Понад тридцять релігійних і громадських організацій мусульман України, що їхні підписи вже стоять під «Хартією мусульман України», 11 грудня 2017 підписали «Соціальну концепцію мусульман України» (СКМУ).
Презентація документа, його обговорення, а потім офіційна церемонія підписання відбулися в приміщенні національного інформаційного агентства «Укрінформ».
Модератор заходу Анвар Деркач нагадав, що після підписання в грудні 2016 року «Хартії мусульман України» він не раз чув критику — несправедливу, аж до «звинувачень у відході від основ Ісламу, — і висловив упевненість у тому, що документ, заради якого зібралися представники мусульманських організацій України, вияснить і загальні положення, заявлені в Хартії.
Як сказано у вступному слові «Соціальної концепції...», її треба сприймати як фатву — богословсько-правовий висновок, викладений ісламськими вченими, представниками найавторитетніших мусульманських організацій України.
Зібрання розпочалося читанням аятів Священного Корану. Цю почесну місію виконали хафіз Мурат Сулейманов; переклад аятів українською мовою прочитав відомий науковець Михайло Якубович. Потім слово надали муфтієві Духовного управління мусульман України «Умма» Саідові Ісмагілову таі муфтієві Духовного управління АР Крим Айдерові Рустемову (ДУМ АРК створено на материковій частині України після окупації півострова Росією. — Ред.). Виступили й експерти, що аналізували текст документа, голови релігійних і громадських організацій мусульман України.
Своєю думкою поділився професор-релігієзнавець Олександр Саган, представник Інституту філософії ім. Г. Сковороди НАН України:
— У нинішній Україні соціальна діяльність мусульманських громад досить помітна, як і їх старання служити відродженню та розвиткові України. Тому ухвалення «Соціальної концепції мусульман України» та ознайомлення з нею співгромадян — надзвичайно важливий і позитивний крок на шляху подальшого пошуку взаєморозуміння й поширення толерантності в українському суспільстві. Адже мова — про прояснення сутнісних ознак, важливих для мусульман України, і їхнє бачення розвитку сучасного суспільства.
Одразу скажу, що експертне середовище високо оцінює «Соціальну концепцію мусульман України», що її нині підписують. Це справді ісламський та український продукт, що визначає місце мусульман у житті України, — сказав Олександр Саган.
Спираючись на Коран і Сунну, на одностайну думку вчених, що провели потрібні дослідження, та беручи до уваги сучасні ісламські документи («Загальна ісламська декларація прав людини», «Каїрська декларація прав людини в Ісламі» тощо. — Ред.), «Соціальна концепція мусульман України», як і будь-яка фатва, залежить від місця, часу та обставин. Її положення належить тлумачити тільки на основі приписів ісламського віровчення та їх реалізації в конкретних соціально-історичних реаліях України, — заявив муфтій ДУМУ «Умма» Саід Ісмагілов.
Як зазначив шейх Саід, такі документи, що пояснюють ставлення віровчення до соціальних проблем, існують в кожній релігії.
— Торік, у грудні, ми підписали «Хартію мусульман України», що декларувала базові позиції, загальні для більшості мусульманських організацій України. Після підписання виникла ідея продовжити роботу над документами, що регламентують життя мусульман України, зокрема над «Соціальною концепцією мусульман України». <...> В СКМУ викладене ставлення мусульман України до освіти, науки, медицини, економіки, екології, бізнесу та економічних відносин, дані настанови в різних царинах життя, — зазначив муфтій.
Своєю чергою муфтій ДУМ АРК Айдер Рустемов заявив, що місія очолюваного ним духовного управління — «розвиток мусульманської громади, міжконфесійного та міжрелігійного діалогу, зростання громадянської активності та сприяння ліпшому розумінню Ісламу», і що підписання «Соціальної концепції мусульман України» більшістю мусульманських духовних управлінь, громадських і релігійних організацій — ще один крок до реалізації цієї місії.
— Широкий спектр порушених у документі тем свідчить про досконалість Ісламу, що регулює абсолютно всі царини життя: віровчення, ісламське право, мораль, інститут сім’ї, ставлення до праці, наука, освіта, економіка, зокрема банкінг, приватна власність; політика, медицина, природа й довкілля, проповідницька діяльність, зокрема етика проповідників, міжрелігійний діалог. Я перелічив лише основні розділи. А в підрозділах підкреслена гнучкість, збалансованість Ісламу, особливо коли йдеться про пошук балансу, золотої середини, про загальнолюдські права. На мій погляд, це — одна з головних причин збільшення інтересу до Ісламу в світі і в Україні зростає, — сказав Айдер Рустемов. — <...> Було би чудово, якби представники всіх духовних управлінь України і релігійних організацій таки підписали одну, спільну, єдину соціальну концепцію. Вважаю, це буде справжнім показником розвитку міжрелігійного та міжконфесійного діалогу, зростання громадянської активності та ліпшого розуміння один одного. Це, без сумніву, зміцнить Україну, а Крим — це Україна.
Кожен із представників релігійних і громадських організацій перед тим, як поставити свій підпис, виступив з промовою, висловивши та обґрунтувавши згоду організації, що його делегувала, з положеннями документа; звучали пропозиції дальшої спільної діяльності. Практично кожен доповідач казав про потребу відродження Ради мусульман України для вирішення нагальних завдань і подолання викликів, що стоять сьогодні як перед усім українським суспільством, так і перед послідовниками Ісламу.
Присутні на церемонії підписання «Соціальної концепції...» представники української держави та науки зазначали, що такі ініціативи мусульман свідчать про їхню здатність до об’єднання та стануть прикладом і для інших церков і релігійних організацій.
«Соціальна концепція мусульман України» — відкритий документ: до нього можуть приєднатися й інші організації мусульман, релігійні та громадські.
Над СКМУ працювали Духовне управління мусульман України «УММА», Духовне управління мусульман АРК, Асоціація мусульман України, представники та імами мусульманських громад.