Іслам в Україні
Published on Іслам в Україні (https://islam.in.ua)

Головна > Точка зору > Політична практика Пророка (мир йому) до Хіджри

Політична практика Пророка (мир йому) до Хіджри

Політична практика Пророка (мир йому) до Хіджри

Помилкові переконання багатьох мусульман про те, що ісламська релігія повинна бути рішуче відділена від політики, що політика чужа Ісламу, що мусульманин у жодному разі не повинен брати участь у політичному житті, поступово відходять у минуле. Однак серед молодих мусульман існує ще одна абсолютно хибна думка про те, що мусульманам приписана участь у політиці тільки в умовах ісламської держави, а подібна діяльність в немусульманській державі, нібито, прирівнюється до невір'я.

Політика в Ісламі

І перші омани, і другі вимагають ґрунтовної відповіді і спростування. Переконання в тому, що мусульманам ні за яких умов не можна брати участь у політиці, як окремим віруючим, так і організаціям, об'єднанням, рухам і партіям, нав'язано нам супротивниками ісламської релігії і цивілізації, які як смерті бояться її відродження.

Однак політика, як економіка і добування хліба насущного, як діалог і конфлікт, як стосунки між людьми і покірність одних іншим, є невід'ємною частиною людського життя. Політика в широкому своєму розумінні охоплює всі стосунки між людьми і народами, питання облаштованості суспільства, встановлення і захисту справедливості та багато чого іншого.

Хіба все це може бути виключено з Ісламу? Хіба наведені в Корані і Сунні приписи щодо встановлення справедливості, щирості, праведності стосуються тільки мечетей і не мають ніякого відношення до інших громадських сфер? Хіба Пророк Мухаммад (мир йому і благословіння), крім навчання людей молитві й посту, не вибудовував відносини між своїми сподвижниками і сусідніми племенами?

Релігія, як вчення про правильну організацію життя і стосунків усередині людського суспільства не може обійтися без політичної сторони. Навіть ті релігії, які проголошують свою непричетність до політики, насправді завжди брали участь у ній самі або ж були інструментами в руках політиків.

Лише Іслам, відразу після своєї появи, відкрито проголосив, що політика є невід'ємною і досить істотною складовою його віровчення. І встановив чіткі й справедливі правила політичної діяльності, як для мусульман, так і для всього іншого світу.

Іслам прийшов у цей світ не тільки для того, щоб побудувати мечеті і заповнити їх стрункими рядами мусульман. Іслам прийшов у цей світ для того, щоб допомогти людям розібратися у власних відносинах, навчити їх правильно спілкуватися, взаємодіяти один з одним, роз'яснити кому, як і в чому треба коритися, до яких цілей прагнути, яке суспільство і державу будувати.

Що це, якщо не політика? Тому, для віруючого мусульманина дане питання цілком очевидне - політика не тільки є невід'ємною частиною Ісламу, але і якоюсь мірою його суттю.

Політична практика до Хіджри

Однак навіть якщо мусульмани й усвідомлюють даний очевидний факт, у їхньому середовищі, особливо серед активної молоді, існує переконання, що політична діяльність і участь у владі дозволені мусульманам тільки в умовах ісламської держави. І ніяк інакше.

Тому вважається, що Посланник Аллаха (мир йому і благословіння) зайнявся політичним правлінням тільки після переселення в Медину (Хіджра) і формування мусульманської державності. Однак подібні переконання є глибокою оманою. Політична діяльність анітрохи не обмежується тільки діяльністю халіфа, аміра, султана або імама з управління державою відповідно до Шаріату.

Розглянемо це питання на прикладі пророчої діяльності в період до переселення в Медину, тобто тоді, коли ще не діяло ісламське правління і не існувало ісламської держави. Політична діяльність Пророка Мухаммада (мир йому і благословіння) почалася з першого ж дня його пророчої місії. Як тільки йому було донесено, що він є Посланником Аллаха до всього людства, він почав заклик свого оточення, племені, а потім і сусідніх народів до прийняття нової для них ідеології, способу життя і соціально-політичної моделі.

Мухаммад (мир йому і благословіння) ніс ідеологію, що зовсім по-новому трактувала суспільні і політичні відносини між людьми, питання панування і підпорядкування, справедливості, нагороди і покарання, утверджувала нові стосунки між класами, народами, расами і державами. І це була сама що ні на є справжня політична робота, якщо дивитися на неї з позицій сучасного суспільства.

В цій діяльності Пророк (мир йому і благословіння) використав всі можливі і доступні на той момент засоби донесення заклику до окремих особистостей, наставляння, проповіді, інформаційну боротьбу проти неуцтва і помилкових язичницьких переконань. Крім того, в умовах агресивного язичницького суспільства Посланник Аллаха (мир йому і благословіння) зібрав вузьку групу послідовників, вів серед них таємний заклик, потім почав відкриту і публічну роботу із заклику всього мекканського суспільства.

За своєю суттю, це була, поміж іншого, політична агітація, робота з формування політичного руху і громади. Крім подібної активності із заклику, агітації і політичної організації мусульманської громади Пророк Мухаммад (мир йому і благословіння) активно вибудовував також політичні відносини з невіруючими.

З історії його життя нам відомі факти, коли він вдавався до політичного захисту та звертався по допомогу до немусульман - свого дядька Абу Таліба, групи знатних людей з міста Таіф (братів Абду-Йаліля, Масуда і Хабіба), ан-Наджаші (негусу) в Абіссінії, якого він просив дати притулок мусульманам, які втекли з Мекки. Також Пророк (мир йому і благословіння) призвав до політичної присяги групу ансарів з Ясриба (майбутньої Медини) після прийняття ними Ісламу під час «Клятви другої Акаби».

Всі ці та інші дії були зроблені Пророком (мир йому і благословіння) до його хіджри в Медину, у період його проживання в язичницькій Мецці в умовах відсутності ісламської держави і ісламського правління. Звідси очевидний висновок, що при подібних умовах відсутності ісламського правителя або держави, в умовах проживання мусульман у немусульманських суспільствах, політика анітрохи не стає для них забороненою.

Але при цьому потрібно пам'ятати, що в умовах ісламської і неісламської держави та правління існують свої політичні завдання і методи роботи. Однак і для першого, і для другого випадків спільним є необхідність їхньої повної відповідності принципам Шаріату, ісламській моральності та відповідальності за долі людей, як мусульман, так і всіх інших.

Саліх Ібрагім

За матеріалами Іслам.ру

15.11.2007

Книги

  •  історія, культура, контакти. Якубович М.М., Кралюк П.М., Щепанский
    Татари Волині: історія, культура, контакти
  • Українські просвітителі та Іслам. Соломія Вівчар
    Українські просвітителі та Іслам
  • Не заросте травою поле бою. Юнус Кандим
    Не заросте травою поле бою
  • З історії геополітичної боротьби за території Росії, України, Білорусі та Балтії. Теймур Атаєв
    З історії геополітичної боротьби за території Росії, України, Білорусі та Балтії
  • Тадждід, іслях та цивілізаційне оновлення в ісламі. Мохаммад Хашім Камалі
    Тадждід, іслях та цивілізаційне оновлення в ісламі
  • Слуга Бога й людства – спадок шейха Мухаммада аль-Газалі. Бенауда Бенсаїд
    Слуга Бога й людства – спадок шейха Мухаммада аль-Газалі
  •  плацдарм для культурної реформи. Абдул-Хамід Абу Сулейман
    Світогляд Корану: плацдарм для культурної реформи
  • Сучасний підхід до Корану та Сунни. Під ред. Махмуда Аюба
    Сучасний підхід до Корану та Сунни
  •  авторитет Корану й статус Сунни. Таха Джабір аль-Альвані
    Відновлення рівноваги: авторитет Корану й статус Сунни
Всі книги

Лінк на джерело: https://islam.in.ua/ua/tochka-zoru/politichna-praktika-proroka-mir-yomu-do-hidzhri