На філософсько-богословському факультеті Українського католицького університету (УКУ) відбувся ІІ Міжрелігійний круглий стіл «Гідність людини в християнстві та ісламі». Організаторами цього форуму 12 грудня виступили УКУ, Центр «Лібертас», Духовне управління мусульман України «Умма» та львівський музей «Дім Франка».
Спікером від Українського католицького університету виступила викладач кафедри богослов’я цього вишу і школи біоетики, доктор богослов’я Марія Ярема. Мусульманську точку зору на заході представляли муфтій ДУМУ «Умма» шейх Саід Ісмагілов, імам Ісламського культурного центру ім. Мухаммада Асада у Львові Мурат Сулейманов та інші. Був присутній і особливий гість — політолог, вчений-ісламознавець із Баку Теймур Атаєв.
Шейх Саід Ісмагілов поняття гідності людини в Ісламі представив трьома найважливішими пунктами: людина є останнім творінням Всевишнього, це найкраще Його творіння і це намісник Бога на землі. Він також наголосив на тому, що людина наділена свободою вибору.
— Гідність людини просто є, вона не набувається і не втрачається. Ця гідність є у кожної людини, незалежно від конфесії, — сказав він.
Азербайджанський гість Міжрелігійного круглого столу мав розлогий, творчий, філософсько-медитативний формат доповіді. Він провів аналогію між Біблією і Кораном, християнським та ісламським поглядом на людську особистість, на моральні якості, на сприйняття людського життя. Говорив Теймур Атаєв і про права людини:
— Це те, що Всевишній дає усім людям. Усі рівні. Він дає можливість говорити із Ним, право на помилку, на покаяння і найголовніше — дає надію на прощення.
Достоїнство людини — це її свобідна воля, тобто можливість вільного вибору — такий найважливіший меседж промови науковця:.
— Право вибору за нами — Бог чи диявол. Господь дав нам право жити, вільно мислити, тому ніхто не може впливати на чужі переконання, особливо силою зброї. Коран відкрито про це каже — убивство невинної людини прирівнюється до убивства усього людства, — підкреслив доповідач.
Марія Ярема в своїй промові надала лаконічний, чіткий, системний підхід до розуміння гідності людини в християнстві. На думку доповідачки, у християнстві говорити про гідність людини є легко, адже існує приклад Бога, який втілився в людині:
— Чому це так важливо для християн? Бо Він від початку і до кінця проходить усі етапи людської істоти — від одноклітинного організму і до смерті. Бере людську природу з усіма її слабкостями і терпіннями, — пояснила пані Марія. — Син Божий став «вином людським», щоб син людський став сином Божим.
На думку пані Марії, гідність людини у християнстві базується на трьох основних пунктах — сотворення на образ Божий, воплочення Христа (найсильніший аргумент) і покликання людини — воскресіння до життя вічного.
Обидва прелегенти погодилися у тому, що в Ісламі і християнстві усі люди мають рівні права, незалежно від статі, віку чи кольору шкіри. Спікери висвітлили велику кількість схожих моментів в обох релігіях, а також і відмінності, наприклад, в Ісламі немає поняття «первородного гріха», у католицизмі немає розлучення. Однак для обох релігій неприпустимим є вбивство, осуд, обман, натомість заохочуються добрі діла, молитва і піст.
Після доповідей відбулася цікава дискусія, а деякі запитання навіть розширили межі заявленої теми. Зокрема, говорили про можливість одруження з іновірцями, про використання зброї для оборони своєї країни, міжрелігійний діалог в ісламських країнах.
Шейх Саід Ісмагілов розповів про різні ісламські конфесії і течії, про права жінок і чоловіків в Ісламі та мусульманський шлюб. Також говорили про міжрелігійну толерантність, зокрема про те, що у Корані є заборона примушувати когось до релігії (прийняття Ісламу).
Теймур Атаєв повідав слухачам про толератність в Азербайджані, де мирно співіснують християни, юдеї та мусульмани. Згадав і про відвідини Баку Папою Римським — Іваном Павлом ІІ і Франциском.
— Ми у Львові дуже мало знаємо про Іслам з перших вуст, тому ці зустрічі є архіважливими для більшого розуміння цих тем, — підсумував зустріч модератор круглого столу доктор богослов’я, кандидат філософських наук Віктор Жуковський.
Дискусія продовжилася в кулуарах за львівською кавою і бакинськими солодощами.