Піст - це утримання від їжі, пиття і статевих зносин від початку зорі і до заходу сонця, відразу після чого все це стає дозволеним. У той же час слід відповідально поставитися до духовного змісту посту - тимчасового позбавлення себе певних благ, поклоняючись тим самим Господові і виконуючи Його веління.
«О віруючі! Піст є для вас таким же обов'язковим приписом, як і для тих, хто був перед вами. Можливо, ви будете богобоязливими. Ліченими днями є дні посту. А хто з вас буде хворий або виявиться в дорозі, той [нехай] перенесе піст на інші дні. Ті ж, хто не зможе заповнити його в інші дні [з огляду на старечу немічність чи невиліковну хворобу] /1/, повинні нагодувати бідняка /2/. Хто зробить більше [ніж нагодує бідняка], то це краще для нього самого. Але якщо ви будете постити, це - найкраще для вас, якби ви тільки знали!
Місяць Рамадан - це місяць, у який було послано Коран [зведений зі Збереженої Скрижалі на перший небесний рівень із семи існуючих] як керівництво для людей, роз'яснення прямого шляху і розрізнення [щоб відрізнити істинне від хибного]. Хто з вас застане цей місяць, нехай проведе його в пості, а хто хворий чи в дорозі, нехай витримає [піст] в інші дні. Аллах бажає вам полегшення і не бажає вам труднощів, щоб повноцінно змогли ви дотримати посту і возвеличити Господа за те, що Він вивів вас до правди, - можливо, ви будете вдячні (будьте ж такими)!» (Св. Коран, 2: 183-185).
«Піст є для вас таким же обов'язковим приписом, як і для тих, хто був перед вами...»
Заповідь про піст була однією з важливих постанов, даних Господом Мойсеєві та Ісусові. В іудейській традиції існує практика сорокаденного посту за прикладом Мойсея, який перед тим, як отримав скрижалі Заповіту, «пробув на горі сорок днів і сорок ночей, хліба не їв і води не пив» (Втор., 9:9). Цього ж посту дотримувався Ісус, розпочинаючи своє пророче служіння (Мт., 4:2).
На відміну від ісламського посту в місяць Рамадан, який передбачає не тільки повну відмову від їжі від світанку до заходу сонця, але й інші постанови, у сучасній християнській традиції під постом маються на увазі лише певні обмеження в їжі. Наприклад, у православному християнстві піст буває декількох видів: дуже суворий (вживання тільки сирої рослинної їжі), суворий піст (вживання всілякої вареної рослинної їжі з рослинною олією), звичайний піст (крім того, що їдять у суворий піст, можна їсти і рибу), ослаблений піст (вживання будь-якої їжі, крім м'яса). Найважливішим у Християнстві вважається Великий піст, який триває сім тижнів і відноситься до категорії суворого посту.
Що стосується прикладів дотримання іудеями та християнами інших, добровільних, постів (піст у зв'язку з чиєюсь смертю, з нагоди руйнування Єрусалимського храму, Різдвяний і Успенський пости і т. д.), то вони практикуються і в ісламській традиції. Наприклад, піст у день 'Арафа (9-й день місяця Зуль-хіджа), день' Ашура ', день до нього і після (9, 10, 11-й дні місяця Мухаррам) і т. д.
«Можливо, ви будете богобоязливими»
Протягом усього свого життєвого шляху мусульманин повинен вести праведний спосіб життя, хоча б намагаючись, докладаючи зусиль для зміни себе в кращий бік /3/. Благословенний місяць Рамадан, що найбільше цьому сприяє, необхідно проводити в пості, прагненні чинити добрі справи, дякуючи при цьому Творцеві за таку можливість.
Якщо людина, з ласки Всевишнього, застала Рамадан у доброму здоров'ї, вона має змогу втекти від забороненого, визначити для себе справжні життєві цінності, зобов'язуючись виконувати те, що заповідав Господь. Не потрібно боятися звернутися до Нього з покаянням, наскільки великими не були б наші гріхи. «Воістину, Всевишній Всепрощаючий, Всемилостивий» /4/.
