Іслам в Україні
Published on Іслам в Україні (https://islam.in.ua)

Головна > Суспільство > Мусульмани Європи серед слов'янських народів

Мусульмани Європи серед слов'янських народів

Мусульмани Європи серед слов'янських народів
Мусульмани Європи серед слов'янських народів
Мусульмани Європи серед слов'янських народів
Мусульмани Європи серед слов'янських народів
Мусульмани Європи серед слов'янських народів
21.09.2015

Не всі слов'янські народи - християни. Під час панування Османської імперії на Балканах деякі відійшли від віри предків і прийняли Іслам. Це кардинально змінило їхнє життя.
 
Балкани відомі як «порохова бочка Європи». Строкатий етнічний склад, південний темперамент, змішання турецьких і слов'янських традицій - все це оберталося гострими конфліктами і кровопролитними війнами. Могутня Османська імперія ще в XIV-XV століттях поставила корінне населення перед вибором - платити непосильні податки і страждати за віру предків або прийняти Іслам. Так частина слов'ян стала мусульманами. Зокрема богомили - болгарські єретики – і місцева знать, що не бажала платити величезну данину загарбникам. У результаті вийшов химерний етнокультурний сплав, навколо якого донині розпалюються неабиякі суперечки.
 
Босняки
 
Єдині ісламізовані слов'яни, яким вдалося виділити свій статус у вигляді окремої національності і позначити власну мову, яка спочатку вважалася діалектом сербохорватської (втім, цю тезу багато хто сприймає вороже).
 
На території Боснії турецький вплив був особливо сильним: це історично пов'язують з тим, що на ці території християнська культура поширилася пізніше, ніж на інші південнослов'янські землі. Тому й сам процес ісламізації виглядав органічніше і не зустрів бурхливого протистояння з боку населення.
 
Босняки зараз успішно поєднують світськість і релігійність, ісламські та слов'янські традиції: як і у всіх мусульман, у них не прийнято обходити тих, хто молиться, спереду, їсти стоячи і на ходу, брати речі та їжу лівою рукою. Але в іншому вони набагато демократичніші за інших своїх одновірців: жінки мають рівні права з чоловіками, можуть носити вільний одяг і не закривати обличчя. Крім того, в Боснії не забороняється вживання алкоголю та куріння.
 
Одним з найвідоміших босняків по праву вважається культовий режисер Емір Кустуріца: правда, в 2005 році він, за власним зізнанням, вирішив повернутися до віри предків і був хрещений у православ'ї.
 
Помаки
 
Болгари, які прийняли Іслам (по іншій, менш популярній версії, - нащадки тюрків). Вони відрізняються від всіх інших слов'ян-мусульман тим, що говорять болгарською мовою не тільки з вкрапленнями турецьких слів, але з великою кількістю старослов'янізмів. Свою ісламізацію і відділення від православних співвітчизників помаки сприйняли аж ніяк не натхненно і довгий час зберігали деякі християнські традиції: наприклад, ходили на Богоявлення за святою водою і хрестили хліб при замішуванні тіста. У місцевих жінок так і не прижилася чадра: замість неї вони носять косинки.

Зараз звичаї помаків являють собою строкатий сплав язичництва та Ісламу: в культурі засуджується вживання алкоголю і статеві стосунки до шлюбу, обрізання хлопчиків робиться повсюдно, а весілля грають тільки між односельцями. При цьому сама церемонія включає в себе багато несподіваних моментів: по-перше, всі урочистості проходять тільки взимку, по-друге, обличчя нареченої щільно покривається білою фарбою, щоб уберегти її від заздрісних очей, а потім розмальовується яскравими квітами (в основному трояндами), що одночасно показує як любов до рідної країни (троянда - символ Болгарії), так і віддає данину східним традиціям, де ця рослина також користується повагою.
 
Торбеші
 
Торбеші – македонці, ісламізовані в XV-XVIII, жителі західної частини країни, що зберегли в чистому вигляді свою мову (тільки зрідка вони говорять сумішшю македонської та сербської). Жодних альтернативних версій їх походження не існує; торбеші - стовідсоткові слов'яни.
 
Складність їх існування криється в неоднорідному складі самої Македонії: турецький вплив, нерозривний зв'язок з Болгарією, присутність величезної албанської громади. Частина торбешів була ними асимільована, інша ж і донині наполягає на унікальності своєї національної ідентичності.
 
До речі, їх обряди дуже схожі з помацькими: наприклад, на весілля обличчя нареченої також покривають білими фарбами, правда, макіяж і костюми менш строкаті і кричущі, ніж у болгар-мусульман: в них переважають золотисті, сріблясті і блакитні тони.
 
Горанці
 
Горанці - мусульманські жителі південної частини Косово і Метохії, що говорять сербською чи діалектом болгарської мови. У мирні часи вони славилися своїми кондитерськими лавочками, смачною випічкою і затишними маленькими кав'ярнями, але військова операція НАТО мала трагічні наслідки не тільки для сербів, але й місцевих слов'ян-мусульман, багато з яких покинули рідні місця, в тому числі через загострення взаємин з албанцями. Більшість горанців нині проживає у Сербії.
 
Чорногорці-потуреченці
 
Ще одна слов'яно-мусульманська спільність. Цікаво, що саме Чорногорія стала єдиною країною на Балканах, що лише частково підкорялась Османській імперії. Незважаючи на те, що і в цьому регіоні ісламізація проводилася не менш інтенсивно, ніж в інших, місцеве населення неодноразово давало рішучу відсіч завойовникам. Так, в 1712 році в битві при Царьов-Лазі 8 тисяч (за іншими даними - 12) чорногорців під командуванням митрополита Даниїла зуміли розбити 60-тисячну турецьку армію, відбувшись при цьому мінімальними втратами.
 
Зараз місцеві слов'яни-мусульмани не настільки численні і не мають якихось яскравих специфічних звичаїв, на відміну від тих же торбешів і помаків.
 
Джерело: РУССКАЯ СЕМЕРКА 

Теги: 
слов'яни
європейські мусульмани
Боснія
Чорногорія
помаки
торбеші
Болгарія
Македонія
ідентичність
Сербія
ісламізація

Книги

  •  історія, культура, контакти. Якубович М.М., Кралюк П.М., Щепанский
    Татари Волині: історія, культура, контакти
  • Українські просвітителі та Іслам. Соломія Вівчар
    Українські просвітителі та Іслам
  • Не заросте травою поле бою. Юнус Кандим
    Не заросте травою поле бою
  • З історії геополітичної боротьби за території Росії, України, Білорусі та Балтії. Теймур Атаєв
    З історії геополітичної боротьби за території Росії, України, Білорусі та Балтії
  • Тадждід, іслях та цивілізаційне оновлення в ісламі. Мохаммад Хашім Камалі
    Тадждід, іслях та цивілізаційне оновлення в ісламі
  • Слуга Бога й людства – спадок шейха Мухаммада аль-Газалі. Бенауда Бенсаїд
    Слуга Бога й людства – спадок шейха Мухаммада аль-Газалі
  •  плацдарм для культурної реформи. Абдул-Хамід Абу Сулейман
    Світогляд Корану: плацдарм для культурної реформи
  • Сучасний підхід до Корану та Сунни. Під ред. Махмуда Аюба
    Сучасний підхід до Корану та Сунни
  •  авторитет Корану й статус Сунни. Таха Джабір аль-Альвані
    Відновлення рівноваги: авторитет Корану й статус Сунни
Всі книги

Лінк на джерело: https://islam.in.ua/ua/suspilstvo/musulmani-ievropi-sered-slovyanskih-narodiv