Важко виокремити найцікавішу з-поміж доповідей і лекцій ювілейної X Міжнародної школи ісламознавчих досліджень. Кожна важлива з погляду теми, глибини її розкриття, взаємозв’язку та впливу на дослідження в суміжних наукових галузях. Про це свідчать обговорення, що тривають не лише під час секційних засідань, а й у кулуарах, збагачуючи учасників новими ідеями й поглядами.
Одна з таких доповідей, що викликала жваву дискусію — виступ докторанта Тілбурзького університету (Нідерланди), викладача Українського католицького університету (УКУ) Романа Назаренка «Орієнталізм, стереотипи та Дісней: приклад історії про Аладдіна».
На прикладі кількох голлівудських екранізацій відомої казки доповідач продемонстрував не тільки еволюцію далеких від реальности уявлень, а й формування нових стереотипів, використання випадкових або хибних образів та інтерпретацій «Сходу» в мистецтві, вплив політичних подій на формування цих образів у свідомості західного споживача кіно та інших творів мистецтва. Він порушив тему прихованих, зокрема в кіно, смислів, що їх «західна людина» не помічає на свідомому рівні, але вони впливають на сприйняття нею «узагальненого Сходу».
«Ми мусимо розуміти, що стереотипні уявлення та практики мають глибоку тяглість, яка сягає ще часів протистояння між християнами та мусульманами у Середньовіччі. У наш час у зв’язку з глобалізацією та поширенням мас-медіа стереотипи про арабський світ та його жителів набули значущих масштабів, породжуючи головну зброю тероризму — страх та недовіру. Проте після 11 вересня ненависть та страх перед „терористами зі Сходу“ перейшли на новий рівень дискурсивних практик, пов’язаних із так званою війною з тероризмом», — пише Роман Назаренко у своїй книзі «Несподіваний іслам», зазначаючи, що це можна помітити на прикладі мультфільму про Аладдіна, де простежується чітке розмежування, де «…араби зображені як нецивілізовані, з дикунськими звичаями люди, що є своєрідним антиподом до цивілізаційних характеристик колективного Заходу».
Як зауважив Роман Назаренко, страх перед «загрозою зі Сходу» відбитий у продуктах масової культури, особливо у фільмографії.
— Жанри фільму чи мультфільму, мабуть, найкраще транслюють глибоко зашиті культурні коди, одним з виявів яких можуть бути сюжети для створення «образу ворога». Здавалося б, що може бути невиннішим за мультфільм? — питає автор і тут же пояснює, що на картинах студії «Дісней» виростають цілі покоління молоді, що разом із яскравими, красивими образами «поглинають» певний спосіб уявлення про чужі культурні контексти, тож навіть такий невинний, на перший погляд, фільм про Аладдіна поділяє відповідальність за поширення стереотипів і напруги у світі, адже змальований у ньому образ Сходу далекий від реальности. Цей фільм, як і багато інших, не розкриває глядачеві Схід — вони його інтерпретують, оголюючи страхи умовної західної людини.
Відеозапис виступу Романа Назаренка «Орієнталізм, стереотипи та Дісней: приклад історії про Аладдіна» і презентація його книги «Несподіваний іслам» доступні за посиланням.