Скарби ісламського мистецтва. Музей «Метрополітен», Нью-Йорк

Зал килимарства музею Метрополітен
Зал килимарства музею Метрополітен
Кераміка
Кераміка
Михраб з Ірану
Михраб з Ірану
Дамаська кімната
Дамаська кімната
Стародавній рукопис Корану
Стародавній рукопис Корану
Зал килимарства музею Метрополітен
Кераміка
Михраб з Ірану
Дамаська кімната
Стародавній рукопис Корану
21.08.2018
Оцініть статтю: 
(505 оцінки)
О. Степанченко
Зображення користувача О. Степанченко.

На арабському Сході майстри стверджують, що справжнє мистецтво виникає в результаті шлюбу між майстерністю і мудрістю. Коран не рекомендує зображувати людей і тварин, саме тому ісламське мистецтво створило власні художні канони, здатні впливати на людину через зорові образи.

Нью-йоркський музей «Метрополітен» є найбільшим у світі зібранням ісламського мистецтва, в колекції якого налічується понад 12 тис. експонатів. Він був заснований з ініціативи групи художників в 1870 році і спочатку не мав навіть власного приміщення. Колекція музею «Метрополітен», який американці називають просто The Меt, формувалася за рахунок благодійників та меценатів. У 1901 році такий собі Джейкоб С. Роджерс заповів музею 4,5 млн доларів, з тих пір в США стало хорошим тоном дарувати закладу власні колекції, а також допомагати фінансово.

Ісламська колекція музею формувалася протягом багатьох десятиліть: почалося це лише в 90-ті роки ХХ століття, коли директором був Філіп де Монтебелло. У 2008 році The Меt очолив Томас Кемпбелл, який зміг завершити роботу свого попередника.

Нині в оновленій експозиції налічується 15 залів, присвячених мистецтву Туреччини, Ірану, Центральної Азії, Північної Африки і Південної Європи. Незважаючи на те, що під експонати виділені величезні площі, виставити вдалося лише трохи більше 10%. Однак співробітники знайшли вихід: частина найбільш вразливих до впливу зовнішнього середовища експонатів піддаються періодичній ротації, що дає можливість відвідувачам побачити твори мистецтва із запасників.

Під час створення Ісламської художньої галереї фахівці музею «Метрополітен» керувалися тим, щоб представити «весь хід ісламської цивілізації — від давнини до наших днів». Щоб відвідувач мав можливість відчути і побачити частинку мусульманського світу, в Нью-Йорк з Марокко була запрошена сім’я будівельників і різьбярів по каменю, які повинні були відтворити в центрі Нью-Йорка традиційний марокканський дворик. З цією роботою майстри впоралися блискуче.

У залах музею «Метрополітен», присвячених ісламському мистецтву, відвідувач постійно бачить арабески, які є мовою ісламського мистецтва — це вишуканий орнамент, абстракція, криптограма, що дає шанс пізнати істину. Вони, як блискавки, сяють на мечах епохи Аббасидів, рухаються в танці керамічного посуду з Єгипту, Сирії, Іраку, а потім ковзають по ворсу шовкових і вовняних килимів з Ірану.

Перлиною ісламської колекції The Меt є «Дамаська кімната», подарована музею Фондом Хагона Кеворкяна. Вона була створена в Сирії на початку XVIII століття, в епоху Османської імперії — це вітальня, в якій місцева знать приймала почесних гостей. Вестибюль прикрашений фонтаном з різнобарвного мармуру. Стіни зроблені з різьблених дерев’яних панелей, які покриті арабесками. У нішах стоять книги і посуд, а на самому почесному місці знаходиться древній рукописний Коран.

Найважливішою частиною колекції музею «Метрополітен» є і рукописні книги з країн ісламу. Серед них почесне місце займають копії Корану, зроблені ще в глибоку давнину. Кожен манускрипт — це шедевр каліграфа, натхненного рядками з Священної книги.

Мусульманська каліграфія виникла як окремий напрямок у переписувачів Корану. Спочатку вони користувалися стилем хіджазі, який виник на Аравійському півострові, але з часом виробили нові стилі, шість з яких стали канонічними. Для переписувача Корану значення мав не тільки стиль письма, а й колір чорнила. Розповідають, що перед тим, як почати роботу, майстер прив’язував чорнило до шиї верблюда, що йшов з караваном до Мекки, і лише після його повернення з цієї мандрівки в священне місто можна було починати переписування Корану.

Казі-Ахмед ібн Мірмунші аль-Хуссейн у своєму «Трактаті про каліграфів і художників» писав: «Містичне ставлення до писаного слова створило на мусульманському Сході з самого процесу переписування Корану акт, тісно пов’язаний з релігійною догмою прощення гріхів». Однак не тільки релігійні книги створювалися представниками ісламської культури. Чимале місце в житті освіченої частини мусульманського суспільства займали літературні твори, книги з філософії, медицини, астрономії.

Музей The Меt володіє й найбагатшою колекцією зброї з різних мусульманських країн. Вперше європейці познайомилися з арабською зброєю завдяки контактам з Аль-Андалузом — Іспанією. Дамаська сталь прославила сирійських зброярів далеко за межами близькосхідного регіону. До сих пір збереглися імена засновників династій збройових майстрів: Суюфі, Сайкалі, Сакакін, Джахар, Булад. Шаблі, мечі, кинджали, шоломи і лати прикрашалися інкрустаціями з золота і срібла, коштовним камінням. У музейній колекції є клинки, на яких викарбувані вислови з Корану.

Збережена The Меt культурна спадщина дозволяє повною мірою оцінити масштаб досягнень ісламської цивілізації. Це важливо, насамперед, для тих людей, які ще перебувають у процесі духовного пошуку і тільки ступили на шлях культурної самоідентифікації.

Олександр Степанченко

 

Щоб додати коментар, увійдіть або зареєструйтесь
Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію.