Іслам в Україні
Published on Іслам в Україні (https://islam.in.ua)

Головна > Історія > Коли Іслам прийшов на землю України

Коли Іслам прийшов на землю України

04.03.2016

Невже їх не привело на прямий шлях то, що Ми погубили до них стільки поколінь, по домівках яких вони ходять?
Коран 20: 128

Питання про те, з якого часу Іслам почав поширюватися на території України, тривалий час було предметом дискусій. Для того, щоб оцінити ситуацію, історикам часом не вистачало доступу до першоджерел, насамперед арабських. Що стосується радянського періоду, то на дослідження, пов’язані з історією Ісламу, взагалі було накладено табу.

Тривалий час вважалося, що Іслам прийшов на українські землі після того, як на початку XIV століття він став державною релігією в Золотій Орді. Ця версія підтверджувалася як середньовічними літописами, так і результатами археологічних розкопок. Інформація про більш ранній період була неповною і не давала цілісної картини.

Тюркська держава Хозарський каганат, що виник у VII столітті, дуже швидко перетворився на величезну космополітичну імперію, що займав територію від Аральського моря до Дніпра. Основні економічні та політичні центри Хозарії знаходилися, згідно з даними археологічних розкопок, в басейні річок Дон і Сіверський Донець.

Експансіоністська політика правителів Хозарії призвела до зіткнення з Арабським халіфатом, який набирав міць. Серія арабо-хозарських воєн за володіння Кавказом закінчилася для двох держав безрезультатно. За організацію нового військового походу проти хозар у 731 році взявся видатний арабський полководець Марван ібн Мухаммад.

Оцінивши всі прорахунки попередніх воєнних кампаній, Марван зумів ввести в оману хозар, уклавши з ними перемир’я і переконавши в тому, що воєнні приготування спрямовані проти алан. В армію до нього ввійшли не тільки добірні арабські війська, а й загони закавказьких народів. За мету Марван мав не розгром і знищення Хозарської держави, що було абсолютно нереально на той момент, для нього важливіше було домогтися прийняття хозарами Ісламу.

У 737 році всі приготування до походу були закінчені. Марвану вдалося зібрати 150-тисячну армію. Арабський історик ал-Усфурі в своїй книзі «Таріх» так описує початок походу: «119 р.х. Цього року Марван ібн Мухаммад здійснив дальній похід з Армінії. Він проник у ворота алан (Баб ал-Лан), пройшов землю ал-Лан, потім вийшов з неї в країну хозар і пройшов Баланджар і Самандар і дійшов до ал-Байда, в якій перебуває хакан. Хакан втік».

Марван кинувся переслідувати правителя Хозарії, який разом з невеликим загоном рушив уздовж Волги на північ. Переслідування тривало приблизно 15–20 днів. Опинившись загнаним у глухий кут, каган капітулював. За умовами капітуляції він повинен був прийняти Іслам. Одночасно з цим війська Арабського халіфату досягли «слов’янської річки» (ймовірно, йдеться про Дон і його притоку Сіверський Донець, де проживало змішане слов’яно-тюрксько-аланське населення).

На цьому «швидкий рейд», як його називали арабські автори, був завершений. Марван повернувся в Арабський халіфат. У 744 році він зійшов на трон, ставши останнім халіфом з династії Омейядів. Через шість років, у 750 році Марван ібн Мохаммад був повалений та убитий в результаті повстання шиїтів.

Після відходу військ Марвана з Хозарії каган недовго тримав дане слово. Він зрікся Ісламу, повернувшись до язичництва. Згодом, під впливом багатого єврейського купецтва і численної громади, правителі Хозарії прийняли іудаїзм як релігію правлячої еліти. Однак вже задовго до цього населення почало приймати Іслам.

Арабський історик ал-Куфі в своїй «Книзі завоювань» описує один з випадків переходу в Іслам, який стався ще до походу Марвана. Під час облоги міста Ал-Баба до арабського воєначальника Маслама ібн Абд ал-Маліка «прийшов якийсь чоловік з-поміж хозарів, який став непокоїтися за себе, свою дружину і свого батька. Він сказав: „О, еміре! Я прийшов до тебе, спокушений твоєю релігією. Я хочу прийняти Іслам з тим, щоб ти призначив мені платню, на яку я зміг би утримувати себе і своїх дітей, а я вкажу місце, через яке твої воїни зможуть проникнути в це місто!“. Маслама обіцяв видати йому все, що він побажав. І хозарський воїн прийняв Іслам».

Вже в VIII столітті в армії Арабського халіфату з’являлися хозарські найманці − гулями з них була створена елітна кінна гвардія. Відомо, що в 767 році гулями брали участь в облозі міста Аміда. Згодом хозари стали грати ще важливішу роль при дворі халіфів. У IX столітті виходець з Хозарії Буга ал-Кабір командував арабською армією в переможній битві проти своїх одноплемінників (851г.).

У самій Хозарії Іслам став релігією більшості населення. Цьому сприяли активні торговельні зв’язки каганату з Арабським халіфатом. Завдяки археологічним розкопкам, проведеним Е. Кравченко в басейні Сіверського Дінця (Донецька область), були виявлені численні мусульманські поховання, які належать до другої половини IX століття. Це підтверджує теорію про те, що Хозарія на той час була, здебільшого, мусульманською країною.

Таким чином, саме 737 рік, рік походу армії Марвана, потрібно вважати відправною точкою в історії Ісламу на землях України. Поява носіїв ісламської цивілізації на берегах «слов’янської річки» − ще один вагомий аргумент на користь цього твердження.

З іншими матеріалами з серії «Історія Ісламу в Україні» можна ознайомитися за посиланням.

Олександр Степанченко спеціально для «Іслам в Україні»

Теги: 
дослідження
історія Ісламу в Україні
Марван
Хозарський каганат
Арабський халіфат
халіф
хозари

Книги

  •  історія, культура, контакти. Якубович М.М., Кралюк П.М., Щепанский
    Татари Волині: історія, культура, контакти
  • Українські просвітителі та Іслам. Соломія Вівчар
    Українські просвітителі та Іслам
  • Не заросте травою поле бою. Юнус Кандим
    Не заросте травою поле бою
  • З історії геополітичної боротьби за території Росії, України, Білорусі та Балтії. Теймур Атаєв
    З історії геополітичної боротьби за території Росії, України, Білорусі та Балтії
  • Тадждід, іслях та цивілізаційне оновлення в ісламі. Мохаммад Хашім Камалі
    Тадждід, іслях та цивілізаційне оновлення в ісламі
  • Слуга Бога й людства – спадок шейха Мухаммада аль-Газалі. Бенауда Бенсаїд
    Слуга Бога й людства – спадок шейха Мухаммада аль-Газалі
  •  плацдарм для культурної реформи. Абдул-Хамід Абу Сулейман
    Світогляд Корану: плацдарм для культурної реформи
  • Сучасний підхід до Корану та Сунни. Під ред. Махмуда Аюба
    Сучасний підхід до Корану та Сунни
  •  авторитет Корану й статус Сунни. Таха Джабір аль-Альвані
    Відновлення рівноваги: авторитет Корану й статус Сунни
Всі книги

Лінк на джерело: https://islam.in.ua/ua/istoriya/koly-islam-pryyshov-na-zemlyu-ukrayiny