Іслам в Україні
Published on Іслам в Україні (https://islam.in.ua)

Головна > Думки > Чи виправдане вживання слова «орда» в негативному значенні?

Чи виправдане вживання слова «орда» в негативному значенні?

Чи виправдане вживання слова «орда» в негативному значенні?
Чи виправдане вживання слова «орда» в негативному значенні?
28.09.2015

Часто-густо, говорячи чи то про ворожу навалу, чи то про неконтрольований натовп оскаженілих людей, що на знак протесту або безпричинно вдається до варварських дій, актів вандалізму (наприклад, гурт підігрітих оковитою футбольних уболівальників), ми за звичкою даємо їм визначення «орда», що вже вкоренилося в понятійному наборі.

Втім, український вчений Якубович Михайло Михайлович, кандидат історичних наук, український сходознавець, перекладач, дослідник доктринальної та філософської думки ісламського світу, вважає недоречним вживати слово «орда» в негативному сенсі.

Як аргумент вчений розмістив на своїй сторінці в соцмережі Фейсбук світлину, яка демонструє історичний документ, що спростовує уявлення про ординців як про винятково дикий та далекий від культури народ:

— Перш ніж уживати слово «орда» в негативному значенні, подумайте про таке. Першою змістовною пам’яткою ісламської освіти в золотоординському Криму можна вважати ось цей документ — іджазу (своєрідний «диплом») ханафітського вченого ібн аль-Баззаза, який у 1404 році видав її Ахмаду аль-Хаджі-Тархані. Оригінал, певно, не зберігся, але текст наводить кримський біограф Махмуд аль-Кафауві (пом. 1582). Звідси дізнаємося, що серед літератури головно правничої тематики в Криму викладався й калям — ісламська теологія (праця «Послання про науку каляму» аль-Хаббазі).

І це лише один приклад. Золота Орда в XIV–XV століттях не поступалася Русі за рівнем інтелектуального розвитку, а, можливо, в чомусь і випереджала, — пише Якубович.

Теги: 
Михайло Якубович
Золота Орда
іджаза
освіта в Криму
ісламська освіта

Книги

  •  історія, культура, контакти. Якубович М.М., Кралюк П.М., Щепанский
    Татари Волині: історія, культура, контакти
  • Українські просвітителі та Іслам. Соломія Вівчар
    Українські просвітителі та Іслам
  • Не заросте травою поле бою. Юнус Кандим
    Не заросте травою поле бою
  • З історії геополітичної боротьби за території Росії, України, Білорусі та Балтії. Теймур Атаєв
    З історії геополітичної боротьби за території Росії, України, Білорусі та Балтії
  • Тадждід, іслях та цивілізаційне оновлення в ісламі. Мохаммад Хашім Камалі
    Тадждід, іслях та цивілізаційне оновлення в ісламі
  • Слуга Бога й людства – спадок шейха Мухаммада аль-Газалі. Бенауда Бенсаїд
    Слуга Бога й людства – спадок шейха Мухаммада аль-Газалі
  •  плацдарм для культурної реформи. Абдул-Хамід Абу Сулейман
    Світогляд Корану: плацдарм для культурної реформи
  • Сучасний підхід до Корану та Сунни. Під ред. Махмуда Аюба
    Сучасний підхід до Корану та Сунни
  •  авторитет Корану й статус Сунни. Таха Джабір аль-Альвані
    Відновлення рівноваги: авторитет Корану й статус Сунни
Всі книги

Лінк на джерело: https://islam.in.ua/ua/dumki/chi-vipravdane-vzhivannya-slova-orda-v-negativnomu-znachenni