Ми пам'ятаємо. Мухаммад Асад

Площа перед головним входом до штаб-квартири ООН у Відні названа на честь нашого земляка – «Muhammad Asad Platz». (2-й справа - син Асада - професор антропології в Нью-Йоркському університеті)
Асад став символом мосту взаєморозуміння між Європою і мусульманським світом
Асад 2-й зліва
29.07.2010
Оцініть статтю: 
(358 оцінки)
editor
Зображення користувача editor.

Сьогодні вчення Леопольда Вайса більше відомого як Мухаммад Асад, його життєва історія продовжують захоплювати уяву мусульманського світу. Багато хто вважає його найвидатнішим мусульманським мислителем-вихідцем з Європи XX століття.

Здавалося, що долі Леопольда Вайса (Мухаммадa Асадa) та Мартіна Бубера просто приречені бути дуже схожими. Обидва походили з давніх династій галицьких рабинів. Обидва провели дитинство у Львові на зламі XIX і XX століть. Обидва глибоко вивчали Талмуд і їхні батьки передбачали їм духовну «кар'єру». Обох вважають блискучими мислителями свого часу. Обидва вірили, що без гуманізму в основі жодна ідея не здатна вижити.

Проте обрані життєві шляхи, якими обидва львівські мислителі прийшли до слави, не могли б бути більш несхожими. Львів'янин Бубер знайшов натхнення в іудейському хасидстві. Львів'янин Вайс - у мусульманському Корані. Бубер провів третину свого життя, перекладаючи Старий Завіт на німецьку - його переклад є одним з кращих. Вайс присвятив два десятиріччя перекладу Коран на англійську. Це, знову ж таки, на думку фахівців, «найбільш пізнавальний переклад на англійську, перевершити який буде практично неможливо». Невідомо, чи зустрічалися коли-небудь такі різні й такі схожі два земляки з однієї епохи.

Сьогодні вчення Леопольда Вайса (він більш відомий як Мохаммад Асад), його життєва історія продовжують захоплювати уяву мусульманського світу. Багато хто вважає його найвидатнішим мусульманським мислителем-вихідцем з Європи ХХ століття.

Асад став символом мосту взаєморозуміння між Європою і мусульманським світом. Для мусульман Асад – подарунок ісламському світу від Європи. Для європейців він є незвичайним джерелом пізнання мусульманського світу. У вересні цього року вийшов на екрани німецький документальний фільм режисера Георга Миха про життя Асада «Дорога в Мекку». Деякі зйомки фільму проходили на батьківщині Асада - у Львові. Фільм вже завоював призи на фестивалях від Єрусалиму до Ванкувера.

У 2008 році площу перед головним входом до штаб-квартири ООН у Відні назвали на честь нашого земляка – «Muhammad Asad Platz». На відкритті площі були присутні керівники Австрії, мер Відня, а також посли Пакистану та Саудівської Аравії. Показово, що це була перша західноєвропейська площа, названа на честь мусульманина.

І Вайс, і Бубер згадували Львів на зламі століть з великою теплотою, підкреслюючи вплив його багатонаціонального характеру на їхній світогляд. Це був Львів, з якого майже в один і той же час могли вийти два широко визнані у світі мислителі - іудейський і мусульманський - роботи яких легко подолали межі між релігіями та етносами.

Унікальні перетворення в житті Леопольда досі заворожують уяву. Те, що Леопольд народився в австрійському Львові, не завадило йому стати арабом; те що він був вихідцем із знатної сім'ї равинів, не завадило йому закінчити життя переконаним мусульманином. Те, що він досяг успіху в одній з найбільших газет Європи, не завадило йому кинути все і відправитися до Саудівської Аравії. Те, що він став наближеним радником засновника саудівського королівства, не зупинило його від подорожі в Пакистан, з мрією заснування ісламської республіки. Нарешті, незважаючи на його значну роль у заснуванні Пакистану і високе положення в пакистанському уряді, він провів залишок свого життя в Іспанії.

