Іслам в Україні
Published on Іслам в Україні (https://islam.in.ua)

Головна > Культура > Омар Хайям вино не оспівував

Омар Хайям вино не оспівував

Відомі історики і культурологи Юлія і Юрій Мизун довели, що Омар Хайям - великий поет і мислитель, що жив на території Таджикистану в 1048-1122 роках, ніколи не був оспівувачем насолод вина і жіночих принад.

Саме таким постає геніальний поет у традиційних перекладах. «Довгий час нам подавали неправильне уявлення про творчість великого містика, який пияцтвом і блудом ніколи не захоплювався», - підкреслюють відомі культурологи.

У європейській традиції переважило зовсім невірне розуміння текстів Омара Хайяма, засноване на поверхневому трактуванні слова «вино» і нерозумінні архіскладної символіки образів таджицької і перської поезії. Основу такої традиції в Європі заклав у середині позаминулого століття англійський літературознавець Едвард Фіцжеральд.

«Вино» у перській містичній поезії означає не алкогольний напій. У цього слова набагато більш глибокий і метафізичний смисл. «Вино» у містичній поезії Хайяма означає і справжні цінності Буття, і потік живих пристрастей, і перебіг часу, намертво звалюючого абсолютно всіх. Зрештою, вино - це людська кров, а наповнена чаша означає завершення відміряного людині життя.

Нові переклади Омара Хайяма, засновані на глибокому проникненні в гру смислів його містичної поезії, на жаль, завзято замовчуються. Мова йде про грандіозну працю перекладача Івана Голубєва «Омар Хайям. Бібліотека поезії», випущену смоленським видавництвом «Русич» в 2002 році й широкому читачу майже невідомому. Звичайно, і цей переклад - лише етап на шляху до глибокого розуміння великих таємниць Омара Хайяма. Але тепер перед читачем з\'являється не балагур-пиятик, який говорив філософські банальності, а загадковий містик, який передбачив багато відкриттів науки. Поступове відкриття справжнього Хайяма наводить на запитання про якість перекладів і інших великих поетів Сходу - Хафіза, Руми, Низами.

За матеріалами ІсламНьюз.Ру.

15.03.2007

Книги

  •  історія, культура, контакти. Якубович М.М., Кралюк П.М., Щепанский
    Татари Волині: історія, культура, контакти
  • Українські просвітителі та Іслам. Соломія Вівчар
    Українські просвітителі та Іслам
  • Не заросте травою поле бою. Юнус Кандим
    Не заросте травою поле бою
  • З історії геополітичної боротьби за території Росії, України, Білорусі та Балтії. Теймур Атаєв
    З історії геополітичної боротьби за території Росії, України, Білорусі та Балтії
  • Тадждід, іслях та цивілізаційне оновлення в ісламі. Мохаммад Хашім Камалі
    Тадждід, іслях та цивілізаційне оновлення в ісламі
  • Слуга Бога й людства – спадок шейха Мухаммада аль-Газалі. Бенауда Бенсаїд
    Слуга Бога й людства – спадок шейха Мухаммада аль-Газалі
  •  плацдарм для культурної реформи. Абдул-Хамід Абу Сулейман
    Світогляд Корану: плацдарм для культурної реформи
  • Сучасний підхід до Корану та Сунни. Під ред. Махмуда Аюба
    Сучасний підхід до Корану та Сунни
  •  авторитет Корану й статус Сунни. Таха Джабір аль-Альвані
    Відновлення рівноваги: авторитет Корану й статус Сунни
Всі книги

Лінк на джерело: https://islam.in.ua/ua/kultura/omar-hayyam-vino-ne-ospivuvav