Рамадан - місяць посту, милості і прощення. Вибачимо ж кожного, хто заподіяв нам зло словом чи ділом: «І прагніть (поспішайте) до прощення від вашого Господа і до Раю, широта якого - небеса і Земля, Раю, приготованого для богобоязливих людей. [Прощення і райська обитель приготовані для тих] хто (1) витрачає [на шляху Господа] і в радості, і в горі, (2) пригнічує (стримує) відчуття гніву (роздратування, люті) та (3) вміє прощати. Воістину, Аллах любить тих, хто чинить добро» (Св. Коран, 3:133, 134). Пророк Мухаммад (хай благословить його Господь і вітає) сказав: «Хто стримає гнів [проковтне образу] тоді, коли він в змозі відповісти [на неї], того в Судний День Господь викличе перед усім людством для вибору ним бажаного» /5/.
Відомо, що посланець Господа проводив ночі Рамадану, читаючи Священний Коран, вникаючи у його потаємний зміст. Усім правовірним треба прагнути наповнити години цього місяця читанням Священної Книги, що є статутом і керівництвом для мусульман.
Безсумнівно, місяць Рамадан є періодом прояву щедрості і милосердя. Мусульмани повинні докладати зусиль до найбільш щирих проявів цих якостей у своїх вчинках і діях. У хадисі повідомляється: «Посланець Господа Мухаммад був найщедрішою людиною. І щедрішим над усе він був у [місяць] Рамадан ... »
Цей місяць дарує дві радості. З цього приводу пророк Мухаммад (хай благословить його Всевишній і вітає) сказав: «У того, хто постить, дві радості: одна - коли він розговляється, інша - коли стане перед Всевишнім [у Судний День] і порадіє за дотриманий ним піст» /6/. Перша радість - коли настає час розговіння і стає дозволеним заборонене у світлий час доби. Під другою радістю в хадисі мається на увазі радість, яку людина, що дотримувалася посту в земному житті, відчуває в Судний День, коли одержить нагороду за справи мирські /7/.
У чому ж користь посту? Вона багатогранна. Піст корисний у духовному і соціальному плані, а також з точки зору медицини. Людина, що постить, стає богобоязливою, виконує те, що наказує Всевишній, відмовляється від забороненого. Тим самим людина рятує себе від покарання Пекла і забезпечує собі благополуччя в цьому та у вічному житті. Піст допомагає виховати силу волі, привчає до подолання труднощів, відмови від хибних звичок і пристрастей. У період посту людина вчиться контролювати себе. При цьому вона усвідомлює милість Всевишнього, бо, відчувши голод і спрагу, потім, втамувавши їх, розуміє, наскільки милостивий Господь. Одночасно з'являються спонуки до благих вчинків щодо бідних і нужденних: гостріше усвідомлюється їх знедоленість, людина вишукує можливості надати їм допомогу, яку може /8/.
Особливо важливе усвідомлення того, що в пості усі рівні перед Господом і відрізняються лише за ступенем богобоязливості /9/, духовної наповненості внутрішнього світу та вмінням проектувати її в кожну мить свого особистого життя. Це, у свою чергу, перешкоджає прояву зарозумілості між людьми різних соціальних пластів.
Більш того, піст сприяє єднанню людей - адже вони і постять одночасно, і розговляються, шукають можливості спільно чинити добрі справи, які до вподоби Всевишньому. Стан спокою, умиротворення і доброзичливості, яке людина знаходить у дні місяця Рамадан, у багатьох зберігається і на подальший період /10/.
Позитивні сторони дотримання обов'язкового посту в місяць Рамадан:
- у місяць Рамадан ворота Раю відчинені, а ворота Пекла зачинені;
- тим, хто дотримується посту в місяць Рамадан з волі Господа, відпускаються всі попередні гріхи /11/;
- Всевишній особливо приймає благання тих, хто постить, поки вони не почнуть розговлятися;
- у цьому місяці є Ніч Могутності, «Ляйлятуль-кадр», коли поклоніння Творцю, як і будь-яке благодіяння перед Ним, значиме більше, ніж протягом тисячі місяців /12/.
Фундаментальні положення посту:
1. Намір (ніят), тобто наявність у серці бажання і рішучості постити, дотримуючись веління Господа. Місце розташування наміру - серце, а можна і вимовити наступні слова:
«Навайту ан асума савма фард міналь-фаджрі іляль-магрібі халісан ліл-ляхі та'аля»
«Я маю намір дотримуватися обов'язкового посту від сходу (зорі) до заходу сонця, роблячи це щиро заради Всевишнього». Ніят повинен бути «заданий» до зорі (можна зробити ніят після заходу сонця ввечері, напередодні дня посту). Пророк Мухаммад (хай благословить його Всевишній і вітає) казав: «Піст того, хто не визначить його [наміром] до зорі, є недійсним» /13/. Богослови трьох із чотирьох мазхабів говорять про те, що намір постити треба здійснювати щодня /14/. І тільки малікітські вчені допускають можливість того, що намір постити можна зробити один раз на початку місяця Рамадан /15/.
