Сьогодні ми говоримо про відносно нову сферу медицини, яка дає надію на порятунок тисяч і тисяч життів хворих, раніше приречених на смерть. Це — трансплантологія, галузь медичної науки, яка вивчає все, що пов’язане з пересадкою органів, тканин або їх штучних замінників.
Як говорить «всезнаючий» інтернет, в цьому питанні, крім медичного, існують не менш важливі аспекти: економічний та юридичний. При цьому, про
Проте навколо трансплантології, званої «надією людства», в усьому світі безліч не завжди достовірної інформації, з цього приводу висловлюються різні, часом полярні думки… І все ж трансплантологія розвивається, незважаючи на перешкоди — це і дефіцит донорів, що зростає, цілком реальний ризик розвитку кримінального бізнесу — торгівлі органами і т. д. Ці проблеми спільні для всього світу, проте в Україні їх набагато більше.
В Україні сьогодні домінує трансплантація органів від живого
Сьогодні знову піднімається питання внесення змін до закону — цього разу проблему дефіциту донорів намагаються вирішити впровадженням «презумпції згоди», коли кожен з нас при відсутності офіційно оформленої заборони на вилучення після смерті органів зі свого тіла, автоматично стає донором — дозволи лікарям для цього потрібні не будуть.
Запитання про позицію Ісламу щодо донорства взагалі і посмертного зокрема ми поставили муфтієві Духовного управління мусульман України «Умма» шейху Саіду Ісмагілову:
— У нас є фатви, які стосуються органів взагалі і донорства зокрема. Зауважу, що це — молодий аспект богослов’я, тому що в минулому це (донорство, пересадка органів — ред.) було неможливо. — сказав Саід хазрат, — Говорячи про можливість посмертного вилучення органів для подальшої трансплантації і про законодавчі ініціативи стосовно так званої «презумпції згоди», хочу нагадати: перша базова позиція, на якій стоїть Іслам — це те, що до людини після її смерті потрібно ставитися так само, як ставилися до людини за життя.
Небіжчика потрібно ховати з повагою до його гідності, дбайливо ставлячись до його тіла: не ламаючи і не пошкоджуючи кісток, не завдаючи шкоди зовнішньому вигляду. І навіть у нас, у мусульман, обмивання тіла покійного проводиться чистою і теплою водою, якщо б ми купали немовля. Таким чином, виявляється природна повага людини до людини.
Взагалі, донорство — це досить складне питання. Якщо говорити про донорство крові, то воно за певних аспектів в Ісламі дозволено, бо кров — це поновлюваний елемент тіла людини. Що стосується донорства органів, то посилаючись на фатву шейха Мухаммада Сіддика (і це ж питання роз’яснював і шейх Ахмад Кути), можна стверджувати: трансплантація органів в Ісламі дозволена, якщо вона здійснюється в рамках, визначених шаріатом і відповідає таким правилам: донор повинен бути в здоровому глузді, дорослим — не молодше 21 року; він повинен бути донором за своїм бажанням, а не про примусу. Орган, який при цьому вилучається у людини, не повинен бути таким, від якого залежить її здоров’я або життя. Також заборонена трансплантація статевих органів.
Що стосується померлого донора, то,
Третя умова — цей орган або тканина за медичними показаннями мають бути покликані зберегти або підтримати життя іншої людини. Орган повинен бути вилучений у покійного відразу ж після його смерті.
Шейху Саід, Ви сказали, що родичі не повинні «розпродавати органи померлого». Наскільки мені відомо, і за життя мусульманин не має права бути платним донором…
— В Ісламі взагалі не можна бути донором за гроші. Але в житті бувають різні ситуації: наприклад, померлий — мусульманин, а його родичі — ні. На послідовників інших релігій або атеїстів правила Ісламу не поширюються. Ми можемо їм сказати: «Ви не маєте права», а вони також можуть заперечити: «ми — не мусульмани і не дотримуємося вашого закону». Як тут бути? Тут дійсно виникає дуже багато питань.