Вайс описав свої львівські роки наступним чином: «Моє дитинство пройшло у Львові - в той час під австрійським володінням - у будинку і на вулицях, які були одночасно тихими і величними. Довга вулиця мала якусь припорошену елегантність, з каштановими деревами і дерев'яною проїжджою частиною, на якій відбивалися копита коней. Я обожнюю цю вулицю зі свідомістю, що виходить далеко за межі мого дитинства, і не тому, що ця вулиця була моїм домом: я любив її, гадаю, через особливу ауру шляхетної самосвідомості, з якою вона лилася з розкішного центру цього прекрасного міста в бік мовчазного лісу на околиці і великого цвинтаря, захованого в цьому лісі. Чудові карети часто пролітали на своїх мовчазних колесах по цій вулиці, під акомпанемент швидкого, ритмічного цокання підків, або, якщо це була зима і вулиця була вкрита метровим снігом, сани прокочувалися по ній і пар виходив цілими хмарками з ніздрів коней, а їхні дзвіночки дзвеніли через морозне повітря. І якщо ти сам сидів у санках і відчував, як мороз кусає твої щоки, твоє дитяче серце знало, що галоп коней несе тебе в щастя, яке не має початку і кінця».

Леопольд проводив літо в заміському будинку свого діда, згадуючи «сміх рутенських жінок, на яких було приємно подивитися - повнотілі, з твердими, теплими руками, силу яких можна було відчути, коли вони катали тебе в сіні. Пінне тепле молоко можна було пити з відра - не через спрагу, а тому що це було надзвичайно - пити щось настільки близьке до тваринного джерела».

Батько Леопольда був першим, хто розірвав довгу традицію равинів у сім'ї - він став львівським адвокатом. Леопольд отримав серйозну релігійну освіту у Львові, вивчаючи Талмуд. Однак він помітив, що його батьки, як і багато інших в оточенні, були далекими від релігії, механічно дотримуючись традицій та ритуалів, без будь-яких спроб пізнати глибину вчень, і навіть таємно соромлячись релігії, як чогось інтелектуально беззахисного.

Леопольд згадував, що, незважаючи на його глибокі знання Талмуду, він розвинув поверхневе відношення до іудаїзму. Справа була навіть не в моральних засадах, з якими він був повністю згоден. Леопольду здавалося що Талмуд занадто фокусувався на ритуалах, за якими віруючі повинні були молитися. Леопольда також непокоїло, що іудейський Бог, зображений в Талмуді, дивним чином турбувався долею лише одного народу - іудеїв, перетворюючи Бога не в творця Всесвіту, а в ангела одного племені, який підлаштовує свої творіння до вимог обраного народу. Це, на думку Леопольда, зумовило певну «локальність» юдейства, зменшило його універсальний вплив.

У той же час Леопольд визнав згодом, що його знання іудаїзму допомогло йому зрозуміти концепції релігії загалом, у тому числі іслам. Однак, перехід до мусульманства не був справою одного дня. Коли сім'я Вайса переїхала до Відня, Леопольд мало чим нагадував майбутнього мусульманина: алкоголь і жінки віденської богеми стали щоденними заняттями. Прорив у кар'єрі стався 1921-го року, коли Вайс працював простим телефоністом у «Франкфуртер Цайтунг», одній з найбільш шанованих газет в Європі. Друг Леопольда, який працював портьє, поділився секретом, що дружина Максима Горького зупинилася в готелі інкогніто. У той час Максим Горький і його дружина були в центрі уваги Європи у зв'язку з їх збиранням пожертв для потерпілих від післявоєнного голоду в радянській Росії. Візит дружини Горького був секретом, але Леопольд умовив свого друга показати її у фойє готелю. Мадам спочатку не зізналася щодо своєї особи. Але потім, здивована наполегливістю Леопольда, погодилася на інтерв'ю за горнятком чаю. Щасливий Леопольд, не чекаючи приходу свого боса, впросив друкарів вставити його інтерв'ю в ранкову газету. Наступного ранку Вайс отримав серйозну догану від начальства і підвищення - він став репортером однієї з найбільш відомих європейських газет.

Пошуки Леопольдом свого покликання на цьому не закінчилися. Незабаром він розчарувався в європейській богемі. Усі - від комуніста до демократа - у післявоєнній Європі були захоплені одним: придбанням матеріальних благ. Коли дядько Леопольда запросив його погостювати в Єрусалимі, Вайс швидко погодився. «Франкфуртер Цайтунг» використовувала цей візит у власних цілях також - Леопольд став близькосхідним кореспондентом газети. Але справжнє відкриття чекало саме його. У своїй подорожі Сходом – від Єгипту до Афганістану – він відкрив для себе новий світ, який зачарував його своєю простотою і щирістю.

