​Українська продукція цінується за натуральні інгредієнти, − іракський бізнесмен

Ринок країн близькосхідного регіону, зокрема Іраку, можливо, стане певною мірою «рятувальною соломинкою».
Іракський бізнесмен Джасім Фавуаз Зайдан

Асоціація України з ЄС, зокрема й зона вільної торгівлі, вступає в повну силу з 1 січня 2016 р. У зв’язку з цим Росія готова ввести торговельні обмеження і продуктове ембарго стосовно нашої країни в односторонньому порядку, якщо не буде знайдений компроміс до кінця поточного року. Зважаючи на нерайдужні перспективи, українські виробники намагаються знайти заміну російському ринку, бо хоч доступ до ЄС і покращився, але ще буде обмежений квотами та сертифікатами. А ринок країн близькосхідного регіону, зокрема Іраку, можливо, стане певною мірою «рятувальною соломинкою». Адже хоч арабські країни і багаті, але на 75% імпортозалежні, тому Україна розглядається як постачальник якісної продукції. Хорошим попитом у країнах близькосхідного регіону користуються українська курятина, яйця, кондитерські вироби.

− Українська продукція на сьогодні, у порівнянні з іншими іноземними виробниками, має відповідну вартість для іракського ринку і цінується за натуральні інгредієнти, − заявив іракський бізнесмен Джасім Фавуаз Зайдан, який працює у Києві, в інтерв’ю виданню «i» (Економічні вісті).

У публікації, зокрема, йдеться про те, які українські продукти користуються попитом у країнах Близького Сходу, які перспективи розширення і присутності постачальників з України в цих регіонах.

Розкажіть докладніше про компанію, яку Ви представляєте в нашій країні.
− Іракська компанія «Hesinyani Co." знаходиться в регіоні Курдистан на півночі Іраку (у місті Духок). З 2006 р. займається оптовими поставками продуктів харчування. Окрім України, має філію в Туреччині, звідки поставляє морожене м’ясо курки. На сьогодні наша компанія є офіційним дилером трьох великих турецьких виробників.

Чому іракська компанія «Hesinyani Co." вирішила заснувати свою філію саме на українській території?
− Україна є дуже серйозним партнером для більшості країн Близького Сходу. Ваша продукція для іракського ринку має відповідну вартість і цінується за натуральні інгредієнти. У першу чергу інтерес становлять продукти харчування.

Розкажіть про нюанси поставок продуктів харчування в близькосхідний регіон у зв’язку з особливостями ісламської культури та менталітету його жителів.
− Такі продукти, як м’ясо та молоко ввозяться в країни Близького Сходу лише з сертифікатом «халяль», який видає центр досліджень і сертифікації халяль «Альраід», що знаходиться у Києві. Те ж стосується шоколадної та кондитерської продукції: з неї обов’язково вилучаються інгредієнти свинячого жиру і алкоголю.

З якими українськими виробниками працює Ваша компанія?
− З 2012 р. ми співпрацюємо з Миронівським хлібопродуктом, одним з кращих в світі виробників замороженої курятини. Hesinyani Co. на сьогодні є дилером МХП на півночі Іраку (столиця м. Ербіль) − у жовтні 2015 р. підписаний ексклюзивний контракт. Асортимент продукції, що експортується до Іраку під ТМ «Qualiko», − це цілі тушки і частини курчати-бройлера. Ми закуповуємо близько 1000 тонн продукції щомісяця. Також працюємо з більш дрібними виробниками курятини в Нікополі (Дніпропетровська область) і у Львові.

Вашу компанію цікавлять тільки поставки нашої курятини?
− Раніше ми займалися державними поставками української соняшникової олії, працювали з фірмою «Кернел Груп». Співпраця припинилася за нашою ініціативою: через високу ціну на цей продукт, яку запрошувала українська сторона, і витрат на доставку товару. Альтернативою в цьому питанні для нас стали поставки соняшникової олії з сусідньої Туреччини. Також був період, коли ми працювали з великим українським агрохолдингом «Авангард» − поставляли яйця в Ірак. Але через певні (неприємні для нас) причини відмовилися від цієї співпраці.

Що з українських продуктів харчування Вашій компанії хотілося б завозити в Ірак ще?
− На сьогодні ми дуже серйозно вивчаємо можливість великих оптових поставок молочних продуктів. Ведуться переговори з одним з найбільших виробників у цій сфері − компанією «Терра Фуд». Нещодавно ми отримали дозвіл на ввезення в Курдистан українських молочних продуктів. У перспективі хочемо отримати такий же дозвіл на яловиче м’ясо, щоб розпочати співпрацю з «Терра Фуд» і в цій позиції.

Наскільки дорогі українські продукти харчування для іракських споживачів?
− Ціни цілком прийнятні. Приміром, кілограм української курятини в роздрібній торгівлі можна купити за $ 2. Якщо нам вдасться налагодити поставки українського молока, то воно буде коштувати близько $ 1 за літр.

Чи є у Вас конкуренти − такі ж іракські компанії, які займаються транспортуванням української продукції у Вашу країну?
− Так, їх досить багато. Деякі займаються тим самим, що і ми, інші − поставками зернових, соняшникової олії. Але, наприклад, з Миронівським хлібопродуктом наша фірма працює довше всіх інших.

