Іслам в Україні
Published on Іслам в Україні (https://islam.in.ua)

Головна > Новини у країні > «Таврійський муфтіят» викрили у зв’язках з екстремістами

«Таврійський муфтіят» викрили у зв’язках з екстремістами

09.07.2015

Тоталітарна секта хабашитів, що стала одним з інструментів розпалювання релігійно-політичних конфліктів та громадянської війни в Лівані, певно легалізувалася в Криму під вивіскою «Таврійського муфтіяту» на чолі з його керівником Русланом Саітвалієвим.

Про це на сторінках Независимой газеты написав відомий культуролог, публіцист, дослідник мусульманських громад, головний редактор журналу «Ісламська культура», радник з культури голови Духовного управління мусульман Російської Федерації Джаннат Сергій Маркус.

— Побувавши восени 2014 року в Криму, я виявив цікавий момент в організації місцевого богослужбового життя. Імам-хатиби при мечетях ДУМК в різних містах показували мені типові заяви, які необхідно було написати на ім’я муфтія Еміралі Аблаєва, з текстом такого змісту: «Закликаючи в свідки Аллага і всіх членів громади, в якій Духовне управління мусульман Криму мене призначило імамом, відповідально заявляю, що я не є прихильником або членом секти хабашизму і його послідовників (засновник ідеології Абдуллах аль-Харарій), „Хізб ут-Тахрір“ і його послідовників (засновник ідеології Такіуддін Набхані), ваххабізму, салафізму та їх послідовників (засновник ідеології Мухаммед ібн Абдуль-Ваххаба), джихадизму, такфірізму та їх послідовників та інших подібних їм маргінальних релігійних сект, течій і партій, нетрадиційних для мусульманської умми Криму». Далі духовна особа обіцяє муфтієві «ні в якому вигляді не брати участь в заходах і зборах вищевказаних релігійних сект, течій і партій… у питаннях здійснення релігійної практики дотримуватися винятково матурідітської богословської школи і ханафітської правової школи, а також дотримуватися традиційної релігійної практики, що склалася в середовищі мусульман Криму», і «у разі відхилення у своїх діях і проповідях від цих зобов’язань обіцяю добровільно залишити посаду імама». Подібна практика профілактики екстремізму, наскільки мені відомо, є досить новаторським починанням, причому, безумовно, ефективним, оскільки своєю заявою імам-хатиб дає підстави для його зняття з посади у разі, якщо він виявиться пов’язаний з радикальними рухами, — пише автор.

Джаннат Сергій Маркус загострює увагу читача на діяльності хабашитів:

— Варто окремо торкнутися згаданого вище руху хабашитів, так як їх діяльність закордоном раніше вже опинялася інструментом розпалювання релігійно-політичних конфліктів… У 1976 році хабашитський емісар Ахмед Тамім прибув в Україну як студент, а отримавши освіту, не виїхав, а влаштувався в Києві і відразу після розвалу СРСР створив своє Духовне управління мусульман України (ДУМУ), тісно пов’язане з ліванською штаб-квартирою хабашитського руху. На початку 2010-х років філія ДУМУ з’явився і в Криму — це був Духовний центр мусульман Криму (ДЦМК), на базі якого в серпні 2014 був створений Таврійський муфтіят на чолі з муфтієм Русланом Саітвалієвим, — стверджує Джаннат і зауважує, — ДУМУ активно втручається в політику, і шейх Тамім ще не так давно позиціонував себе як прихильник Віктора Януковича.

За даними автора, Саітвалієв не так давно змінив шафіїтський мазхаб, з яким себе пов’язують хабашити, на ханафітський, традиційний для мусульман Криму.

— Справа тут зовсім не в мазхабах, різниця між якими для мусульманина носить непринциповий характер (хоча, говорячи про традиційне для Криму сповідання ісламу, завжди мається на увазі ханафітське), а в мімікрії лідера кримських хабашитів заради суто політичних амбіцій. Як відомо, наприкінці серпня 2014 він створив на півострові абсолютно новий «Таврійський муфтіят» і почав потужну інформаційну атаку на муфтія Еміралі Аблаєва, яка зачепила також і ряд кримськотатарських політиків, — зауважує Джаннат Сергій Маркус.

