Учасники дводенної конференції, що відбулася в минулу суботу-неділю в турецькому місті Мардін, намагалися вирішити проблему насильницького екстремізму, який виник через неправдиве тлумачення старовинної фатви.
У заході, організованому університетом Артуклу, взяли участь такі вчені як великий муфтій Боснії доктор Мустафа Черіч, шейх Абдалла ібн Байя і Хабіб Алі Аль-Джіфрі.
Предметом обговорення стала відома фатва, яку в XIV столітті видав учений шейх Ахмад Ібн Таймійя (Ahmad Ibn Taymiyyah). Сучасні ісламські вчені вирішили засудити помилкові тлумачення і зловживання цією та іншими подібними фатвами.
Вони стверджують, що так звана «мардинська фатва» Ібн Таймійі, на яку сьогодні часто спираються екстремістські угрупування, стосувалася того, чи вважати місто - де тоді правила династія Моголів, звірства якої змушують багатьох засумніватися в їх приналежності до ісламу - як «дар аль- харб» (територію війни) чи «дар аль-іслам» (територію ісламу).
Відповідь на це питання набувала особливої ваги, коли мова йшла про джихад як про війну, і необхідно було визначити дозволену та заборонену військову мету, пише «Іслам для всіх» з посиланням на todayszaman.com.
Під час засідання конференції муфтій Мардіна Мехмед Кізілкая підкреслив, що Пророк Мухаммад (мир йому і благословення) - вищий будь-якого, навіть найбільш шанованого, ісламського вченого. «Пророк приніс мир», - сказав він, відзначивши, що в той період між мусульманами, християнами та іудеями існували дружні відносини.
Фатви Ібн Таймійі тією чи іншою мірою були результатом його особистого досвіду, сказав Кізілкая. Великому мусульманському вченому довелося стати свідком звірств Моголів і самому пережити кілька тюремних ув'язнень.
«Ібн Таймійя був виключно розумним, геніальним вченим, але він жив в дуже бурхливі часи, а зараз ми живемо в умовах глобалізації», - сказав Кізілкая.
Наступного дня конференції увага вчених переключилася на випадки зловживання фатвами, які пояснюються контекстуальною невідповідністю і призводять до помилкових інтерпретацій, а, часом, і до прямого спотворення сенсу.
Експерти з фатв Ібн Таймійі підкреслили, що для їх вірного трактування необхідно прочитання одночасно із зауваженнями його сучасників-правознавців. Вони також вказали, що фатва, про яку йде мова, не визначає Мардін як «дар аль-харб» і не узаконює початок війни, а, швидше, закликає піклуватися про немусульман, на відміну від супротивника.
В інтерв'ю за кулісами конференції співробітник стамбульського Центру Ісламських Досліджень (ISAM) доктор Ахмет Озел сказав, що захід і декларація, що засуджує помилкове тлумачення таких фатв, більшою мірою націлені на західну публіку.
Відповідаючи на питання про причини того, що Мардін став місцем проведення конференції, він сказав, що крім прямого зв'язку з фатвою Ібн Таймійі, вважалося, що «з часів приходу сюди ісламу Мардін завжди був місцем мирного співіснування різних культурних, релігійних і національних груп.
У сучасному Мардіні пліч-о-пліч живуть турки, араби і курди - мусульмани, християни, йезіди. Мардін символізує місто миру».
За матеріалами «Іслам для всіх»
Посилання на тему:
Новини
Українські мусульмани рішуче засуджують теракт у московському метро
Мусульмани просять не називати терористів шахідами і не зв'язувати теракти в Москві з ісламом
Мусульманський вчений назвав смертників, що влаштовують вибухи, “невірними”
У Великобританії видається фатва, що забороняє теракти смертників
Саудівський вчений заборонив мусульманам підтримувати “Аль-Каїду”
Статті
Коранічне тлумачення питань миру, ненасильства і міжнародної безпеки