Коли мова заходить про ісламські святині Єрусалиму, під ними мається на увазі як саме місто Аль-Кудс («священний»), так і конкретні мусульманські архітектурні пам'ятники - такі як мечеті Аль-Акса та Куббат ас-Сахра (Купол Скелі) і прилегла до них територія з розташованими на ній будівлями.
Сам Єрусалим споконвічно був тісно пов'язаний з історією руху під прапором Таухид (єдинобожжя). З часів завоювання Єрусалиму Умаром ібн аль-Хаттабом місто отримало ісламську назву Бейт-аль-Мукаддас, однак з 798 року воно стало іменуватися Аль-Кудс. Це сталося після того, як за рік до цього його відвідав аббасидський халіф аль-Мамун, який наказав провести ремонт мечеті Куббат ас-Сахра. Ще одна мусульманська назва Єрусалиму, що набула поширення з тих пір, - Аль-Кудс аш-Шаріф, тобто Високоповажний (Шляхетний) Аль-Кудс.
Таким чином, ісламська назва закріпилася за цим священним містом ще в третьому столітті хіджри, або в кінці сьомого століття за християнським літочисленням.
Коли мова заходить про головні мечеті Аль-Кудса, багато хто, в тому числі і мусульмани, плутають власне Аль-Аксу і мечеть Куббат ас-Сахра (Купол Скелі). Ця красива витримана в синіх тонах мечеть з яскравим жовтим куполом фігурує у всіх телевізійних роликах і фоторепортажах, присвячених боротьбі за звільнення ісламських святинь Єрусалима. Саме цей храм став помилково візуально асоціюватися з Аль-Аксою у мільйонів людей.
Мечеть Аль-Акса | Мечеть Куббат ас-Сахра (Купол Скелі) |
Насправді мечеть Куббат ас-Сахра була зведена пізніше першої будівлі Аль-Акси, вона була побудована в 691 році н.е. (76 році хіджри) при омейядському халіфі Абдель Маліку бен Мірвані за проектом палестинських інженерів і архітекторів Раджі бен Хайви і Язіда бен Саляма. Ця мечеть знаходиться приблизно в середині мусульманського священного архітектурного комплексу, який включає в себе Аль-Аксу.
Куббат ас-Сахра підноситься над оточуючою її територією приблизно на 4 метри і з чотирьох боків оточена сходами з аркадами. Мечеть прибрана вишуканими орнаментами і багатим декором, витриманому в зелених, синіх і золотистих тонах: прикрасами з мозаїки, мармуру, дерева, скла, керамічною і кахельною плиткою, каліграфічними написами, що містять сури Корану і формули єдинобожжя і дорогоцінним камінням та самоцвітами. Сади і дерева, що зображені художником на стінах Куббат ас-Сахра, а також загальна гармонія кольорів покликані нагадати мусульманам, що моляться, про рай. А зображення двох корон, що часто повторюються, - візантійської і сасанідської - на думку фахівців, символізують перемогу Ісламу над двома імперіями - Візантією і Персією. На зовнішніх фасадах мечеті Купол Скелі написана шахада в різних варіаціях, прославлення Єдиного Аллаха і Його Пророка Мухаммада (мир йому та благословення Всевишнього).
До складу священного комплексу також входять кілька мінаретів, такі як Баб аль-Магаріба, Баб аль-Сільсіля, Баб аль-Гаваніма, ворота Баб-Асбат, Баб аль-Хатта і Баб аль-Атам, безліч споруд з купольними покриттями і колодязями для обмивання, галереї, що використовувалися в історії як місце для намазу і медресе, медресе Аль-Гадірійа, аль-Карімійа, аль-Аухадійа, аль-Басітийа, аль-Давадарійа, аль-Амінійа, аль-Фарісійа, аль-Малікійа, аль-Асардійа, що представляють собою релігійну, культурно-історичну та архітектурно-естетичну цінність.
Протягом усієї історії мусульмани дбайливо піклувалися про ці ісламські святині. Згідно з дослідженнями сучасних істориків і мистецтвознавців, більшість споруд сакрального комплексу відноситься до періоду після мусульманського завоювання Єрусалиму, включаючи ті споруди, які ще недавно помилково датувалися більш ранніми періодами часу.
За матеріалами IslamRF.ru
Посилання на тему:
Ізраїльська влада, чекаючи диво-руйнування Аль-Акси, заблокувала весь Західний берег
Частина святині Ісламу може опинитися у списку «єврейської спадщини»
Абу Шаар: Знесення окупантами мечеті Омарі - прелюдія до захоплення Аль-Акси
«Ізраїль» зазіхає на мечеті на Західному березі