2. Утримання, що виражається у відмові від прийому їжі і пиття, статевих зносин у денний час доби - від моменту початку ранкової молитви до заходу.
Є також умови, за яких дотримання посту має канонічну обов'язковість: зрілість (за шаріатом), здоровий глузд /16/, фізична здатність постити.
Звільняються від посту жінки в період післяпологового очищення і під час менструації, а також хворі та подорожуючі /17/. У подальшому їм потрібно буде заповнити всі пропущені дні посту.
Випадки, що канонічно не порушують піст /18/
1. Проковтування їжі, води, статеві зносини - через безпам'ятство. Як тільки людина згадає про піст, вона зобов'язана припинити те, що чинить і продовжити піст /19/;
2. Мимовільний вихід сперми, наприклад полюції;
3. Підфарбовування очей сурмою або закрапування крапель в очі;
4. Кровопускання, здача крові на аналізи або як донорської /20/;
5. Чищення зубів місваком /21/ або зубною щіткою без використання пасти /22/;
6. Промивання носа і полоскання рота;
7. Прийняття душа, здійснення повного обмивання, а також плавання;
8. Мимовільне вдихання тютюнового диму /23/, пилу чи чогось іншого, в чому немає співучасті того, хто постить;
9. Лікування або видалення зуба без ковтання крові або ліків /24/;
10. Проковтування слизових виділень носоглотки;
11. Блювота в малому обсязі (мимовільна блювота і самостійне повернення частини блювотні маси назад в шлунок або навмисне викликання блювоти без заповнення нею ротової порожнини /25/);
12. Заковтування їжі, що залишилася між зубами, якщо в загальній масі це не дорівнює одній горошині;
13. Ін'єкція у м'яз, вену чи під шкіру, але тільки у випадку медичної необхідності /26/;
14. Вдихання пахощів, навіть навмисне;
15. Перевірка їжі на смак, без проковтування;
16. Використання мазей, йоду або зеленки для дезінфекції чи загоєння відкритої рани /27/.
Пророк Мухаммад (хай благословить його Аллах і вітає) про дотримання посту
(1) «Піст - це захист [від вчинення гріхів у житті тлінному і вогню Пекла - у вічному]. Якщо хтось із вас постить, то нехай не свариться, не кричить. А якщо його скривдять або вдарять, скаже: «Воістину, я дотримуюся посту» (зб. х. аль-Бухарі, Мусліма та ін.)
(2) «Присягаюся Тим, Хто має повну владу наді мною! Воістину, запах з рота того, хто постить кращий перед Всевишнім, ніж запах миску /28/» (зб. х. аль-Бухарі, Мусліма та ін.)
(3) «Коли починається місяць посту, розкриваються ворота Раю, закриваються ворота Пекла і накладаються кайдани [обмеження] на Сатану та його слуг» (хадис від Абу Хурайри; зб. х. аль-Бухарі і Мусліма).
(4) «Кожен день посту заради Господа віддаляє лице того, хто постить, від вогню Пекла на відстань, що дорівнює сімдесяти рокам шляху [піднімаючи вгору неймовірно високими райськими ступенями]» (хадис від Абу Са'їда; зб. х. аль-Бухарі, Мусліма, ат-Тірмізі, Ахмада та ін.)
(5) «Хто постить у місяць Рамадан з вірою у відплату і дотримуючись посту тільки заради Всевишнього, тому будуть відпущені попередні гріхи» (хадис від Абу Хурайри; наведено у всіх шести збірках достовірних хадисів).
(6) «Посланець Господа в останні десять ночей Рамадана часто молився, будив свою сім'ю для молитви, чинив багато добра» (хадис від 'Аїші; зб. х. аль-Бухарі і Мусліма).
(7) «Шукайте Ніч Могутності [вистоюючи нічні молитви і чинячи благо] у непарні дні останніх десяти днів місяця Рамадан» (хадис від 'Аїші; св. Х. Аль-Бухарі і Мусліма).