Він також підкреслює, що зараз піднята Таврійським муфтіятом інформаційна хвиля вщухла, «і його протистояння з ДУМК звелося до питання про володіння дуже важливою для мусульман півострова історичної мечеттю Хан-Джамі в Євпаторії»:

— Варто зазначити мало згадуваний момент, — пише автор. — Але мова в цьому випадку навіть не про «розбірки» всередині громади цієї мечеті, що розділилася в 2014 році через приналежность до муфтіяту. Справа в тому, що сама мечеть як будівля вже давно передана у власність ДУМК, що ніким не оскаржувалося. Вся історія з конфліктом навколо мечеті в Хан-Джамі є не більш ніж приводом для нової активізації боротьби Таврійського муфтіяту проти ДУМК та Еміралі Аблаєва, що аж ніяк не сприяє консолідації мусульман півострова і можливості влади спертися на авторитетних для цього середовища духовних діячів.

За словами автора, створений як філія хабашитського муфтіяту, Духовний центр мусульман Криму на чолі з Саітвалієвим безперешкодно перереєструвався відповідно до російського законодавства і став «Таврійським муфтіятом».

Нагадаємо, як раніше повідомляв IslamNews, глава Центрального духовного управління Росії муфтій Талгат Таджуддін заявив, що створене в серпні 2014 Центральне духовне управління мусульман Криму (Таврійський муфтіят) засновано без його участі і не входить до складу очолюваної ним структури. Після створення нового муфтіяту в керівництві Ради муфтіїв Росії (поряд з ЦДУМ, одна з централізованих мусульманських організацій РФ) заявили, що подібні дії розколюють мусульманську громаду в Криму.

У кулуарах міжнародного форуму «Багатодітна сім’я і майбутнє Росії» в Москві журналісти розпитали Таджуддіна про новий Таврійський муфтіят. Відповідаючи на запитання РІА Новости про те, чи брав він участь у створенні цієї організації, глава ЦДУМ відповів: «Ні, абсолютно ні».

Теги: 
Таврійський муфтіят
Руслан Саітвалієв
хабашити
Муфтіят
Ахмед Тамім
ДУМУ
секта
Талгат Таджуддін
Джаннат Сергій Маркус
Еміралі Аблаєв
ДУМК
ДЦМК

Книги

  •  історія, культура, контакти. Якубович М.М., Кралюк П.М., Щепанский
    Татари Волині: історія, культура, контакти
  • Українські просвітителі та Іслам. Соломія Вівчар
    Українські просвітителі та Іслам
  • Не заросте травою поле бою. Юнус Кандим
    Не заросте травою поле бою
  • З історії геополітичної боротьби за території Росії, України, Білорусі та Балтії. Теймур Атаєв
    З історії геополітичної боротьби за території Росії, України, Білорусі та Балтії
  • Тадждід, іслях та цивілізаційне оновлення в ісламі. Мохаммад Хашім Камалі
    Тадждід, іслях та цивілізаційне оновлення в ісламі
  • Слуга Бога й людства – спадок шейха Мухаммада аль-Газалі. Бенауда Бенсаїд
    Слуга Бога й людства – спадок шейха Мухаммада аль-Газалі
  •  плацдарм для культурної реформи. Абдул-Хамід Абу Сулейман
    Світогляд Корану: плацдарм для культурної реформи
  • Сучасний підхід до Корану та Сунни. Під ред. Махмуда Аюба
    Сучасний підхід до Корану та Сунни
  •  авторитет Корану й статус Сунни. Таха Джабір аль-Альвані
    Відновлення рівноваги: авторитет Корану й статус Сунни
Всі книги

Лінк на джерело: https://islam.in.ua/ua/novyny-u-krayini/tavriyskyy-muftiyat-vykryly-u-zvyazkah-z-ekstremistamy