Іслам в Україні
Published on Іслам в Україні (https://islam.in.ua)

Головна > Культура > Ансамбль «Бадем» прагне зберегти кожну крихту кримськотатарської культури

Ансамбль «Бадем» прагне зберегти кожну крихту кримськотатарської культури

Ансамбль «Бадем» прагне зберегти кожну крихту кримськотатарської культури
Ансамбль «Бадем» прагне зберегти кожну крихту кримськотатарської культури
Ансамбль «Бадем» прагне зберегти кожну крихту кримськотатарської культури
Ансамбль «Бадем» прагне зберегти кожну крихту кримськотатарської культури
Ансамбль «Бадем» прагне зберегти кожну крихту кримськотатарської культури
Ансамбль «Бадем» прагне зберегти кожну крихту кримськотатарської культури
09.11.2016

Щотижня на Подолі в Києві, у невеликій танцювальний студії, проходять заняття з кримськотатарського танцю. Кілька років тому молода кримська татарка Ельнара Халілова заснувала жіночий ансамбль «Бадем», щоб підтримати і розвивати кримськотатарську культуру, ближче познайомити з нею українців.

Ідея створення такого ансамблю виявилася затребуваною: зараз «Бадем» — це доросла і дитяча групи. У дорослій займаються семеро дівчат — п’ятеро кримських татарок і дві українки. У дитячій групі маленьких танцюристів зібралося набагато більше — батьки, в основному кримські татари з Києва, дуже хочуть, щоб їхні діти знали і вміли виконувати танці свого народу.

— Бадем — жіночий символ у кримських татар. Звучить красиво, незухвало, скромно. Адже скромність у кримськотатарських дівчат — це відмінна риса, — пояснює Ельнара журналістам видання Крим. Реалії.  — Кримськотатарська хореографія — це такі танці, як «Аг’ир ава ве Хайтарма», «Тим-тим», «Хоран», «Чобан оюни» та інші.

Раніше, за словами керівника ансамблю, мало хто робив кримськотатарські танці постановочними. Люди просто збиралися на весіллях, вечорах і танцювали. Жіночий кримськотатарський танець покликаний показати красу жіночих рук. Є навіть особлива вишивка на рукавах плаття — ельк’ап. Кримськотатарський жіночий костюм, який використовують для виступів в «Бадем», вражає деталями, вони одночасно і пишні, і витончені: феска, пояс quşaq, різноманітний декор та прикраси.

Що стосується чоловічої хореографії, вона жорсткіша — для чоловічих партій потрібно мати витримку, сильні ноги, щоб «відбивати» жорсткі рухи, говорить Ельнара. Влітку 2016 року, на одному з етнофестивалів у Києві, дівчата з «Бадема» виконували традиційний чоловічий танець — «Чобан оюни». Для цього номера не могли знайти чоловіків-танцюристів і в підсумку впоралися самі.

У «Бадем» танцюють дві українки — Ольга і Роксолана. Оля родом з Маріуполя, Більше 10 років живе в Києві, Роксолана — з Волині. Решта дівчат родом з Криму. Хтось переїхав після анексії 2014 року, хтось давно тут живе, вчиться, працює.

— Я іноді Олю запитую: ну Оль, звідки у тебе така любов до кримськотатарської культури? І вона каже: ти знаєш, такі люди, така культура мені подобаються — і все тут. І я розумію, що людина говорить від душі. Людина, яка приходячи на заняття, каже «селям алейкум», а йдучи, говорить «саг’лик’нен к’алин’из» — це дійсно показує, наскільки твоєю рідною культурою цікавляться інші національності, — розповідає Ельнара.

Спочатку Ольга Московська шукала курси кримськотатарської мови, але не знайшла, зате побачила оголошення про набір дівчат в студію. Зараз танцює в ансамблі та отримує від цього величезне задоволення.

— Справа в тому, що кримські татари — це третя мовна група в Україні, і я вважаю, що, володіючи українською та російською мовами, необхідно вивчити також і кримськотатарську. Особливо через обставини, в яких зараз опинилися кримські татари. Дуже важливо допомогти їм зберегти свою культуру. Побачити і показати іншим українцям її цінність, донести, хто такі кримські татари і який взагалі внесок вони роблять в українську культуру, — розповідає Оля.

На репетиції видно, як вона старається, і як красиво у Ольги виходять всі елементи танцю.

— Рухи руками — це дуже красиво. Хоча складно і незвично для нас. Але Ельнара вміє показувати і вчити. І дівчатка дуже привітно мене тут зустріли, — продовжує Ольга. — Ніколи не відчувала себе тут чужою, а навіть навпаки, — мені здається, їм приємно, що українки займаються разом з ними, цікавляться кримськотатарською культурою і танцюють кримськотатарські танці.

За словами Ельнари Халілової, анексія Криму навесні 2014-го року наклала величезний відбиток на життя кожної учасниці і самого ансамблю «Бадем». Це видно за кількістю кримських татар, переселенців з Криму, які приводять дітей в студію, за кількістю кримськотатарських концертів, на які кличуть «Бадем», а особливо — за загостреним бажанням зберегти своє, рідне.

Теги: 
ансамбль «Бадем»
кримські татари
кримськотатарська культура
Київ
вимушені переселенці
анексія Криму

Книги

  •  історія, культура, контакти. Якубович М.М., Кралюк П.М., Щепанский
    Татари Волині: історія, культура, контакти
  • Українські просвітителі та Іслам. Соломія Вівчар
    Українські просвітителі та Іслам
  • Не заросте травою поле бою. Юнус Кандим
    Не заросте травою поле бою
  • З історії геополітичної боротьби за території Росії, України, Білорусі та Балтії. Теймур Атаєв
    З історії геополітичної боротьби за території Росії, України, Білорусі та Балтії
  • Тадждід, іслях та цивілізаційне оновлення в ісламі. Мохаммад Хашім Камалі
    Тадждід, іслях та цивілізаційне оновлення в ісламі
  • Слуга Бога й людства – спадок шейха Мухаммада аль-Газалі. Бенауда Бенсаїд
    Слуга Бога й людства – спадок шейха Мухаммада аль-Газалі
  •  плацдарм для культурної реформи. Абдул-Хамід Абу Сулейман
    Світогляд Корану: плацдарм для культурної реформи
  • Сучасний підхід до Корану та Сунни. Під ред. Махмуда Аюба
    Сучасний підхід до Корану та Сунни
  •  авторитет Корану й статус Сунни. Таха Джабір аль-Альвані
    Відновлення рівноваги: авторитет Корану й статус Сунни
Всі книги

Лінк на джерело: https://islam.in.ua/ua/kultura/ansambl-badem-pragne-zberegty-kozhnu-kryhtu-krymskotatarskoyi-kultury