(8) 'Аїша запитала: «З яким благанням краще звертатися до Всевишнього у Ніч Могутності?» Пророк відповів: «Кажи: «Аллаахумма іннакя' афуввун, тухіббуль-'афва фа'фу'анні» (О Господи, Ти - Прощаючий, любиш прощати. Прости мене!) (хадис наведено в п'яти з шести збірок достовірних хадисів).
(9) «Якщо починається друга половина місяця Ша'бан /29/, то краще не постіть. [Це стосується тих, хто не постив у першу половину даного місяця]» (хадис від Абу Хурайри; зб. х. ат-Тірмізі).
(10) «Нехай ніхто із вас не постить за день або два до початку місяця Рамадан, крім тих, хто постив до того. Якщо людина постила, то може не перериватися [на ці один або два дні]» /30/.
(11) «Хто продовжує брехати і свідчити неправдиво в місяць посту, той даремно позбавляє себе їжі і пиття» /31/ (хадис від Абу Хурайри; зб. х. аль-Бухарі).
(12) «Хто з безпам'ятства почав пити або їсти, той завершує піст [у цей день]. Воістину, це Всевишній нагодував і напоїв його» /32/ (хадис від Абу Хурайри; зб. х. аль-Бухарі і Мусліма).
(13) «Хто читає нічну молитву /33/ в місяць Рамадан з вірою і очікуванням винагороди від Всевишнього, тому відпускаються всі раніше скоєні ним гріхи» (хадис від Абу Хурайри; зб. х. аль-Бухарі і Мусліма).
(14) «Хто постив весь місяць Рамадан, а потім [після закінчення дня свята] тримав піст шість днів /34/ у місяць Шавваль /35/, тому Всевишній визначив винагороду, що дорівнює винагороді за піст протягом століття» (хадис від Абу Айюба; зб. х. Мусліма і ат-Тірмізі).
(15) «Посланець Господа зробив обов'язковим для вас «закятуль-фітр» /36/. Даний податок дорівнює 1 са '/37/ фініків або 1 са' ячменю. Це обов'язково як для вільної людини, так і для раба, як для чоловіка, так і для жінки; як для дитини, так і для дорослого з числа мусульман. Пророк наказав нам виплачувати його до святкової молитви /38/» (хадис від Ібн 'Умара; зб. х. аль-Бухарі і Мусліма).
/1/ Саме так коментували цей аят багато вчених-богословів, першим серед яких був відомий тлумач Священного Корану, сподвижник Пророка Ібн 'Аббас.
/2/ «... З середнього [звичайного достатку], чим ви годуєте сім'ю» (див.: Св. Коран, 5:89).
/3/ «Ті ж, хто увірував [у Бога, погодився з усіма постулатами віри] і чинив благі вчинки, вони - мешканці Раю, вони зостануться там навічно» (Св. Коран, 2:82); «Скажи: «Я увірував в Аллаха (в Бога)», потім будь правдивим, чесним (слідуючи вірним шляхом)» (хадис від Суф'яна ібн 'Абдулла ас-Сакафі; зб. х. Ахмада, Мусліма, ат-Тірмізі та ін.) Див: Ас-Суюти Дж. Аль-джамі 'ас-сагир. С. 382, хадис № 6143, «Сахіх».
/4/ Див.: Св. Коран, 2:235, 3:89 і т. д.
/5/ Хадис від Сахля ібн Му'аза; зб. х. Абу Дауда і ат-Тірмізі, «Хасан». Див., наприклад: Джанан І. Хадис ансіклопедіси. Кутубія сітте. Т. 12. С. 111, хадис № 4317; ат-Табрізі М. Мішкет аль-масабіх. Т. 3. С. 89, хадис № 5088.
/6/ Зб. х. аль-Бухарі і Мусліма. Див.: Аль-'Аскаляні А. Фатх аль-барі бі шарх сахіх аль-бухарі. У 14 т. Т. 4. С. 141, хадис № 1904.
/7/ Цікава паралель, що показує силу і значимість щирого, не обтяжливого, заспокійливого дотримання ритуальної практики, в тому числі й посту, у долі жінки. Так, саме жінки, психологія, світовідчуття, чуттєвість, схильність до витонченості, моди, проникливість яких має свій особливий, відмінний від чоловічого сенс буття. У Пророка одного разу запитали: «Райські красуні (гурії) чи мирські жінки [що витримали життєвий іспит і стали вічно молодими мешканкам Раю] - хто з них буде [за всіма критеріями] кращими?» Він (нехай благословить його Всевишній і вітає) відповів: «Мирські мешканки [в Раю] будуть набагато кращими». «Чому?» - [дивуючись] уточнили у нього. «Через молитви, піст, їх побожність перед Всевишнім», - завершив Пророк.