Дві рушійні сили правили життям Асада. Перша - невгамовна спрага пригод, нових осіб, нових місць і нового досвіду. Друга - непохитна віра в абсолютні людські цінності, пошук позитивного вчення, яке б заповнила хворобливу прірву в інстинктивно релігійному розумі, що не знайшов потрібного в юдаїзмі або християнстві.

Історія переходу Леопольда з іудейської віри в мусульманську була докладно описана в його бестселері, «Дорога в Мекку». Прекрасна книга, яка також змальовує подорожі Мохаммада мусульманським світом, досі перевидається різними мовами світу. У передмові до книги Асад написав: «Ця книга не про пошуки віри - віра знайшла мене, в потоці років, без жодних зусиль з мого боку. Моя історія - це лише історія про європейське відкриття ісламу і моєї інтеграції в мусульманське суспільство».

«New York Times», 1954-й рік: «Дорога Мохаммада Асада в Мекку - приголомшуюча в усіх аспектах: якщо ви виявите, що автор надто наполягає на тому, що тільки іслам має відповіді на всі наші універсальні проблеми і майже нічого не говорить про насильство серед арабів, представляючи їх в майже божественному вигляді, що вони живуть в стані повної невинності, йому це легко пробачити. Зрештою, ніхто ще так щасливо не писав про Аравію, як цей галичанин, який тепер відомий як Мохаммад Асад».

Восени 2001 року, ізраїльська «Хаарец» у статті під назвою «Леопольд з Аравії» писала про книгу Асада: «Незвичайна історія про єврея, який змінив своє ім'я, свою віру, своїх дружин, свою національність - а також обличчя ісламського світу».

Протягом десяти років, з 1922 до 1932-го, Асад одружувався і розлучався кілька разів, подорожуючи на верблюдах, конях і мулах у найвіддаленіші куточки ісламського світу. По поверненню в Берлін Леопольд вирішив прийняти ісламську віру. Одного разу Вайс, подорожуючи німецькою залізницею, спостерігав похмурі, невиразні обличчя представників європейської еліти. Всі вони були добре нагодовані і чудово одягнені. Леопольду подумалося, що він бачив приховані муки в цих обличчях. Прибувши додому, Леопольд побачив відкриту сторінку Корану: «Ви сповнені бажанням мати більше і більше, до тих пір, поки ви не дійдете до своїх могил. Якби ви тільки знали це, ви б, напевно, побачили пекло, в якому перебуваєте». Рішення було прийнято. Вайс запитав свого друга, голову маленької мусульманської громади в Берліні, що треба зробити, щоб прийняти іслам. Друг взяв праву руку Леопольда і в присутності двох свідків попросив його повторити за ним: «Я заявляю, що немає Бога, окрім Аллаха, і що Мохаммед - пророк його».

Так Леопольд став мусульманином. Він також вирішив змінити своє ім'я та прийняв ім'я Мохаммед на честь пророка ісламу, а також прізвище Асад. Можна сказати, що у прізвищі «Асад» новоспечений мусульманин зберіг свої львівські корені – «Асад» в перекладі з арабської означає «Лев».

Мохаммед Асад так писав про перехід до мусульманства: «Урешті це була справа любові, а любов складається із багатьох речей; з наших бажань і самотності; з наших високих сподівань і невдач; з нашої сили і слабкості. Так було і в моєму випадку. Іслам приходить як грабіжник до чужого дому пізно вночі, але, на відміну від грабіжника, іслам не зникає».

Хоча Асад відійшов від іудаїзму, він продовжував керуватися ідеалами єврейства, з якого вийшов. В «Дорозі до Мекки» Асад шукав пояснення своїх перетворень у праотця єврейства, Авраама: «Цей мій давній попередник, якого Бог відправив у невідомі країни для відкриття самого себе, легко б зрозумів, чому я опинився в Аравії - оскільки він також блукав через чужі землі перед тим, як він зміг побудувати своє життя як щось відчутне, і він був гостем у багатьох дивних серцях перед тим, як йому було дозволено пустити своє коріння. Для його всемогутнього досвіду мої жалюгідні труднощі не були б загадкою».

