Іслам в Україні
Published on Іслам в Україні (https://islam.in.ua)

Головна > Історія > Дипломати Золотої Орди. Частина перша

Дипломати Золотої Орди. Частина перша

Дипломати Золотої Орди. Частина перша
Дипломати Золотої Орди. Частина перша
Дипломати Золотої Орди. Частина перша
28.12.2016

Виникнення золотоординської держави (Улус Джучі) в 60-ті роки XIII ст. було однією з найважливіших подій світової історії. Сам факт появи такої держави привернув увагу не тільки найближчих сусідів, але також і країн, що лежали далеко від її кордонів. Про зміну геополітичної ситуації в Євразії свідчать всі історики, які писали про завоювання монголів.

Відразу ж після завершення основної фази завойовницьких походів до ставок правителів монголів потягнулися посольства з ближніх і далеких країн. Першим, хто спробував використувати їх силу в своїх цілях, був Папа Римський Інокентій IV. У 1246 році він відправив до правителів кочівників досвідченого і розумного дипломата Плано Карпіні. Метою його місії було направити силу Монгольської імперії проти мусульманських держав Близького Сходу. Передбачалася також і можливість прийняття правителями монголів християнства.

Карпіні вдалося зустрітися з ханом Бату в його столиці — Сараї. Після цього він вирушив до Карокорума, де удостоївся аудієнції у великого хана Гуюка, якому передав послання Папи. Свою подорож Карпіні описав в книгах Historia Mongalorum («Історія монгалів») і Liber Tartarorum («Книга про татар»), що стали одними з головних джерел про найбільшу кочову державу в історії.

Творцем Золотої Орди за правом вважається хан Берке, він став правителем незабаром після смерті хана Бату. Будучи мусульманином, Берке активно налагоджував контакти з ісламським світом. При ньому карбувалася монета з ім’ям аббасидського халіфа аль-Мустасіма. У 1257 році новий великий монгольський хан Мунке організував похід на столицю халіфату Багдад. У той час це було величезне місто, центр культури і науки світового значення. На чолі армії стояв онук Чингісхана язичник Хулагу. Після тривалої облоги в 1258 році він захопив і зруйнував Багдад, убивши халіфа і взявши в полон всю його сім’ю.

Арабський історик Ібн аль-Фуваті так повідомляє про цю подію: «Коли султан світу Хулаку (Хулагу) зупинився в аль-Іраку, він убив аль-імама аль-Мустасіма бі-л-Лаг і схопив його сім’ю. Двох його дочок відправив до свого брата Манку-кану (Мунке). Одна з них померла в Бухарі, інша доїхала до Манку-кана».

Це вбивство викликало гнів Берке, який пообіцяв помститися Хулагу. Напружені відносини між двома могутніми правителями привели до того, що Берке відкликав свої загони з армії Хулагу. Однак повернутися в Улус Джучі вони не могли через загрозу нападу хулагуїдів. І тоді Берке наказав їм йти в мамлюцький Єгипет. Ця зовнішньополітична комбінація стала можливою завдяки наполегливій роботі дипломатів двох країн.

Правителями єгипетської держави з 1250 року було мамлюки — тюрки, вихідці з Північного Причорномор’я, Криму і Кавказу. В Єгипті вони були військовою кастою, що контролювала всі найважливіші інститути держави. Перед загрозою вторгнення армії Хулагу мамлюки шукали собі надійного союзника. І такого союзника вони знайшли в особі правителя Улус Джучі.

Дипломатичні відносини Єгипту і Золотої Орди базувалися на основі традицій, закладених Арабським халіфатом і Візантійською імперією. Часто налагодженню контактів між державами сприяли купці, які виконували одночасно і функції дипломатів. Перший відомий лист єгипетського султана аль-Маліка аз-Захіра було доставлене хану Берке довіреним аланським купцем. У ньому він вказував хану на загрозу з боку Хулагу і підбурював Берке до нападу. Аргументував це султан такими словами: «Іслам не міститься тільки в одних словах; священна війна є одна з [головних] опор його».

Після того, як загони Берке прибули до Єгипту, аль-Малік аз-Захір вирішив відправити у Сарай свою дипломатичну місію. Її головою був призначений емір Сайф ад-дін Кушарбек. Незалежно від султана своє посольство в Єгипет направив і хан Берке. За збігом обставин обидва посольства зустрілися у Константинополі і були прийняті візантійським імператором Михайлом Палеологом, який намагався підтримувати дружні відносини зі своїми грізними сусідами.

Посольство хана Берке очолювали Джалал ад-дін ібн аль-Каді і шейх Нур ад-дін Алі. До моменту прибуття золотоординських дипломатів в Єгипет вже було відомо про те, що Берке віддав наказ атакувати армію Хулагу в Закавказзі. Втім, війна там виявилася справою не простою, і після перших успіхів настала низка невдач. Командувач армією Улус Джучі полководець Ногай був розгромлений в битві поблизу Шамберана і змушений був рятуватися втечею. Війська Хулагу вторглися в межі Золотої Орди. І лише після приходу головної армії на чолі з самим Берке військам хулагуїдів вдалося завдати поразки в битві на Тереку. Але втрати обох сторін були настільки великі, що вони виявилися не в змозі продовжувати війну.

Тим часом єгипетське посольство прибуло морем до Криму, звідки відправилося через причорноморські степи в ставку Берке. Хан прийняв послів у величезному наметі, який вміщував більше 500 осіб. Зберігся опис зовнішності хана Берке, складений арабським автором аль-Муфаддалом. «У нього була рідка борідка, широке обличчя жовтого кольору. Волосся він зачісував за вуха, а в одному вусі у нього висіло золоте кільце з коштовним камінням. Хан Берке був одягнений в шовковий кафтан, на голові — ковпак. Він був оперезаний золотим поясом із зеленої булгарської шкіри, прикрашений дорогоцінним камінням. На ногах він носив черевики з червоної шагреневої шкіри. На поясі у Берке висіли чорні кручені роги, покриті золотом».

Під час прийому був зачитаний лист султана аль-Маліка аз-Захіра до хана, який прийняли з прихильністю. У ставці хана єгипетські дипломати пробули 26 днів. Для зміцнення союзницьких відносин Берке вирішив відправити разом з єгиптянами у відповідь посольство. Його очолювали високопоставлені чиновники ординської адміністрації: Арбуга, Уртімур та Унамас. Кожному з них був вручений особливий лист, адресований султану.

Ці листи були надзвичайно важливі для Берке. У них він пропонував єгиптянам виступити проти Хулагу одночасно з ординською армією, тим самим підвищивши шанси на успіх всієї кампанії. У листі він також писав: «І нехай дізнається султан, що я воював з Хулагу, який від плоті і крові моєї, для вознесіння понад усе слова Аллагового, із старанням до сповідання Ісламу, бо він [Хулагу] бунтівник, а бунтівник не вірує в Аллага і посланця його».

З іншими матеріалами з серії «Історія Ісламу в Україні» можна ознайомитися за посиланням.

Олександр Степанченко спеціально для «Іслам в Україні»

Теги: 
Золота Орда
хан Берке
історія Ісламу в Україні
Крим
Кавказ
тюркські народи
історія

Книги

  •  історія, культура, контакти. Якубович М.М., Кралюк П.М., Щепанский
    Татари Волині: історія, культура, контакти
  • Українські просвітителі та Іслам. Соломія Вівчар
    Українські просвітителі та Іслам
  • Не заросте травою поле бою. Юнус Кандим
    Не заросте травою поле бою
  • З історії геополітичної боротьби за території Росії, України, Білорусі та Балтії. Теймур Атаєв
    З історії геополітичної боротьби за території Росії, України, Білорусі та Балтії
  • Тадждід, іслях та цивілізаційне оновлення в ісламі. Мохаммад Хашім Камалі
    Тадждід, іслях та цивілізаційне оновлення в ісламі
  • Слуга Бога й людства – спадок шейха Мухаммада аль-Газалі. Бенауда Бенсаїд
    Слуга Бога й людства – спадок шейха Мухаммада аль-Газалі
  •  плацдарм для культурної реформи. Абдул-Хамід Абу Сулейман
    Світогляд Корану: плацдарм для культурної реформи
  • Сучасний підхід до Корану та Сунни. Під ред. Махмуда Аюба
    Сучасний підхід до Корану та Сунни
  •  авторитет Корану й статус Сунни. Таха Джабір аль-Альвані
    Відновлення рівноваги: авторитет Корану й статус Сунни
Всі книги

Лінк на джерело: https://islam.in.ua/ua/istoriya/dyplomaty-zolotoyi-ordy-chastyna-persha