Див., наприклад: Аз-Зухайлі В. Ат-тафсір аль-мунір. У 17 т. Т. 1. С. 116; аль-Му'джам аль-'арабі аль-асасі [Фундаментальний тлумачний словник арабської мови]. Міністерство виховання, культури і наук: Ларус, [б. р.]. С. 362.
/8/ Порівн., наприклад, старозаповітну заповідь: «Ось піст, що Я вибрав його: розв'яжи кайдани безбожности, пута ярма, і пригноблених відпусти на волю, і всяке ярмо розірви; поділи із голодним хліб твій, і вбогих бурлаків приведи до дому твого; коли побачиш нагого, вкрий його і від єдинокровного твого не ховайся» (Іс., 58:6, 7).
/9/ «О люди! Ми створили вас із чоловіка і жінки [Адама і Єви] і зробили вас народами і племенами [немає нічого дивного в тому, що ви різних національностей, культур. І ваша «різниця та несхожість» для того], щоб ви пізнавали одне одного. Воістину, найбільш великодушними й благородними серед вас [о люди] є ті, хто найбільше побожний [перед Всевишнім]. Воістину, Він всезнаючий і повною мірою обізнаний про все» (Св. Коран, 49:13); Пророк Мухаммад говорив: «Мусульмани - брати. Немає жодної переваги одного над іншим, окрім як у богобоязливості» (хадис від Хабіба ібн Хараша; зб. х. Ат-Табарані, «Хасан»). Див.: Ас-Суюти Дж. Аль-джамі 'ас-сагир. С. 551, хадис № 9211. «Богобоязливість [побожність] - це якість людської натури, що веде до прихильності до наказів і заповідей Господа і відмови від того, що заборонене та грішне перед Ним». Див.: Му'джаму люгаті аль-фукаха '. С. 141.
Порівн.: «... людина дивиться на обличчя, а Господь дивиться на серце» (1 Цар., 16:7).
/10/ З точки зору медицини піст корисний, оскільки справляє благотворний вплив на здоров'я людини: під час посту нормалізується робота кишечника, виводяться шлаки з організму, зменшуються жирові відкладення і т. д. неоціненний вплив посту на нервову систему і роботу серця. У тих, хто постить значно скорочується кількість негативних емоцій, стресів.
/11/ В першу чергу тут маються на увазі малі гріхи, адже великі, а також ті, що пов'язані з образою або нанесенням шкоди іншим людям, просто так не відпускаються. Хоча милість Всевишнього безмежна і прямо пропорційна тим серйозним, глибинним змінам, які відбуваються в людині.
/12/ «Ніч Могутності («Ляйлятуль-кадр») краща, ніж тисяча місяців» (Св. Коран, 97:3).
/13/ Хадис від 'Аїші; зб. х. аль-Байхаки, ад-Дара Кутні. Див., наприклад: Ас-Суюти Дж. Аль-джамі 'ас-сагир. С. 542, хадис № 9018, «Хасан».
/14/ Див., наприклад: Аз-Зухайлі В. Аль-фікх аль-ісламі ва аділлятух. У 8 т. Т. 2. С. 629, 630; Мадждуддін А. Аль-іхтіяр лі та'ліль аль-мухтар. Т. 1. Ч. 1. С. 126.
/15/ Див.: Аз-Зухайлі В. Аль-фікх аль-ісламі ва аділлятух. У 8 т. Т. 2. С. 627.
/16/ Люди, що мають психічні захворювання, повністю звільнені від виконання релігійної практики.
/17/ Християнська Церква, наприклад, також передбачає скасування чи послаблення посту в особливих випадках (хвороба, перебування в дорозі і т. д.).
/18/ Див: Аз-Зухайлі В. Аль-фікх аль-ісламі ва аділлятух. У 8 т. Т. 2. С. 656-658.
/19/ «Хто з безпам'ятства почав пити або істи, той завершує піст [у цей день]. Воістину, це Всевишній нагодував і напоїв його [тобто піст його не порушений, а відзначений Господом]» (хадис від Абу Хурайри; зб. х. аль-Бухарі і Мусліма).