Асад ніколи не ховав свого єврейського походження, хоча це й викликало іноді підозри серед правлячої верхівки Саудівської Аравії та Пакистану. Син Асада, Таліль, згадував, як одного разу його батько зупинився і мав дуже теплу розмову з єврейськими сусідами, протягом якої приголомшені євреї дізналися про те, що Асад перейшов в іслам. Асад вдумливо сказав своїм сусідам: «Невже ви не вважаєте, що це на краще? Врешті-решт, до цього я ні в що не вірив. Зараз я хоча б вірю в Бога». Асад, незважаючи на його неприязнь до сіоністського руху, завжди відгукувався з великою повагою до іудаїзму, вважаючи іудаїзм дуже близьким до ісламу.

Відносини Асада з його батьком були складними. Після того як Асад оголосив про свій перехід в іслам, його батько розірвали з ним усілякі відносини, вважаючи свого сина мертвим. Вони почали листуватися лише після того, як Асад домігся визнання, як провідний близькосхідний журналіст. Однак відносини були перервані війною. Практично вся родина Асада опинилася в таборах, у різних кутках планети. Батько і сестра Асада були поміщені в концентраційний табір у 1939-му. Асад, все ще австрійський громадянин, зробив спробу домогтися їх звільнення - без жодних результатів. Незабаром, сам Асад, разом зі своєю дружиною та сином, був ув'язнений у британському таборі в Бомбеї як громадянин Німеччини, де він провів кілька років. Асад був єдиним мусульманином в таборі. У Бомбеї в 1942 до нього долетіла приголомшлива звістка про смерть батька і сестри в таборі смерті. Асад, котрого син описував як «радше інтелектуального ніж емоційного», перейшов тоді до довгих самотніх прогулянок, відмовившись від звичного супроводу свого сина.

Асад відігравав значну роль у міжвоєнному і повоєнному політичному житті мусульманських країн. Одним із його близьких друзів був Король Ібн Сауд - засновник Саудівської Аравії. Асад став радником короля і навіть служив його секретним агентом під час повстання проти британських військ.

Після звільнення з бомбейського табору, Асад був запрошений засновником пакистанської держави Mухаммадом Ікбалом для написання пакистанської конституції і роботи над заснуванням ісламської республіки. Ікбал вважав, що «цей висококультурний європеєць відкриє очі новому поколінню мусульман». Асад вивчив мову урду і став першим міністром ісламської реконструкції Пакистану, метою якої було створення світської держави мусульман. Незабаром Асад очолив близькосхідний відділ міністерства іноземних справ. У 1952-му він став послом Пакистану в ООН. У цей рік «New York Times» так описала нового повноважного представника Пакистану в ООН: «Худий, з безстрашним поглядом, відомий знавець ісламського закону на ім'я Мохаммад Асад. Він знає польську, англійську, німецьку, французьку, фарсі, арабську та інші мови; мандрівник з глибоким знанням міст і пустель від Касабланки до Пенджабу, багатослівний просвітитель ісламського світу, неординарна людина, що народилася у Львові».

Цікаво, що Асад вважав себе в ООН більше ніж посланцем однієї країни - Пакистану. Він вважав себе представником інтересів ісламського світу. Найвідомішим епізодом, пов’язаним з Асадом в ООН, була його гаряча конфронтація з представником Франції з приводу дій французької влади в тоді ще колоніальному Марокко. Франція змушена була надати докази поліпшення медичного обслуговування в Марокко.

Перебуваючи в Нью-Йорку, Асад зустрів Полу Казімірську, польську іммігрантку. Роман завершився розлученням з пакистанською дружиною Асада та одруженням з Казімірською, яка прийняла мусульманське ім'я Хаміда. В Ісламабаді ця новина викликала спалах гніву. Асад демонстративно подав у відставку, яка несподівано для Асада була прийнята. Відносини Пакистану з одним зі своїх «батьків» були зіпсовані. Асад більше не повертався в Пакистан. У 80-і лідер Пакистану генерал Зія-уль-Хак персонально умовляв Асада повернутися, пропонуючи почесний пост в уряді. Асад відмовився.

