Ліквідація в ході операції американського спецназу терориста № 1 – Усами бін Ладена, багаторічного лідера «Аль-Каїди» – є завершенням цілої епохи в політичній історії Близького і Середнього Сходу, взаємовідносин між арабо-мусульманським світом і Заходом.
Поява такої фігури, як Усама бін Ладен, та очолюваної ним «Аль-Каїди» була викликана запеклим протистоянням двох світових наддержав – США і СРСР, що уособлювали світ капіталізму і соціалізму. У самому кінці 70-х – на початку 80-х років минулого століття обидві наддержави практично безпосередньо зіткнулися в Афганістані, де в квітні 1978 року стався революційний переворот і до влади прийшла прорадянська Народно-демократична партія. Однак незабаром афганські ліві накоїли масу непоправних помилок, що відштовхнули від них широкі народні маси. За цих умов тодішнє керівництво СРСР не знайшло нічого кращого, аніж ввести контингент радянських військ до Афганістану, розраховуючи таким чином стабілізувати ситуацію.
Але результат був протилежним. У країні почалася громадянська війна, а радянські війська опинилися в незавидному становищі окупантів. Ця серйозна стратегічна помилка радянського керівництва дорого обійшлася Радянському Союзу. Саме в афганській авантюрі СРСР підірвав свої сили і прискорив свій розпад. До того ж були зіпсовані відносини з ісламським світом, який традиційно розглядався як стратегічний союзник СРСР.
За таких умов був запущений проект всесвітньої підтримки радикального ісламу як найефективнішого засобу боротьби проти СРСР і соціалістичних ідей на території Афганістану і всього Ісламського світу. В Афганістані спільними зусиллями американських, пакистанських і саудівських спецслужб була створена розгалужена організація, що отримала назву «Аль-Каїда» (База), а її лідером став саудівський мультимільйонер, енергійний і заповзятливий керівник Усама бін Ладен. За допомогою цієї організації вдалося мобілізувати під прапором Ісламу значні сили багатьох верств афганського населення у боротьбі проти радянської присутності і тодішнього афганського режиму.
У лютому 1989 р. СРСР вивів свої війська з Афганістану. Здавалося б, ера слави і впливу Усами бін Ладена й «Аль-Каїди» повинна завершитися. Але, як часто буває в історії, Франкенштейн виступив проти своїх господарів. Усама бін Ладен повернув свою організацію проти американців та їх союзників на Близькому Сході і в Африці. Незабаром почалася низка вражаючих терактів, спрямованих проти американців у Кенії, Танзанії та інших країнах. І, нарешті, настав страшний ранок 11 вересня 2001 р., коли не лише Нью-Йорк і Вашингтон, але і вся Америка й увесь світ здригнулися від терактів, що забрали понад три тисячі невинних життів - християн, мусульман, іудеїв і представників інших конфесій. Протягом усього першого десятиліття XXI століття «Аль-Каїда» завдавала удари по Мадриду, Лондону, готувалися масові теракти в Німеччині. Засилалися агенти на Північний Кавказ до чеченських бойовиків, щоб узяти під контроль чеченський рух опору.
Новий американський президент Джордж Буш-молодший оголошує початок глобальної операції проти «Аль-Каїди», а також режимів і рухів, що підтримують її. Почалася операція американських військ і їх союзників в Афганістані. Однак Усама бін Ладен вислизнув. У квітні 2003 р. США починають військову кампанію проти саддамівського Іраку, якого звинувачують у підтримці «Аль-Каїди». За кілька років війни американці втратили в Іраку понад 5 тисяч своїх військовослужбовців, витратили сотні мільярдів доларів. Не набагато краще йшли справи і в Афганістані. Так, Сполучені Штати опинилися в незавидному становищі світової держави, яка, фактично, воює з ісламським світом.
А протягом усього цього часу Усама бін Ладен залишався невловимим, з'являлися його нові відеозвернення із закликами посилювати боротьбу проти «невірних» та їх союзників в ісламському світі. У полум'ї громадянських воєн в Іраку та Афганістані загинули десятки, сотні тисяч іракців, афганців, представників інших народів.
З часом, завдяки саме Усамі бін Ладену й «Аль-Каїді» у жителів заходу сформувався у свідомості стійкий стереотип мусульманина як бороданя з фанатичним блиском в очах, з автоматом за плечима і кинджалом у зубах, який тільки про те й думає, як би когось зарізати чи підірвати. Все це вело до посилення і поширення ісламофобських настроїв. Як підкреслив нещодавно президент Турецької Республіки Абдуллах Гюль, тероризм не приніс мусульманам ніякої користі. Навпаки, він завдав величезної шкоди мусульманам. Він призводив до ізоляції мусульман у тих суспільствах, де вони жили, і піддавав їх життя небезпеці».
Чому ж так довго Усама бін Ладен залишався невловимим, чому «Аль-Каїда» змогла перетворитися у широко розгалужену міжнародну мережу, що діє на величезних просторах від Західної Африки до Індії? Переважно це пов'язано, як не парадоксально, з існуючим на Близькому і Середньому Сході авторитарним режимом.
Антидемократичним режимам «Аль-Каїда» була життєво необхідна як ефективний громовідвід, що дозволяв відводити невдоволення і гнів народних мас від справжніх винуватців їх тяжкого становища на зовнішнє джерело – ось мовляв – у всьому винна «Аль-Каїда», ми, правителі, монархи, президенти, змушені істотно обмежувати демократичні свободи, спрямовувати кошти на боротьбу з цією страшною «Аль-Каїдою». Які ж зараз можуть бути до нас претензії?