/20/ Достеменно відомо, що пророк Мухаммад (хай благословить його Аллах і вітає) робив кровопускання під час посту (хадис від Ібн 'Аббаса; зб. х. Імама аль-Бухарі). Див. також: Імам Малік. Аль-муватто. Каїр: аль-Хадис, 1993. Гол. 18. Ч. 10. С. 247, хадіси № 30-32; те саме. Бейрут: Іхья аль-'улюм, 1990. С. 232, хадіси № 662-664.
/ 21 / Достеменно відомо, що Пророк користувався місваком (паличкою для чищення зубів) під час посту. Див.: Аль-Кардаві Ю. Фатава му'асира. У 2 т. Т. 1. С. 329.
/22/ Від використання зубної пасти під час посту краще утриматися. Велика частина вчених сходяться на думці, що потрапляння її в шлунок порушує піст. Якщо людина користується нею, то повинна бути гранично обережною. Див.: Аль-Кардаві Ю. Фатава му'асира. У 2 т. Т. 1. С. 329, 330.
/23/ Навмисне вдихання тютюнового диму порушує піст.
/24/ У випадку проковтування крові або ліків піст порушується. Винятком можуть бути випадки потрапляння разом зі слиною в гортань, стравохід того, що вкрай незначне, що ближче до випадковості, ніж до явного заковтуванні крові чи ліків.
/25/ Самостійне викликання блювоти, при якому ротова порожнина заповнюється блювотними масами, а також навмисне заковтування блювотних виділень порушують піст. У цьому випадку необхідно буде постити в інший день.
/26/ Що стосується клізм, то у всіх випадках вони порушують піст.
/27/ Аль-Кардаві Ю. Фатава му'асира. У 2 т. Т. 1. С. 305.
/28/ Миск - східні пахощі.
/29/ Ша'бан - місяць, що передує Рамадану.
/30/ Богослови стверджували, що даний хадис вказує на крайню небажаність починати піст місяця Рамадан за день-два до фактичного початку місяця посту. Але якщо це припало на ті дні, в які людина зазвичай постить (понеділок і четвер, наприклад) чи віруючий постив увесь місяць Ша'бан, то він може постити, і дана вказівка його не стосується. Див.: Аль-'Аскаляні А. Фатх аль-барі бі шарх сахіх аль-бухарі. У 14 т. Т. 4. С. 152, хадис № 1914.
/31/ Піст його не приймається Господом.
/32/ Тобто піст його не порушений, а відзначений Господом. Незважаючи на вживання їжі, людина продовжує постити і завершує піст увечері, коли настає час розговіння.
/33/ Маються на увазі молитви «Таравих», що читається після п'ятої обов'язкової молитви, «Тахаджуд», що читається після закінчення однієї третини ночі й до початку часу ранкової молитви, або «Вітр».
/34/ Необов'язково тримати піст шість днів поспіль. Важливо, щоб загальна кількість днів посту в цей місяць дорівнювала шести.
/35/ Шавваль - місяць, наступний після Рамадану.
/36/ «Закятуль-фітр» - податок розговіння. Він є заключною умовою для ухвалення Всевишнім дотримання посту. Виплачується на користь бідних і незаможних мусульман. Обов'язковий як для дорослих, так і для дітей. Від імені дітей виплачується їхніми батьками. Може бути виплачений до початку Свята розговіння ('Ійдуль-фітр, Ураза-байрам).
/37/ Са '- міра сипучих тіл, що дорівнює приблизно 3260 г. Так вважають вчені ханафітського мазхаба. Решта богословів стверджують, що дана міра сипучих тіл дорівнює 2172 г. Див.: Му'джам люгаті аль-фукаха '. С. 270. Вирахувавши нинішню вартість продукту, можна виплатити «закятуль-фітр» грошима.
/38/ По завершенні святкової молитви обов'язковість виплати даного податку зберігається.
АЛЯУТДІНОВ Шаміль Ріфатович, випускник Міжнародної ісламської академії та фак-ту ісламського права каїрського ун-ту аль-Азхар, імам-хатиб Меморіальної мечеті Москви. Один з найвидатніших представників нової хвилі ісламських богословів і проповідників Росії.
За матеріалами umma.ru
Посилання на тему: