Науковий співробітник Національного університету «Острозька академія», перекладач Корану українською мовою Михайло Якубович прийняв участь у
Я хотів би окреслити ситуацію в мусульманских громадах України, яка спостерігається у зв’язку з тривалим політичним протистоянням в нашій державі. Маю наголосити, що, як ми мусимо ділити історію новітньої України з 1991 року до 2013–2014 років, як один етап і, починаючи з 2014 року як другий етап, так саме й історію мусульманских спільнот України ми очевидно мусимо ділити на два періоди. Чому так? Річ у тому, що, хоч для когось це прозвучить дивним, мусульманські спільноти України це саме ті релігійні громади, на які події в Криму та на Донбасі вплинули найбільш значимо. Серед 500–600 тисяч українських мусульман на 2013 рік абсолютна більшість проживали саме на теренах півдня та сходу. Перед усім в Криму, де мешкає майже половина українських мусульман. Та на Донбасі, де за різними оцінками їхня кількість налічувала від 50 до 80 тисяч осіб. Після подій в Криму та на Донбасі ми можемо говорити про український іслам виключно в трьох реальностях.
Перша реальність - це власне українська, друга — це російська
Я почну короткий огляд з подій в Криму. На півострові було найпотужніше духовне управління. З часу анексії це управління опинилося у центрі уваги. Інші менш значимі структури або припинили своє існування, або перешли в інші форми. Наприклад, представники так званих салафітських громад. Такі організації, як Хизб
Поки всі ці процеси відбуваються на рівні діалогу, але рано чи пізно Духовне управління мусульман Криму буде змушене стати на чийсь бік, бо йому буде потрібен якийсь «дах», який говорив би від імені Духовного управління з російською владою і намагався захищати права кримських мусульман тому, що в Росії склалися зовсім інші відносини між мусульманскими громадами та державою, ніж в Україні. І Крим з кожним місяцем стає все більше інтегрованим в цю реальність.
Дещо інші події відбувалися на Донбасі, де основні всеукраїнські мусульманські організації, на жаль, втрачають свій вплив, навіть фізично не можуть підтримувати постійну комунікацію. Там вже є спроби заснування деяких альтернативних муфтіятів, альтернативних духовних управлінь. Наприклад, існувало таке маловідоме Духовне управління мусульман Украіни «Єднання», очильника якої в пресі вже часто називають очильником мусульман Донецької Народної Республіки. Цей процес в динаміці, але певна частина мусульман Донбасу не виступала проти сепаратизму, в деяких мечетях навіть велася відверта агітація за створення якихось окремих териториальних утворень. Певна частина мусульман, хоча й не більшість, з симпатією ставилася до таких ідей. Наскільки люди зараз вже розчаровані говорити складно, але очевидно, що на Донбасі ісламський чинник ще матиме свій розвиток. Так чи інакше, буде спроба створити якесь централізоване духовне управління, використати досвід російського ісламу, бо інший досвід наврядчи там може бути використаний.
В Україні ситуація теж значною мірою почала змінюватися, перед усім через міграцію. По перше, через міграцію з Криму, яка відбувається в центральні та західні регіони. Зокрема на Львівщині, Тернопільщині, Вінничині внаслідок збільшення кількості мусульман активізуються
Якоюсь мірою це стало викликом для місцевої влади, котра ніколи не зтикалася з мусульманами. Як було озвучено в дослідженні Українського центру ісламознавчих досліджень, на центральній та західній Україні, особливо в сільських регіонах, рівень обізнонності з ісламом найнижчий тому, що регіон переважно моноетнічний. В якості рекомендації скажу, що українська влада має сприяти діалогу з мусульманскими громадами тому, що, коли виникнуть питання відкриття нових мечетей, може з’явитися певне непорозуміння. Як скажімо у Хмельницькому та Білій Церкві, де під будівництво мечетей не виділяли земельні ділянки. І ці кроки робити треба вже зараз тому, що поки в медійному дискурсі переважає добре ставлення до мусульман, їх сприймають позитивно, особливо кримських. Тому є певна перспектива.
Зміни в мусульманських громадах призвели до того, що знову розпочався формативний період українського ісламу. Нагадаємо, що до 1989 року в Україні мусульман офіційно не існувало. Розвиток українського ісламу нерозривно пов’язаний з розвитком Украіни. В
В Духовному управлінні мусульман України (ДУМУ) формально декларується ідея відданості єдиній країні, але не має ніякої підтримки і це швидче нейтральна позиція, але це теж позиція.
Духовне управління мусульман України УММА приймало набагато більш активну участь в подіях Євромайдану. Автономні громади, навіть ті, хто виїхав з Криму, наприклад організація Хизб
У якості підсумку хочу сказати, що назріла дуже нагайна потреба створення в Україні єдиного потужного центру ісламознавчих досліджень, який би, принаймні, зберіг ту спадщину, яка в нас була створена між
Мені хочеться вірити, що це буде зроблене і що велику роль у цьому відіграють самі мусульманські громади.
Записав Ігор Январів