основна книга мусульман, і тому цей місяць дуже важливий для нас. Це місяць милости й добрих справ, тому кожен мусульманин у цей період намагається ще більше й більше робити добрих справ.

Відповідаючи на питання, що є Рамадан для сучасного мусульманина, що дозволено, а що під забороною, Мурат Сулейманов відзначив, що для мусульман важливі духовні цінності та виховання звичок: 

— Під час Рамадану ми починаємо піст на світанку, коли сонце щойно починає сходити. І до заходу сонця не можемо ні пити, ні їсти. Це абсолютно заборонено з 5-ї ранку до 20:00 (час у день інтерв’ю. — Ред.). Коли сонце зовсім сіло, ми можемо перервати наш піст. І так ми робимо протягом місяця. Також під час Рамадану ми відмовляємося не лише від їжі та води, а й від усього поганого. Наприклад, казати щось погане, лаятися або щось про когось казати чи робити погане. Тому що піст — це коли я віддаляюся та утримуюся від поганого. Для нас дуже важливі ці духовні цінності, важливо захистити їх і залишити в себе, щоб вони стали звичкою нашого щоденного життя.

Муфтій зауважив, що від 20-ї години до 5-ї ранку мусульманин може вживати будь-яку їжу:

— Він (мусульманин. — Ред.) може їсти все, що побажає, але небагато. Бо коли голодний, можна з’їсти дуже багато, і це буде шкідливо для здоров'я. У нас є певний етикет, заклик до молитви — це такий сигнал, що ми вже можемо приймати їжу. І що ми робимо? У нас є вода й фініки — це символ нашого Рамадану. Вода дуже корисна, а фініки — це глюкоза, потрібна для нашого здоров’я. І після цього ми молимося, а наш шлунок готується прийняти їжу. Також у нас є вечірня молитва. Вона називається молитва-таравіх. Ми збираємось в мечеті, разом проводимо її щодня, протягом 30 днів. Ця молитва є тільки в місяць Рамадан. А після молитви кожен, хто побажає, повертається додому, може молитися вдома або лягати спати до п’ятої години, коли починається ранкова молитва. <…> До цього моменту є час, щоб помолитися, поїсти та тримати новий день. <…> Мусульмани під час Рамадану працюють і виконують всі свої обов'язки.

Основним джерелом традиції» вживання їжі саме в нічний час шейх Мурат назвав Коран і сунну пророка Мухаммада (мир йому і благословення):

— Це є в Корані. Це наказ, бо так робив наш пророк Мухаммад (мир йому і благословення). У нас в ісламі є два основні релігійні джерела: Коран і саме життя пророка Мухаммада (мир йому і благословення). Коли ви читаєте Коран, то не все можете зрозуміти. І коли щось незрозуміло — ви шукаєте, як це робив пророк Мухаммад (мир йому і благословення). Тобто його життя є тлумаченням Священного Корану.

Муфтій наголосив на важливості виконання поставленої мети та використання всіх можливостей священного місяця: 

— Особисто для мене є дві мети. Перша — це наш стосунок з Кораном, тому що Всевишній міг просто сказати: в Рамадан тримайте піст, і все. Але Він підкреслив саме Коран. І тому дуже важливий зв'язок із Кораном. А друга мета — це отримання прощення. Кожна людина робить якісь гріхи, тому для всіх нас дуже важливо, щоб ми отримали прощення. І навіть пророк Мухаммад (мир йому і благословення) підкреслював це: якщо віруюча людина не отримає прощення від Всевишнього в місяць Рамадан, то коли ж вона його отримає? Бо місяць Рамадан — це ворота милости Всевишнього, вони відкриті! А його [ворота Його] гніву закриті. Тож ми повинні це використовувати максимально. Однак не тільки в місяць Рамадан треба так жити. У нас також є [ще] одинадцять місяців. Але місяць Рамадан — це школа богобоязливости <…>. Після цього ми можемо змінити наше життя на краще.

Говорячи про таке поняття, як «український іслам», шейх Мурат підкреслив, що в кожного народу своя культура:

— Звісно, є основи, які не можна порушувати. Наприклад, [не можна] вірити в одного бога і ще в одного. Або в нас є п’ять основних молитов, і я не можу сказати: я живу в Україні, то буду молитися дві молитви. Іслам не забороняє, а заохочує, щоб ми знайомилися одне з одним. <...> Є такі правила, які ніколи не змінюються. Але я кажу: в першу чергу я мусульманин, а потім — кримський татарин. Тобто я українець із Криму.

На завершення муфтій розповів про військовослужбовців-мусульман, що боронять Україну на фронті:

— Ми з ними на зв’язку, також відвідуємо їх на фронті. Нещодавно в Костянтинівці я проводив молитву, зустрічався з військовими-мусульманами. Але, на жаль, десятки воїнів-мусульман віддали свої життя, захищаючи державу. <…> Я розмовляв із хлопцями, що перебувають у Бахмуті. Вони просили читати за них молитву. Ми читаємо й допомагаємо, чим можемо, і розуміємо, що для них буде велика винагорода перед Всевишнім за їхню мужність.

Повне інтерв’ю муфтія ДУМУ «Умма» можна прослухати за посиланням.

Щоб додати коментар, увійдіть або зареєструйтесь
Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію.