Для збагачення знань українських мусульман ДУМУ «Умма» і ВАГО «Альраід» традиційно запрошують вчених-богословів з мусульманських країн провести священний Рамадан в ісламських культурних центрах нашої країни. Гості зазвичай очолюють колективні молитви, навчають віруючих виразного читання Корану, а також виступають з лекціями і проповідями. Хафіз з Єгипту, знавець Корану шейх Ассайід Ахмад Кірбаль люб'язно погодився відповісти на запитання газети «Арраід».
— Ассаляму алейкум, шановний шейх! Розкажіть трохи про себе, де народилися, вчилися Корану ...
— Ва алейкум Ассалям! Я народився в 1951 році в єгипетському селі Билар'ят. Почав вчити Коран з невеликих книжечок з сурами у нашого місцевого імама. Школярем відвідував уроки з вивчення Корану в медресе і до 13 років вже знав весь Коран напам'ять. Потім, закінчивши школу, став відвідувати уроки таджвіда, вже у іншого шейха. Спочатку переді мною стояла мета вивчити Коран напам'ять, тепер же необхідно було навчитися правильно і виразно його читати. У дитинстві всі вчать сури Корану просто на пам'ять, швидко повторюючи аяти, але для того щоб читати правильно, необхідно знати правила читання Корану — таджвід.
Пізніше я вступив до Інституту читання Корану в Каїрі. У той час цей навчальний заклад не був таким відомим, але його популярність в країні рік від року зростала, і сьогодні інститут має філії по всьому Єгипту. Ну, а вже після закінчення інституту я став навчатися в університеті Аль-Азгар.
— Ви вперше в Україні? Де ще доводилося бувати на Рамадан?
— Так, в Україні я вперше. І, хвала Аллаху, завдяки читанню Корану, я вже 27 років кожен Рамадан виїжджаю в інші країни на запрошення мусульманських громад. Уявіть, де я тільки не був за цей час — майже всі країни Європи, Азії та Африки. Це незабутній досвід.
— Відомо кілька видів (стилів) читання Корану ...
— В Інституті читання Корану крім таджвіда нам викладали різні стилі читання, навчали їх особливостям. Всього їх сім. У Єгипті, наприклад, найбільш поширеним є Хафс. Цим же стилем ми читали Коран в мечеті київського ісламського культурного центру на щоденних молитвах-таравіх.
— У Криму, за сприяння ВАГО «Альраід» і ДУМК функціонує школа хафізів. Розкажіть про роль подібних центрів в житті мусульман?
— Звичайно, роль таких закладів дуже важлива. Хафізи знають напам'ять Коран і цим оберігають Іслам, зміцнюючи у свідомості народу його релігійну приналежність. Важливо, щоб у таких школах працювали кваліфіковані фахівці з читання Корану, які не тільки знають Книгу Аллаха напам'ять, але відрізняються бездоганним читанням і відмінно знають правила тажвіда. Викладач повинен не просто уміти донести до розуміння учня те чи інше правило, а й бути здатним помічати і вчасно виправляти його помилки при читанні. Ну, а учні зобов'язані виявляти старанність у навчанні, адже вони вивчають Одкровення Господа.
— Якими якостями повинна володіти людина, що вирішила вивчити священний Коран?
— Людина, яка вивчила Коран напам'ять, по суті, стає «Кораном у плоті»: його моральність, поведінка і манери — все має відповідати великій Книзі. Особливо це стосується викладачів. Така людина має бути прикладом для своїх учнів, його зовнішній вигляд і спосіб життя не можуть не відповідати цінностям, пропагованим Св'ященною Книгою.
— Що б ви побажали українським мусульманам?
— Найголовніше — завжди зберігайте у своїх серцях слова свідоцтва (шахаду), прагніть осягнути Іслам та прислухайтеся до настанов ваших імамів.
Інтерв'ю провів Григорій Гришко