Іслам в Україні
Published on Іслам в Україні (https://islam.in.ua)

Головна > Точка зору > Українські мусульмани люблять Україну і готові чекати, коли закінчиться окупація, − муфтій Саід Ісмагілов

Українські мусульмани люблять Україну і готові чекати, коли закінчиться окупація, − муфтій Саід Ісмагілов

Голова Духовного управління мусульман України Саід Ісмагілов
03.11.2015
Останнім часом чимало кримських татар повертається з різних регіонів України у Крим попри те, що півострів окупований. Голова Духовного управління мусульман України Саід Ісмагілов в інтерв’ю Радіо Свобода пояснює це тим, що їм важко знайти роботу, орендувати житло, а у Криму у них залишились будинки, рідні. Однак він додає, що українські мусульмани люблять Україну, готові терпіти тимчасові незручності і чекати, коли закінчиться окупація.

Шейх Саід останній раз відвідував Крим торік. Бувати йому там як духовному лідеру небезпечно через його громадянську позицію, чіткі проукраїнські висловлювання щодо анексії півострова та військову ситуацію на Донбасі, звідки він родом.

Муфтій України, як і більшість мусульман Криму, вважав, що міжнародна громадськість не дозволить чикрижити карту Європи. «Сподівання були на тиск з боку європейської спільноти, тому що після Другої світової війни на Заході такого не було, щоб одна країна окупувала частину іншої. Надіялися й на те, що українська влада зможе вплинути на ситуацію. Зараз серед людей панує не стільки відчай, скільки розуміння, що потрібно жити далі. Тому деякі люди повертаються навіть зі Львова. У них у Криму залишились будинки, збудовані важкою працею. Потік з півострова зараз значно менший. Та все ж кримські татари очікують, що у довгостроковій перспективі Крим повернеться до складу України. А для цього потрібно терпіти, терпіти, терпіти», — зауважив релігійний діяч.

«Росія тисне на кримських татар»

На сьогодні, наголошує муфтій, мусульмани без перешкод відвідують мечеті в Криму, але російська влада закриває навчальні релігійні заклади — медресе, більшість з них не отримали російської ліцензії, тому не можуть проводити заняття. «Лише дві школи, а їх було десятки, отримали ліцензію і мають право працювати. Більшість з тих, хто бажає отримати релігійну освіту в Криму, позбавлена такого права», — каже муфтій.

На початку анексії Криму до кримських татар приїжджали релігійні, культурні, наукові діячі з Росії, щоб вплинути на свідомість, щоб нав’язати їм проросійські симпатії, вмовити працювати і жити за правилами, встановленими у РФ:

− Російські окупанти мали дуже поверхневе уявлення, хто є кримськотатарський народ. Вони думали, що це такі ж татари, як у Татарстані. Але ці народи відрізняються мовою, релігійними традиціями, це різний етнос. Росія тисне на мусульман, щоб вони цілковито підкорились і підлаштувались під стандарти взаємин між державою і вірянами, які мешкають в РФ.

Муфтій нагадує, що у Росії заборонені певні мусульманські ідеї і література. Відтак кримських татар арештовували за богословські книжки, підозрювали у причетності до політичних чи релігійних організацій.

«У Кремля не може бути щось не під контролем. Це в Україні ми маємо свободу і цінуємо її. Українські мусульмани люблять свою країну, бо нам тут не нав’язують, які книжки треба читати, не нав’язують релігійних лідерів, віряни самі обирають собі керівника, це дуже демократично», — продовжує він.

«Окупація гуртує людей»

Більшість людей розуміє, що російські спецслужби у Криму намагаються розколоти, розсварити громаду кримських татар, бо жива генетична пам’ять про ті репресії, які були вчинені проти них, зокрема у 1944 році, коли до Середньої Азії з півострова депортували у жахливих товарних вагонах 180 тисяч кримських татар. І це не дозволяє людям полюбити тих, хто їх нищив, зауважує муфтій.

«Зараз відбувається нове насильство над кримськими татарами. Це народ невеликий, але дуже згуртований, який має своїх національних лідерів, які хоч і змушені були покинути Крим, але до яких дослухаються. У людей є самосвідомість», — зауважує муфтій.

Саід Ісмагілов наголошує, що кримські татари відкрито позиціонували себе як прихильники незалежності України, вони зуміли зберегти свою ідентичність і генетичну пам’ять, а це не може подобатись Росії з її імперськими амбіціями.

На запитання Радіо Свобода, чому на долю окремих народів випадає стільки нещасть, а народ продовжує терпіти, Саід Ісмагілов відповів: «Я думаю, що це випробування від Бога. Кожен, хто стикався з цим, має виявити великі духовні, людські чесноти, щоб стати вище. Ця окупація лише гуртує кримських татар, це відбувається, бо серед них були різні думки, розбіжності, а зовнішній ворог змусив їх об’єднатися. Кримські татари кажуть, що потерплять незручності і блокаду задля того, щоб Крим якнайшвидше повернули», — сказав муфтій.

Нагадаємо, з Криму після анексії півострова виїхали близько 20 тисяч осіб у різні регіони України і за кордон.

Джерело: Крим. Реалії

Теги: 
муфтій Саід Ісмагілов
кримські татари
Крим
російська окупація
кримські татари-переселенці
мусульмани Криму
мусульмани України

Книги

  •  історія, культура, контакти. Якубович М.М., Кралюк П.М., Щепанский
    Татари Волині: історія, культура, контакти
  • Українські просвітителі та Іслам. Соломія Вівчар
    Українські просвітителі та Іслам
  • Не заросте травою поле бою. Юнус Кандим
    Не заросте травою поле бою
  • З історії геополітичної боротьби за території Росії, України, Білорусі та Балтії. Теймур Атаєв
    З історії геополітичної боротьби за території Росії, України, Білорусі та Балтії
  • Тадждід, іслях та цивілізаційне оновлення в ісламі. Мохаммад Хашім Камалі
    Тадждід, іслях та цивілізаційне оновлення в ісламі
  • Слуга Бога й людства – спадок шейха Мухаммада аль-Газалі. Бенауда Бенсаїд
    Слуга Бога й людства – спадок шейха Мухаммада аль-Газалі
  •  плацдарм для культурної реформи. Абдул-Хамід Абу Сулейман
    Світогляд Корану: плацдарм для культурної реформи
  • Сучасний підхід до Корану та Сунни. Під ред. Махмуда Аюба
    Сучасний підхід до Корану та Сунни
  •  авторитет Корану й статус Сунни. Таха Джабір аль-Альвані
    Відновлення рівноваги: авторитет Корану й статус Сунни
Всі книги

Лінк на джерело: https://islam.in.ua/ua/tochka-zoru/ukrayinski-musulmany-lyublyat-ukrayinu-i-gotovi-chekaty-koly-zakinchytsya-okupaciya