Існування «Аль-Каїди» живилося пануючими тоді в арабському суспільстві настроями безвихідності, утисків, образ і принижень, які втілювалися в екстремістській і терористичній ідеології та практиці «Аль-Каїди».
Таким чином, Усама бін Ладен і «Аль-Каїда» завдавали страшної шкоди ісламському суспільству, вони відволікали його від реальних проблем, нав'язували тупиковий шлях боротьби, здатний лише консервувати відсталість і породжувати сліпу ненависть і злість.
Однак згодом відбулися довгоочікувані зміни на Близькому і Середньому Сході. Новий президент Сполучених Штатів Америки Барак Обама проголосив нову еру в американсько-мусульманських відносинах. «Америка не воювала і ніколи не буде воювати з Ісламом», – заявив він. США звільняються від імперської зарозумілості, від нав'язування чужих арабам цінностей і традицій, переходять до відносин рівноправної і взаємно шанобливої співпраці з ісламським світом. В американському істеблішменті визріває усвідомлення важливості встановлення партнерських відносин з ісламськими партіями і рухами, які сповідують помірний, конcтруктивний Іслам.
Але найголовнішою подією, що завдала вирішального удару по впливові Усами бін Ладена й «Аль-Каїди» стала Велика Арабська революція, що почалася у 2011 р. Суть цієї революції полягає у відновленні цивілізаційно-культурної ідентичності арабського народу на основі могутнього цивілізаційного і духовного піднесення. Арабський світ повертається до свого історичного коріння. Разом з тим, цей процес відбувається на якісно новій основі, на основі тих кардинальних трансформацій, що відбулися протягом останніх десятиліть в арабському суспільстві, особливо, серед молодого покоління. Таким чином, відбувається не просто механічне повернення до своєї цивілізаційно-культурної ідентичності, а до фактично нового цивілізаційного проекту для Арабського світу. Велика Арабська революція, що розгортається на Близькому і Середньому Сході і в Північній Африці переконливо свідчить, що Ісламський світ впевнено стає активним суб'єктом світового розвитку, він якісно оновлюється. Те, що відбувається сьогодні - це початок нового блискучого відродження величі Ісламу й ісламської цивілізації, початок її виходу на ті передові позиції у світовому розвитку, які вона вже займала майже тисячу років тому.
Сьогодні революційні трансформації в Арабському світі відбуваються з позиції Ісламу XXI століття, коли на передній план знову виходять такі його основоположні цінності та принципи, як справедливість, права людини, рівність, толерантність, соціальна і політична захищеність особистості. Такий іслам не потребує ненависті, ворожнечі, почуття неповноцінності і збитковості, що культивує Усама бін Ладен і «Аль-Каїда». Примітно, що відразу ж після початку революційних подій в Арабському світі «Аль-Каїда» зійшла на позиції маргінесу політичного процесу, почала різко втрачати свою популярність. Про неї практично перестали говорити. Як влучно зазначив західноєвропейський експерт по Близькому Сходу Жиль Кепель, «фізична смерть Усами бін Ладена, вбитого американським спецназівцем у його резиденції в пакистанському місті Абботабад, настала після політичної смерті лідера «Аль-Каїди» внаслідок демократичних арабських революцій, що проходили під гаслами, протилежними його радикальній ісламістській ідеології ... Його смерть завершує темне десятиліття у відносинах між арабським і мусульманським світом і Заходом, що почалося після терактів 11 вересня і завершилося «жасминовою революцією» на площі Тахрір у Каїрі та прагненням арабських народів до демократії і дотримання прав людини».
Звичайно, «Аль-Каїда» автоматично не зникне відразу ж після смерті Усами бін Ладена. Вона здатна мутувати, у неї ще сильні позиції в деяких районах Близького Сходу, наприклад, у Ємені. Попереду ще серйозна антитерористична робота.
Але головне, її ідеологія, принципи, методи діяльності не мають нічого спільного зі справжнім розумінням Ісламу. Його істинно гуманістичну сутність чудово охарактеризував видатний мусульманський мислитель, уродженець Львова Мухаммад Асад: «Іслам – це просто програма життя за правилами Природи, які накреслив Бог Своєму творінню, і його найвище досягнення – цілковита гармонія і координація духовних і матеріальних аспектів людського життя».
Визначальним моментом у тій грандіозній трансформації Близького і Середнього Сходу, що почалася на початку цього року буде, за нашим переконанням, здатність прихильників конструктивного, помірного Ісламу, Ісламу людяності, справедливості і добра, очолити і забезпечити послідовний розвиток революційних змін саме на цих принципах.
Мусульмани України, весь український народ від усього серця бажає братньому арабському народові великих успіхів на цьому нелегкому шляху творення за законами Всевишнього.
В'ячеслав ШВЕД, к.і.н., доц., провідний науковий співробітник Інституту світової економіки і міжнародних відносин НАН України, віце-президент Всеукраїнської громадської організації «Український центр ісламознавства»
Інші статті автора:
Пастирський візит Патріарха Кирила до України: висновки для мусульманської умми
На що кримським татарам очікувати від нової влади?
До нового рівня українсько-турецького співробітництва
Останні теракти в Росії: висновки для ісламознавства України
Пошуки рішення українсько-російських газових проблем: довга дорога переговорів