Іслам існує на землях України сотні років, має тут свою тривалу і складну історію. Її періодизація передбачає виклад загальних принципів вивчення історії Ісламу в Україні.
Поширення Ісламу на українських землях - це закономірний процес, обумовлений розміщенням України на рубежі великих цивілізацій - мусульманської і християнської, а також складним етнічним складом її населення, частина якого сповідує Іслам.
Історія контактів України з Ісламським світом нараховує століття. Водночас неможливо однозначно вказати початкову точку процесу ісламізації України. Ісламізація частини населення України у загальісторичній перспективі виглядає як поступовий, поволі наростаючий процес, який має декілька чітко фіксованих стадій.
У порівнянні з процесом ісламізації Середньої Азії, Закавказзя і Північного Кавказу поширення Ісламу в Україні мало дещо інший характер стосовно місцевих етносів. Тут Іслам відіграв значну роль як фактор етнічного самозбереження кримсько-татарського і булгарського (волзькі татари) народів.
Історично існували два основних шляхи просування Ісламу в Україну: східний (Булгарстан, Північний Кавказ) та південний (Крим і Туреччина). У наш час зростає релігійно-культурний вплив Туреччини, Ісламської Республіки Іран і ряду арабських країн, що розвивають співпрацю з незалежною Україною.
Іслам завжди був гнаною релігією в Україні. Внаслідок існування державної релігії, а також військових колізій з південними сусідами українців Іслам довго вважався релігією ворожою і далекою, що ввійшло у світогляд і менталітет українського народу.
Однак у міру встановлення мирних відносин із сусідами, сповідуючими Іслам, погляди українців на нього багато в чому змінилися, пише Іслам для всіх з посиланням на ІсламНьюз.Ру.
Ознайомлення України з вищими цінностями Ісламу не було безперервним і гладким. Це був дискретний процес. Іслам впливав на місцеве населення лише у мирні часи.
Через ряд причин мусульмани практично не ставили перед собою ціль звернення до Ісламу українців, про такі плани немає відомостей.
Іслам в Україні не має якоїсь особливої специфіки, він не привів тут до появи нових течій, напрямків, громад, груп.
Кандидат філософських наук Інституту національних відносин і політології НАН України, Кирюшко М.І. пропонує наступну періодизацію просування Ісламу на землях України:
Перший період можна охарактеризувати як ознайомлення. У цей період у ході подорожей, торговельних операцій, військових експедицій русичів, а також арабських купців і географів відбувається перше знайомство з Ісламом, його вченням та обрядами. Другий період можна умовно позначити як військово-колонізаційний. Він стосується осідання після завершення військових походів на новому місці проживання народів, що прийняли Іслам.
Сюди відноситься осідання у Криму татарської Орди, яка офіційно прийняла Іслам при хані Узбеку, і турецькі колонії у Кам'янець-Подільському, Аккермені, Азові, Очакові.
Слідом за цим почався період, у якому Іслам проявляє себе як фактор етнічного, національного вираження мусульманських народів, який допомагає зберегти свою ідентичність в оточенні немусульманських етносів. Віра стала етнопідтримуючим фактором.
Нині починається етап проникнення Ісламу у середовище корінних східнослов'янських народів - етнічних українців і росіян. Для них Іслам не є чинником, що підтримує національну самосвідомість. Він став фактором світоглядного самовизначення особистості.
За матеріалами Іслам для всіх
Посилання на тему:
Надія ісламського відродження в Україні
Іслам у Криму. Сучасні аспекти розвитку
Україна - Ісламський світ: до нового етапу співробітництва
Чи міг князь Володимир зробити Русь мусульманською?
Іслам і християнство в Криму: діалог чи "clash of civilizations"?
Кримські татари: привітне обличчя ісламу
Створена, зруйнована і відновлена. До 100-річчя з дня відкриття Соборної мечеті в місті Харкові
У Харкові відновлюють найстарішу в Україні соборну мечеть