Щотижня на Подолі в Києві, у невеликій танцювальний студії, проходять заняття з кримськотатарського танцю. Кілька років тому молода кримська татарка Ельнара Халілова заснувала жіночий ансамбль «Бадем», щоб підтримати і розвивати кримськотатарську культуру, ближче познайомити з нею українців.
Ідея створення такого ансамблю виявилася затребуваною: зараз «Бадем» — це доросла і дитяча групи. У дорослій займаються семеро дівчат — п’ятеро кримських татарок і дві українки. У дитячій групі маленьких танцюристів зібралося набагато більше — батьки, в основному кримські татари з Києва, дуже хочуть, щоб їхні діти знали і вміли виконувати танці свого народу.
— Бадем — жіночий символ у кримських татар. Звучить красиво, незухвало, скромно. Адже скромність у кримськотатарських дівчат — це відмінна риса, — пояснює Ельнара журналістам видання Крим. Реалії. — Кримськотатарська хореографія — це такі танці, як «Аг’ир ава ве Хайтарма»,
Раніше, за словами керівника ансамблю, мало хто робив кримськотатарські танці постановочними. Люди просто збиралися на весіллях, вечорах і танцювали. Жіночий кримськотатарський танець покликаний показати красу жіночих рук. Є навіть особлива вишивка на рукавах плаття — ельк’ап. Кримськотатарський жіночий костюм, який використовують для виступів в «Бадем», вражає деталями, вони одночасно і пишні, і витончені: феска, пояс quşaq, різноманітний декор та прикраси.
Що стосується чоловічої хореографії, вона жорсткіша — для чоловічих партій потрібно мати витримку, сильні ноги, щоб «відбивати» жорсткі рухи, говорить Ельнара. Влітку 2016 року, на одному з етнофестивалів у Києві, дівчата з «Бадема» виконували традиційний чоловічий танець — «Чобан оюни». Для цього номера не могли знайти
У «Бадем» танцюють дві українки — Ольга і Роксолана. Оля родом з Маріуполя, Більше 10 років живе в Києві, Роксолана — з Волині. Решта дівчат родом з Криму. Хтось переїхав після анексії 2014 року, хтось давно тут живе, вчиться, працює.
— Я іноді Олю запитую: ну Оль, звідки у тебе така любов до кримськотатарської культури? І вона каже: ти знаєш, такі люди, така культура мені подобаються — і все тут. І я розумію, що людина говорить від душі. Людина, яка приходячи на заняття, каже «селям алейкум», а йдучи, говорить «саг’лик’нен к’алин’из» — це дійсно показує, наскільки твоєю рідною культурою цікавляться інші національності, — розповідає Ельнара.
Спочатку Ольга Московська шукала курси кримськотатарської мови, але не знайшла, зате побачила оголошення про набір дівчат в студію. Зараз танцює в ансамблі та отримує від цього величезне задоволення.
— Справа в тому, що кримські татари — це третя мовна група в Україні, і я вважаю, що, володіючи українською та російською мовами, необхідно вивчити також і кримськотатарську. Особливо через обставини, в яких зараз опинилися кримські татари. Дуже важливо допомогти їм зберегти свою культуру. Побачити і показати іншим українцям її цінність, донести, хто такі кримські татари і який взагалі внесок вони роблять в українську культуру, — розповідає Оля.
На репетиції видно, як вона старається, і як красиво у Ольги виходять всі елементи танцю.
— Рухи руками — це дуже красиво. Хоча складно і незвично для нас. Але Ельнара вміє показувати і вчити. І дівчатка дуже привітно мене тут зустріли, — продовжує Ольга. — Ніколи не відчувала себе тут чужою, а навіть навпаки, — мені здається, їм приємно, що українки займаються разом з ними, цікавляться кримськотатарською культурою і танцюють кримськотатарські танці.
За словами Ельнари Халілової, анексія Криму навесні