Якщо порівнювати філії Вашої компанії в Україні і Туреччині, де обсяги робіт більше?
− В Україні, хоча в Туреччині у нас три виробника. Після того, як ми почали ввозити в Ірак курятину від МХП, завдяки своїй якості та адекватній ціні, вона швидко заслужила симпатії іракських споживачів. Навіть потіснила продукцію з Бразилії, США та Туреччини.

Компанія Hesinyani Co. прийшла в Україну в 2009 р. — саме у розпал світової економічної кризи. Не боялися ризикувати?
− Зовсім ні. Адже ми займаємося експортом товару. А вивозити товар з України тоді було якраз вигідно, бо в кризу виробники (навіть великі) шукають додаткові ринки збуту своєї продукції і з задоволенням працюють із закордонними постачальниками за валюту. Те саме відбувається і зараз. Тому наша компанія в нинішній кризовий час почувається в Україні досить комфортно.

В останні роки в Україні все частіше піднімається питання про вихід українських виробників продуктів харчування на ринки Близького Сходу. Втрата ринків Митного Союзу, зокрема Російської Федерації, ще більше актуалізували це питання. Яку частку займають продукти харчування українського походження на Близькому Сході зараз? Які держави регіону, крім Іраку, їх закуповують?
− Українські продукти активно закуповуються сімома країнами. Якщо говорити в процентному співвідношенні − вони займають близько 30% від загальної кількості імпорту в країнах Близького Сходу. Це чимала частка, притому, що почали завозити їх у цей регіон не більше шести років тому, коли в Україні почалася економічна криза і з’явилася потреба в інших ринках збуту.

Які саме продукти ввозяться в країни близькосхідного регіону?
− Ще не так давно українські продукти не сприймалися: вважалося, що вони заражені радіацією (зважаючи на аварію на Чорнобильській АЕС). Зараз з України ввозиться зерно різних видів, рослинне масло, борошно, продукція компаній «Рошен» і «АВК». До речі, у «Рошен» є представництва по всьому арабському світу. Я знаю, що йорданська компанія «Аль-Фарах» вже давно масштабно працює з «Миронівським хлібопродуктом». Держави Перської затоки (Кувейт, Бахрейн, ОАЕ) також збираються з ним співпрацювати. Група компаній «Ovostar Union» поставляє яйця в ОАЕ, одеська фірма «Пальміра-плюс» − корми для тварин. Єгипет і Лівія взагалі масово закуповують українські продукти. До речі, Йорданія та Єгипет вже не перший рік працюють з українською компанією «Терра Фуд». Для інших же близькосхідних країн транспортування товарів з України є досить дорогим.

Які продукти можуть з’явитися на ринках регіону найближчим часом?
− Цей регіон не відчуває нестачі у великих виробниках. Але будь-який український товар, якщо він натуральний, якісний, досить дешевий і його доставка недорога, є цілком конкурентоспроможним.

Які перспективи для зростання присутності продуктів харчування з України в близькосхідному регіоні Ви бачите? Чи ринок уже заповнений для українських виробників?
− Перспективи дуже позитивні. Українські продукти харчування досить добре себе зарекомендували на ринку країн Близького Сходу (за смаковими якостями і зручністю упаковки). Природно, для нових українських продуктів будуть потрібні чималі витрати на рекламу, але позитивний результат не змусить себе чекати.

Чи були якісь недомовки з партнерами по бізнесу за час перебування в Україні?
− Проблеми є, і Посольство Іраку в Україні про них поінформоване. На жаль, навіть великі українські виробники (з гучними іменами) не мають належного досвіду у роботі з закордонними партнерами. Коли ми підписуємо контракт з тією чи іншою фірмою, відразу обговорюється вид поставленого товару, його кількість і вартість. Наша компанія отримує накладну, згідно з якою і оплачується рахунок. За міжнародними бізнес-правилами, якщо договір підписаний двома сторонами і гроші вже перераховані на рахунок партнера, значить, він вступив у дію. На жаль, у Вашій країні рідко трапляються компанії, які дотримуються ноти закону і чесного бізнесу.

У Вас є конкретні аргументи?
− Так. Наприклад, якщо після покупки ми не забираємо товар протягом декількох днів, або виробник не доставив товар у домовлений термін, українська сторона може анулювати наш договір, незважаючи на внесену вже оплату.

З якими ще неприємними робочими моментами доводилося стикатися в Україні?
− Часто співробітники великих українських компаній недостатньо добре вивчають ринок: у них немає реального розуміння ціни, вони не вникають у тенденції світового ринку, перш ніж запропонувати клієнтові свій товар. Просто виставляють завищені ціни на продукцію, у той час як для ринку це невиправдана вартість.

Довідка:
Джасім Фавуаз Зайдан зайнявся імпортом продуктів харчування з арабських країн в Україні в 1996 р. З 2008 р. експортує українські товари до країн Близького Сходу. На сьогодні є представником іракської фірми «Хесеньяні» в Україні.

Щоб додати коментар, увійдіть або зареєструйтесь
Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію.