Іслам у Чехії

1
Чеський іслам почався задовго до періоду деколонізації і масової імміграції з Азії й Африки у Західну Європу
24.07.2009
Оцініть статтю: 
(129 оцінки)
oksana
Зображення користувача oksana.

Чехія належить сьогодні до числа небагатьох європейських країн з невеликим рівнем мусульманської імміграції. Насамперед це пояснюється, звичайно, відсутністю колонізаторської політики у минулому, а також багато в чому складнішими умовами адаптації для новоприбулих з азіатських і африканських країн, вихідці з яких становлять переважну більшість сучасних європейських мусульман. Однак існують і винятки, у зв'язку з чим громада мусульман у сучасній Чехії складає вже п'ятдесят тисяч чоловік.

Тарас (Абдулкарім) ЧЕРНІЄНКО

В силу зазначених обставин варто також відзначити оригінальний етнічний склад мусульманської громади Чехії.

По-перше, у Чехії (на відміну від Західної Європи) багато слов'яномовних мусульман, виходців з Македонії і Хорватії, Боснії і Герцеговини, інших областей колишньої Югославії, а також Болгарії і країн колишнього СРСР.

По-друге, чимало мусульман Чехії становлять політичні біженці - з Іраку, Афганістану, Лівану, інших "гарячих точок".

По-третє, найчисленнішою групою (хоча й порівняно невеликою) залишаються вихідці з азіатських і африканських країн - ті, кого привели в цю країну особливості бізнесу або для кого вона просто стала тривалою транзитною зупинкою на шляху на Захід.

Нарешті, найбільший інтерес для дослідників становить група мусульман - етнічних чехів, які прийняли іслам або народилися у родинах чеських мусульман, оскільки іслам тут нараховує вже чимало поколінь багатої історії.

Оскільки Чехія - світська держава і офіційна статистика не містить даних про віросповідання громадян, точне число мусульман-чехів назвати неможливо. Доводиться покладатися на дані самих мусульманських громад, діючих компактно навколо трьох основних мечетей країни (у Празі, Теплиці та Брно), а їхнім представникам, як правило, властиво завищувати число своїх одновірців. За різними оцінками, ми маємо цифри від 10 до 20 тисяч чоловік - втім, не це принципово важливо.

Як відомо, першими словами Корану (у порядку хронології ниспослання одкровення пророкові ісламу - мир йому) були: "Читай! Читай в ім'я Господа твого, Який сотворив... Читай, і Господь твій - Найщедріший, Який навчив...". Таким чином, з самого початку іслам як релігія поширювався під гаслом читання і пізнання, як сказав сам пророк Мухаммад (мир йому): "За знанням не бійтеся йти і в далекий Китай...".

І немає нічого дивного в тому, що своїх найбільш стійких і цивілізованих форм, які дали світу великих учених, поетів і богословів, іслам набув у тих країнах, куди він прийшов не в ході завоювань, а в результаті перемоги наявної у нього на озброєнні логіки і знання. Це мало місце у найбільших на сьогоднішній день мусульманських громадах - у Малайзії та Індонезії. Подібний сценарій ми спостерігаємо і в Чехії.

Справа в тому, що постколоніальний наплив іммігрантів з колишніх європейських колоній, який почався у 60-і роки, можна розглядати також як свого роду економічну експансію. За рахунок зростання народжуваності і гнучкості законодавства, яке дозволяє мусульманам з колоній не лише переїжджати на нове місце проживання самим, але й привозити з собою всіх своїх родичів і при цьому претендувати на соціальні пільги, чисельність мусульман Західної Європи зростає у геометричній прогресії, що викликає цілком виправдані нарікання з боку корінного населення.

Подібний стан справ сприяє лише вкоріненню у свідомості європейців згубного уявлення про іслам як про релігію напівписьменних і неосвічених людей, які не бажають сприймати національні звичаї і традиції своєї нової батьківщини і до того ж не приносять ніякої соціальної користі. Релігія "соціальних утриманців" викликає відторгнення раніше всякого бажання розібратися у її віровченні. І в цьому - непоправна шкода, насамперед, для самого європейського ісламу.

У Чехії ж усе зовсім інакше. По-перше, навіть вихідці з Азії і Африки мають можливість облаштування на чеській землі винятково за наявності реального бізнесу, тим самим створюючи нові робочі місця. Навіть залишаючись при цьому зовні "дивними" і незрозумілими, чесько-азіатські мусульмани в жодному разі не можуть бути названі соціально марними, утриманцями.

А по-друге, що набагато важливіше, чеський іслам почався задовго до періоду деколонізації і масової імміграції з Азії й Африки у Західну Європу. Насамперед, за рахунок інтелектуальної ініціативи представників місцевої інтелігенції, яскравим представником якої є професор Шільхаві (який прийняв іслам ще у студентські роки - у 1937 році - і взяв собі мусульманське ім'я Мухаммад Алі), а також інші видатні чехи, які у 1930-их роках становили осередок місцевої мусульманської громади: сходознавець Іржі Бічка, перекладач Корану на чеську мову Іван Гарбік, генерал Ахмад Фондржіх.

Їхніми героїчними зусиллями чеський іслам зумів гідно пройти тяжкі роки випробувань у часи фашистської окупації і комуністичної диктатури.

Сьогодні, коли процеси глобалізації приводять до відкриття не лише державних кордонів, а й границь зашореної застарілими догмами свідомості, все більше представників молоді та соціально активної інтелігенції проявляють інтерес до ісламу з позицій об'єктивного наукового знання, вільного від забобонів. Цифра у 10 і навіть 20 тисяч етнічних чехів, які прийняли іслам, не здасться дивною на тлі того духовного вакууму, в якому опинилася країна після падіння комуністичного режиму.

80 відсотків населення офіційно заявили про те, що вважають себе атеїстами. Церкви і костьоли – найменш відвідувані місця у Чехії. В той же час, національна традиція, заснована на переважанні духовного над матеріальним, вічного – над швидкоплинними принципами масового споживання, яка бере початок від відродження народної свідомості у дусі великого просвітителя Яна Гуса і його послідовників, неодмінно повинна знайти собі вихід. І вона знаходить його у найнесподіваніших релігійних формах.

Іслам з його наукою і культурою, багатою духовною спадщиною, у той же час близькою авраамічній традиції іудаїзму і християнства, яка давно вкоренилася тут, має повне право не бути винятком.

Більше того, чим менше відторгнення з боку оточення викликає соціальне утримання деяких мусульман, чим більше в середовищі місцевої мусульманської громади помітне її інтелектуальне ядро, чим більше чеських мусульман можуть не лише в релігійному, а й у суспільному житті послужити прикладом для своїх співвітчизників, тим більше шансів саме у чеського ісламу послужити прикладом своїм сусідам, моделлю побудови мирного цивілізованого співіснування різних конфесій на базі діалогу і спільних цивілізаційних принципів, до якого так прагне сучасна Європа.

За матеріалами ІslamNews

Щоб додати коментар, увійдіть або зареєструйтесь
Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію.