«Не думаю, чтобы „крымский вопрос“ встанет
Всеукраїнський референдум 1991 року, проведений невдовзі після проголошення Незалежності, із запитанням: «Чи підтримуєте Ви акт проголошення Незалежності України?» відбувся у Криму досить спокійно і без
Отже, отримані результати Першого всеукраїнського референдуму переконливо свідчать, що, незважаючи на цілеспрямоване, багаторічне зросійщення місцевого населення, півострів залишався україноцентричним.
Сепаратистські настрої у Криму серед населення почали розбурхувати агресивні шовіністичні сили в російському парламенті й підготовані ними перші проросійські партії й екстремістські громадські російські організації півострова. Тоді й постало питання про перегляд Постанови Верховної Ради СРСР 1954 року про передачу Кримської області зі складу РРСФР до складу України. Президент Російської Федерації Борис Єльцин нібито відмежувався від екстремістських заяв у парламенті Росії, але президентська адміністрація вміло використала цей факт як засіб тиску на Україну за невигідного для неї розподілу Чорноморського флоту.
Саме в цей час у раніше спокійному провінційному Криму під впливом добре проплачених Москвою місцевих шовіністичних партійок і маріонеткових організацій усе частіше почали лунати сепаратистські гасла. Одним із найпопулярніших був міф про економічну самостійність півострова, про те, що кримчан «обкрадає київський дядько», про прийдешню загрозливу «українізацію» і засилля українців у Криму. Серед такої змаргіналізованої частини кримського соціуму досить уживаним став вислів «понаєхалі». Тобто коли йшлося про українців чи про щось українське, цей термін агресивно налаштовані росіяни використовували як найбільш переконливий і
Оте образливе слівце «понаєхалі» змусило мене, кримчанина, який для цього краю за 60 років проживання на півострові зробив дещо корисне, вдатися до з’ясування болісного для мене питання: «Чи ж дійсно до Криму українці «понаєхалі» після 1954 року й силоміць захопили «исконно русскую землю?». Об’єктивну відповідь на це могли дати лише кримські архіви. Саме вони й уцілілі місцеві часописи зберігають унікальні матеріали з широкомасштабного, примусового переселення українського люду з 1944 до 1985 року. Економічні мотиви, масштаби багатолітньої насильницької державної акції та її подальші наслідки для Криму неодноразово обговорювались і висвітлювались у пресі. Охочих ознайомитись із цією проблемою відсилаємо до моїх публікацій у «Кримській світлиці», монографії «Українська провесінь Криму» (Сімферополь, видавництво Доля, 2008 р.), та вельми цінної книги професора Володимира Сергійчука «Український Крим» (Київ, Українська видавнича спілка, 2001 і 2016 рр).
На моє тверде переконання, що базується на достовірних документальних матеріалах, саме передача Криму з Росії до України, що відбулася 1954 року, врятувала півострів від економічної й гуманітарної катастрофи. Завдяки майже силоміць вивезеним із материкової України українцям і величезним матеріальним ресурсам тодішньої УРСР відбулося повоєнне відродження Криму. Правдою є й те, що до вже відродженого, впорядкованого й відбудованого Криму як найбільш привабливого й комфортного для життя регіону, протягом 1970–1980 років із усіх російських «весей», переважно з глухомані, «понаєхали» сотні тисяч «патриотов русской земли». У великих містах, особливо в Севастополі, цей контингент складався з відставників, колишніх гебістів та охоронців
Якщо ж у правочинності улюбленого сепаратистського вислову «понаєхалі» після 1954 року ми вже переконались, то виникає ще одне нез’ясоване запитання: «Хто ж відбудовував двічі сплюндрований і знелюднений злочинною
Коли я працював у кримських архівах, вивчаючи переселення українців до Криму впродовж 1954–1985 років, натрапляв там лише на поодинокі матеріали про факти переселення української людності, коли ще півострів входив до складу Російської Федерації. Мав намір перекопати ще й київські архіви, але такої нагоди не трапилося. Вже перебуваючи в «екзилі», до моїх рук потрапила українська грубезна поліграфічна праця, збірник документів і матеріалів «Крим в умовах
Саме ця праця заощадила мій час. У наведених документальних матеріалах я знайшов відповідь на своє запитання. Значною мірою вони підтверджували мої попередні припущення.
Отже, після руйнівної для української землі Другої світової війни (нашою землею вона двічі прокочувалась), після багатомільйонних втрат української людності від Голодомору й у ще свіжій війні кремлівська влада, топчучи навіть радянську Конституцію, з мовчазної згоди малоросійських холуїв розпочала масову депортацію української людності до іншої республіки. Це є ще одним доказом того, що як Союзна, так і республіканські Конституції для тоталітарного радянського режиму були лише показухою й фіговим листком для закордоння.
Вже через рік після звільнення півострова від
Ще одним пунктом злочинної постанови вимагалося «провести відбір добросовісних і працьовитих колгоспників, передусім знайомих із садівництвом, виноградарством і тютюнництвом, здатних у найкоротший строк освоїти родючі землі Криму», причому в кожній наміченій для переселення сім’ї має бути не менш ніж двоє працездатних. Свідомо не торкаємось
Вельми цікавим є й аморальне рішення кремлівських мародерів мати ще й значний зиск із продажу майна депортованих (спецпереселенців). Вони зобов’язували місцеві органи продавати переселенцям із України не лише сільськогосподарський інвентар, але й предмети домашнього вжитку, які належали раніше спецпереселенцям. Після ознайомлення з цим
‒ сім’ї колгоспників, які переселяються до Криму, наділяються будинками, в яких є надвірні будови й присадибні ділянки;
‒ житлові будинки й надвірні будівлі, передані
Інші, не менш цікаві аспекти переселення української людності до Криму до 1954 року, сподіваюся, ще будуть висвітлені в інших публікаціях.
Автор: дійсний член Наукового товариства імені Шевченка (носилок), член Національної спілки письменників України (НСПУ), заслужений діяч науки і техніки АР Крим, кримчанин Петро Вольвач
Джерело: Крим. Реалії