Європейські коріння Асада визначили його інтерпретацію ісламу. Він був затятим критиком екстремізму в ісламі. Вже у 1950-х Асад писав, що іслам перебуває в стані культурного занепаду (хоча він відзначав, що християни переживають таку ж проблему у вигляді матеріалізму). За багато десятиліть до виникнення Талібану та Аль-Каїди Асад писав: «Найбільша помилка екстремістів полягає в тому, що вони починають з «xудуда», верховного покарання. Це - самий кінець ісламського закону, а не його початок. Його початок полягає в правах людей. Іслам не має жодного покарання, яке не супроводжується правом».

Асад бачив нову ісламську державу, засновану на багатопартійній демократії - ідея, яка йшла врозріз з тодішньою (та й сьогоднішньою) домінантною думкою в ісламському світі. Асад підкреслював принцип «консультації» з народом, закладений в Корані, і вважав тоталітарний режим антиісламським. Під час написання конституції Пакистану Асад наполіг на включенні права жінок бути обраним в будь-які структури влади країни. Коли на початку 90-х Беназір Бхутто була обрана першою жінкою-прем'єром Пакистану, ставши одночасно й першою жінкою-лідером в мусульманському світі, вона підкреслила велику заслугу Асада в цьому. Хоча пізніше розчарований Асад визнав, що не все спрацювало у Пакистані як він планував.

Водночас, деякі ідеї Асада опинилися на службі в ісламського фундаменталізму. Саме Асад у своїй книзі «Іслам на роздоріжжі» писав у 1934-му про західні цивілізації як про противників ісламу та прирівнював хрестові походи до сучасного імперіалізму.

Асад був підданий критиці з боку деяких мусульманських лідерів, які вважали, що його «єврейське походження» вплинуло на його інтерпретацію Корану і перетворило його в «прогресивного мусульманина». Його переклад Корану заборонений в Саудівській Аравії.

Розчарування було взаємним. Асад опинився в Іспанії, де він провів останні десятиріччя свого життя і де помер у 1992.

У 1981-му Асад сказав, що якби він зараз зустрів араба перший раз у житті, то швидше за все, не перейнявся б симпатією до нього. Після іранської революції Асад заявив репортерам, що Хомейні гірше за шаха, він не має нічого спільного з ісламом. Асад також розчарувався в Ібн Сауді, який був, за словами Асада, таким самим королем для свого народу, як і його британські попередники. Критика Асадом єгипетського президента Насера, якого він особисто знав, була ще більш безжалісною.

Асад був стурбований зростанням фундаменталізму в ісламі: «мусульмани були принижені протягом такого тривалого часу, що зараз вони намагаються подати себе відмінними від інших. Однак вони люди, вони не можуть бути іншими». «Мені стало зрозумілим, - писав Мухаммад, - що проблеми мусульман полягають не у вадах Ісламу, а у небажанні самих мусульман жити, згідно з ісламським світоглядом». Асад вів довгу боротьбу за права жінок: «Багато хто вважає, що якщо обличчя жінки закрити паранджею, це – іслам. Це – не так. За часів пророка, паранджа існувала тільки для пророка, і з цього не можна робити висновок, що це стосується всіх ісламських жінок».

Коли його спроби прищепити ці ідеї до сучасного ісламу не увінчалися успіхом, Асад став мандрівним мусульманином, дорога котрого привела з Мекки знову на Захід, де він провів свої останні роки. Асад був, як і раніше, глибоко відданий ісламу. Але не знайшовши відображення своїх ідеалів в мусульманському світі, він зрозумів, що його іслам можна з таким же успіхом практикувати в Європі.

«Дорогу в Мекку» Асад завершив кількома питаннями, що особливо актуальні у наш час: «Залишається питання, яке все ще очікує на свою відповідь: як арабський світ - мусульманський світ - сприйме і буде розвиватися у віці правлячих технологій - технологій, винайдених і створених іншими народами?»

Існує декілька відеозаписів із коментарями самого Асада.

За матеріалами zaxid.net

Посилання на тему:

Україна - батьківщина видатного мусульманина XX століття Мохаммада Асада

Щоб додати коментар, увійдіть або зареєструйтесь
Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію.