Мечеті Криму в «Книзі подорожей» Евлія Челебі. Частина друга

Мечеті Криму в «Книзі подорожей» Евлія Челебі. Частина друга
Зинджирли-медресе
Мечеті Криму в «Книзі подорожей» Евлія Челебі. Частина друга
Стародавня фортеця в Балаклаві
Мечеті Криму в «Книзі подорожей» Евлія Челебі. Частина друга
Мечеть в Бахчисараї
Мечеті Криму в «Книзі подорожей» Евлія Челебі. Частина друга
Мечеті Криму в «Книзі подорожей» Евлія Челебі. Частина друга
Мечеті Криму в «Книзі подорожей» Евлія Челебі. Частина друга
02.06.2017
Оцініть статтю: 
(432 оцінки)
О. Степанченко
Зображення користувача О. Степанченко.

У XVII столітті Крим був типовою східною країною з прекрасними палацами, садами, лазнями, мечетями і караван-сараями. Вулиці Кафи, Гьозлева і Бахчисарая були заповнені купцями в яскравих каптанах з шовкових тканин, придворними кримського хана, підперезаними вишитими золотом поясами (їпішлі к’ушак), обробленими срібними пряжками (к’ушак башли), і грізними яничарами у високих головних уборах бьорк (юскюф).

Евлія Челебі відчував себе в Криму майже як вдома. Він із захопленням описував різноманітну природу півострова, не забуваючи при цьому розповідати про мечеті, медресе, мавзолеї і кладовища. Згадуючи про селище Кади-кой у ​​передмісті Балаклави, мандрівник звернув увагу на 4-пролітний міст через річку Казакли-Озен, збудований Сефер Газі-агою, візиром Мухаммеда Гірей-хана та Іслама Гірей-хана.

«На одній з гребель стоїть місце молитви, а над її міхрабом чітким почерком написаний такий таріх. Бейт місця молитви Сефера-аги, візира Мухаммеда Гірей-хана: Сефер Газі-аги, великого, як Асаф. Великодушністю побудований цей міст. Нехай дарує Аллаг йому здійснення бажань завжди. Нехай буде таріхом: Нехай погодиться Аллаг Благий! Рік 1068 (1657/58)».

Після Балаклави Челебі разом з супутниками відвідав фортецю Мангуп. У ранньому середньовіччі Мангуп був столицею готського князівства Феодоро, тісно пов’язаного історією, культурою і релігією з Візантією. У 1475 році, після піврічної облоги, фортеця була взята штурмом османськими військами, в якій турки побудували мечеть. У «Книзі подорожей» Евлія Челебі передає таріх про те, хто і коли збудував її в Мангупі.

«Володар чесноти — султан Баязид.
Побудував тут цю мечеть.
Її, яка зазнала руйнування за волею долі,
Побачив скарбник Мехмед-ага.
За згодою Всевишнього Бога
Він відбудував і повернув до життя мечеть.
Нехай буде таріхом для тих, хто поклоняється:
Нехай погодиться за безмірної милості Своїй з цим Аллаг!».

Після завоювання османами Мангупа основним населенням міста-фортеці стали караїми. За часів Челебі в місті було 7 караїмських кварталів і близько 1000 будинків. Мусульманське населення було невелике і займало один квартал. Крім того, у фортеці був гарнізон османських військ. На думку Челебі, фортеця Мангуп була найкращою фортецею в світі завдяки комплексу печер, в яких кримські татари зберігали скарби свого народу. Поєднання штучних і природних укріплень робили її практично невразливою.

На шляху до Бахчисарая, столиці Кримського ханства, Евлія відвідав Салачик. До 1532 року це містечко було резиденцією перших ханів Криму, але вже за часів Челебі воно занепало. Від мечетей, що існували раніше, медресе і лазень до 1666 року збереглося тільки медресе Менглі Гірея. Над його входом був висічений такий напис: «Наказав побудувати це медресе з допомогою Аллага, володаря щедрості, Менглі Гірей-хан, син Ель-Хаджі Гірей-хана, тож нехай зробить Аллаг його царювання вічним». У написі йдеться про знаменитого Зинджирли-медресе, що збереглося до наших днів.

Варто зазначити, що подорож до Криму дала поштовх розквіту поетичного таланту Челебі. Перебуваючи в Салачику разом з казіаскером Муртазою Алі-ефенді, Евлія відвідав ханський сад Ашлама. «Це такий прекрасний сад, в якому, як в райському саду-гулістані, з кінця в кінець протікає дзюркотлива вода, затримується біля палаців, які розташовані у кутах саду. Кожен з вельмишановних ханів у різних частинах саду побудував різноманітні позолочені та розписні чудові палаци і павільйони, альтанки, як ніби зроблені з китайського фарфору. І є там різні басейни, фонтани і палаци-хавернаки, такі, що якщо на них подивиться володар знань в архітектурі, він прикладе палець до вуст, й ум його буде вражений. Різних плодових дерев, які там ростуть, немає ніде більше не тільки в Криму, але і в будь-якій країні… Тисячі видів квітів з чудовим запахом, надіслані в подарунок ханам, наповнюють дихання ароматом».

Найбільшу увагу Евлія Челебі у своїй кримській подорожі приділив Бахчисараю. Його описання кримських мечетей не має аналогів в літературі того часу. За словами мандрівника, в 1666 році в місті було 24 мечеті і молитовні будинки. На території ханського палацу знаходилося дві з них.

Головною мечеттю міста була Соборна мечеть Сахіб-Гірея. «Її стіни міцно складені з каменю. Це старої конструкції дім Аллага з куполом, критим дранкою, [що стирчить, як голки] їжака. Оскільки мечеть ця побудована на кошти, отримані від священної війни, в ній панує піднесений дух… У цій древній мечеті від киблових дверей до міхраба в довжину — 110 аяків, а в ширину вона — 70 аяків. При ній є 70 прислужників. Усередині мечеті на 20-ти високих дубових стовпах — стельова балка, а над нею — звичайна стеля старої побудови. Праворуч знаходиться місце поклоніння сім’ї славетних ханів. Над цим високим місцем висять різноманітні срібні свічники і підвіски. А [зовнішнього] хараму у цієї мечеті немає, тому що перед кибловими дверима тече річка Чурук-су. У мечеті є киблові двері, ханські двері, один низький, старої архітектури, мінарет».

Після поїздки Кримом Челебі вирушив у подорож на Кубань, щоб через рік знову повернутися на півострів як супровідник Ак Ахмеда-паші, кафіно-азовського каймакама.

На завершення варто сказати, що «Книга подорожей» Евлія Челебі в Османській імперії не була особливо популярною. Його оповіді сприймалися як казки на теми історії та географії, приблизно як «1000 і одна ніч». У XVIII і XIX століттях окремі частини записок Челебі виявилися розкиданими бібліотеками різних країн. Уважне вивчення творчої спадщини видатного османського мандрівника призвело до розуміння того, що його робота є найважливішим, а часом і єдиним джерелом інформації про події середини XVII століття. Це повною мірою стосується також України і Криму.

З іншими матеріалами з серії «Історія Ісламу в Україні» можна ознайомитися за посиланням.

Олександр Степанченко спеціально для «Іслам в Україні»

Щоб додати коментар, увійдіть або зареєструйтесь
Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію.