Іслам в Україні
Published on Іслам в Україні (https://islam.in.ua)

Головна > Суспільство > Наш обов'язок — показати молоді ту біль, яку пережив народ

Наш обов'язок — показати молоді ту біль, яку пережив народ

15.01.2015

В грудні місяці 2014 мусульмани Криму попрощалися з Муслімовим Рефатом-ага, головою мусульманської громади села Сонячна Долина Судакського району. Він залишив після себе не тільки пам'ять в умах рідних і близьких, а й зумів зберегти ті крупиці кримськотатарської історії, які є свідченнями трагедії одного народу для майбутніх поколінь. У цьому матеріалі ми хочемо трохи розповісти про його життя.

Рефат-ага - один з небагатьох, що дожили до наших днів очевидців та жертв депортації кримськотатарського народу. Йому було 12 років, коли в 1944 році його разом з іншими членами сім'ї, родичами та сусідами, примусово вивезли з рідного Криму. В цілому жертвами депортації стали 300 тисяч кримських татар.

Музей

Незважаючи на свій похилий вік, Рефат-ага тоді прийняв рішення відкрити музей, присвячений трагедії його народу. Місцем для виставки послужила мечеть в його рідному селі Сонячна долина, що розташовується недалеко від узбережжя Чорного моря.

У музеї зберігаються книги з історії, а також фотографії і картини, на яких показано життя Сонячної долини до і після депортації. Якісь експонати Рефат-ага придбав у художників і фотографів на засланні - в Узбекистані.

«Не знаю чому, але, коли оголосили про депортацію і дали нам 15 хвилин на збори, я вирішив взяти з собою деякі фотографії. На моє щастя, солдати нічого не помітили, інакше вони спалили б їх, як робили з особистими речами багатьох», - розповідав старий.

Одним з найяскравіших експонатів музею є фотографія стаєнь, де солдати, за словами Рефата-ага, тримали людей, а також картина, на якій зображені налякані жінки і діти, що стоять перед солдатами, а поруч з ними купа речей, які їм заборонено брати з собою.

У галереї також містяться рідкісні екземпляри текстильних виробів, посуду та різних господарських інструментів, якими користувалися кримські татари в той час.

Для туристів і кримських татар

Як розповідав тоді Рефат-ага, основною ідеєю створення цього музею було ознайомити якомога більше людей з трагедією тих днів, особливо туристів з країн колишнього Радянського Союзу, оскільки багато хто з них як і раніше вважає кримських татар зрадниками батьківщини, незважаючи на те, що влада СРСР офіційно зняла з них ці звинувачення в 1967 році.

Рефат-ага показав документи, що зберігаються в його музеї, про передачу нерухомості, конфіскованої у кримських татар, а також фотографії офіцерів і солдатів з числа кримськотатарського народу, які служили в радянській армії під час Другої світової війни, і які, повернувшись додому, побачили, що їх сім'ї були вивезені назавжди.

«Звинувачення у зраді було сфабриковано, придумано як привід до депортації, за якою ховалися інші мотиви, а саме здійснення етнічних чисток щодо кримських татар та інших народів, які відмовилися залишити свої релігійні вірування і культуру», - зазначав старий.

Рефат-ага також розповідав, що багато хто з очевидців депортації вже залишив цей світ і з часом нікому буде нагадати молодому поколінню кримських татар про трагедію їхнього народу і повідомити про істинні її причини. «Я відчув, що це мій обов'язок - дати їм те, що покаже той біль, який пережив їх народ, і спонукає їх міцніше триматися за свою ідентичність, культуру і свої права, які ще не були відновлені в повній мірі з часів падіння Радянського Союзу», - пояснював кореспонденту Аль-Джазіри Рефат-ага.

Примітно, що справи музею просувалися досить успішно. За перший місяць після того, як в довколишніх турбазах були розклеєні оголошення, його відвідали сотні туристів. Також з різних міст і сіл Криму в Сонячну долину подивитися на експонати музею приїжджало багато кримських татар.

Теги: 
кримські татари
депортація
музей
мечеті Криму
Сонячна долина
Рефат Муслімов

Книги

  •  історія, культура, контакти. Якубович М.М., Кралюк П.М., Щепанский
    Татари Волині: історія, культура, контакти
  • Українські просвітителі та Іслам. Соломія Вівчар
    Українські просвітителі та Іслам
  • Не заросте травою поле бою. Юнус Кандим
    Не заросте травою поле бою
  • З історії геополітичної боротьби за території Росії, України, Білорусі та Балтії. Теймур Атаєв
    З історії геополітичної боротьби за території Росії, України, Білорусі та Балтії
  • Тадждід, іслях та цивілізаційне оновлення в ісламі. Мохаммад Хашім Камалі
    Тадждід, іслях та цивілізаційне оновлення в ісламі
  • Слуга Бога й людства – спадок шейха Мухаммада аль-Газалі. Бенауда Бенсаїд
    Слуга Бога й людства – спадок шейха Мухаммада аль-Газалі
  •  плацдарм для культурної реформи. Абдул-Хамід Абу Сулейман
    Світогляд Корану: плацдарм для культурної реформи
  • Сучасний підхід до Корану та Сунни. Під ред. Махмуда Аюба
    Сучасний підхід до Корану та Сунни
  •  авторитет Корану й статус Сунни. Таха Джабір аль-Альвані
    Відновлення рівноваги: авторитет Корану й статус Сунни
Всі книги

Лінк на джерело: https://islam.in.ua/ua/suspilstvo/nash-obovyazok-pokazaty-molodi-tu-bil-yaku-perezhyv-narod-0