У неділю, 7 березня, у Швейцарії розпочався референдум про заборону носити у громадських місцях одяг, що закриває обличчя. Всенародне голосування стало можливим після того, як ініціатива зібрала понад 100 тисяч підписів. Ідеться як про традиційний жіночий одяг деяких мусульманських країн, нікаб і паранджу (бурку), так і про «балаклави» та інші елементи одягу, що часом носять футбольні фанати чи представники радикальних угруповань. Утім, прихильники ініціативи не приховують, що головна мета змін до законодавства — саме боротьба з тим, що вони називають засиллям Ісламу.
Офіційні результати недільного референдуму показали, що «за» проголосували 51,2% громадян, а проти — 48,8%. Ініціатором референдуму була права Швейцарська народна партія (SVP), що вела агітацію під гаслами на кшталт «Зупинімо екстремізм».
Як повідомляє BBC, провідна швейцарська ісламська організація заявила, що для мусульман це «чорний день».
«Сьогоднішнє рішення відкриває старі рани, ще більше розширює принцип правової нерівности й направляє чіткий сигнал про відторгнення мусульманської меншини», — сказано в заяві Центральної ради мусульман, яка також додає, що оскаржуватиме це рішення в суді.
Санія Аметі, представниця швейцарської мусульманської громади, заявила BBC, що сама кампанія та зображення мусульманських жінок на плакатах засмучують:
«Так багато мусульман у Швейцарії почуватимуться ображеними та не частиною цього суспільства <…>, де їм не місце. Ми не схожі на цих жінок на знімках, просто не схожі».
Однак інші члени мусульманської громади підтримали заборону. Так, імам Мустафа Меметі з міста Берн заявив BBC, що, мотивація кампанії була, «ймовірно, ісламофобська». Але він сказав, що в будь-якому разі підтримує заборону, бо це може допомогти емансипації мусульманських жінок у Швейцарії.
Напередодні голосування Вальтер Вобманн, голова комітету з референдуму та депутат від SVP, назвав закрите обличчя у мусульманок «символом крайнього політичного Ісламу, що набуває дедалі більшої популярности в Європі та якому не місце у Швейцарії».
«У нас у Швейцарії є традиція показувати своє обличчя — це ознака наших основних свобод», — сказав він.
Уряд Швейцарії був проти цієї заборони, заявляючи, що держава не повинна диктувати, що мають одягати жінки.
Згідно з дослідженням університету Люцерни, майже ніхто у Швейцарії не носить бурку, і лише близько 30 жінок носять нікаб. Близько 5% із понад 8-мільйонного населення Швейцарії — мусульмани, що походять здебільшого з Туреччини, Боснії та Косова.
Швейцарці мають право безпосередньо висловлювати свою думку з приводу державних питань, завдяки системі прямої демократії у країні. Їх регулярно запрошують голосувати на національних або регіональних референдумах.
Ініціатива, щодо якої голосували на недільному референдумі, прямо не згадувала про Іслам, а також мала на меті заборонити учасникам вуличних протестів носити маски. Однак голосування багато хто називав «забороною бурки».
Цю пропозицію висунули ще перед оголошенням пандемії, через яку всі дорослі швейцарці мусять носити маски в багатьох місцях.
На думку аналітика BBC News Аналіз Імоджен Фоулкс, голосування не обов’язково свідчить, що швейцарці стали більшими ісламофобами:
«Чи стосувалося сьогоднішнє голосування будь-якого закриття обличчя — від нікабів та бурок до хусток, що їх іноді натягують на обличчя протестувальники? Саме на цьому наполягають активісти Швейцарської народної партії. Але їхні плакати й література дозволяють зробити зовсім інший висновок: вони демонстрували загрозливих жінок у чорних нікабах та попереджали про ісламський екстремізм. То чи означає результат, що швейцарці стають дедалі радикальніші? Чи можна назвати їх ісламофобами? Не факт. Зрештою заборону ухвалили з мінімальною перевагою. І давніше Швейцарська народна партія мала набагато більшу підтримку своїх ініціатив, часто спрямованих на обмеження надання притулку та імміграції. Вона успішно просунула заборону на будівництво мінаретів у 2009 році, за яку агітувала схожим чином. Але питання про одяг, що закриває обличчя, зовсім не однозначне. Багато швейцарських феміністок розглядають бурку та нікаб як пригнічення жінок, але вони також проти законів, які регламентують жінкам, що вони можуть і чого не можуть носити. Коли справа дійшла до голосування, вони розривалися. Звичною відповіддю жінок на питання, чи підтримуватимуть вони заборону, було „Jein“ — щось середнє між „ja“ (так) і „nein“ (ні). Сьогоднішнє голосування у Швейцарії, мабуть, теж було „Jein“».
Тим часом «Голос Ислама» уточнює, що закривати обличчя буде й далі дозволено в місцях молитов і в разі «місцевих звичаїв». Маски для обличчя також не будуть заборонені новим законом, тож мусульманки, що воліють закривати обличчя, можуть використовувати для цього медичні захисні маски.