А якщо сталася катастрофа, в якій загинула людина, при якій немає документів, і невідомо, де шукати її родичів, але її органи, на думку лікарів, можуть врятувати чиєсь життя?
— Якщо йдеться про вилучення органів у жертв катастроф, особи яких не встановлені, то це можливо тільки за рішенням суду.
Шейху Саід, як ви думаєте, можливо, державі варто піти не дорогою нав’язування непопулярних законів, а звернутися до представників усіх релігійних організацій з проханням приділити увагу роз’ясненню необхідності ділитися частинкою себе для порятунку життів інших людей? Або ж це буде сприйматися, як свого роду примус?
— Роз’яснювальна робота повинна бути, але рішення нав’язувати не можна, людина повинна добровільно вирішувати, ставати йому донором чи ні.
А що ви думаєте про обговорювану нині «презумпцію згоди»? Адже це, наскільки я розумію, вступає в протиріччя з нормами шаріатського права, з Ісламом — чи будуть з боку ісламських організацій якісь заяви, вимоги про внесення поправок і змін до законопроекту?
— Я не знаю, чи має держава моральне право розпоряджатися тілами своїх громадян, адже це інститут, який не дарує нам життя (життя дає Господь Бог і батьки). Мені здається, що подібний законопроект, наскільки б красиво він не обґрунтовував, не виправдовував мети, з якою створюється — порушує права людини, в тому числі і його право на недоторканність. Тому, думаю, якщо закон буде прийматися, то
На Ваш погляд, чи не спровокує такий закон пожвавлення в кримінальному бізнесі — «чорній трансплантології»? Або ж навпаки — з прийняттям закону посилиться контроль і процедура посмертного вилучення донорських органів стане більш прозорою та обмежить можливості злочинців? Чи дозволяє взагалі
— Є серйозні підозри, що це і зараз існує… Не виключено, що може існувати така от форма торгівлі людськими органами. Я думаю, що держава, враховуючи думку релігійних конфесій, повинна дуже добре й виважено оцінити всі за і проти, передбачити ймовірність зловживань, врахувати інтереси кожного громадянина, перш ніж приймати подібні закони. І держава повинна при цьому обов’язково враховувати
Цікаво, що у своєму баченні проблеми донорства (в тому числі і посмертного) для трансплантації представники більшості різних церков і релігій єдині.
Зокрема, як відповіли нашому кореспонденту в парафії Св. Антонія з Падуї (
У Євангеліє говориться: «немає більшої любові, ніж хто своє життя віддає за друзів» — але за умови, що повинна бути згода донора і все зроблено з урахуванням вимог моралі та етики. Бізнес на донорстві неприпустимий, на це Католицька Церква згоди не дає, так як добро не повинно і не може породжувати зло.
У випуску однієї з телепередач каналу «СТБ» не так давно обговорювалася ця проблема, в студії серед експертів був присутній і архімандрит Лаврентій (Живчик), благочинний Михайлівського Золотоверхого собору (УПЦ КП), який заявив і про позицію Української православної церкви (Київський патріархат) і про свою особисту позицію, при цьому підкреслив обов’язковість усвідомленої добровільної згоди потенційного донора.
— Якщо у людини дійсно є щира готовність самопожертви, то нічого нас не зупинить. У церкви чітка позиція — те, що ми можемо використовувати органи людини, яка померла, для порятунку життя іншої людини — поза сумнівами.
Сергій Іванов, священик УПЦ МП (храм Косьми і Даміана при Дніпропетровській обласній лікарні імені Мечникова), у програмі «Наживо» місцевого телеканалу також заявив, що православна церква позитивно ставиться до трансплантації органів. Відповідаючи на питання ведучої, що цікавилася релігійним і
З виданою шейхом Ахмадом Куті фатвою про трансплантацію людських органів, про яку згадав в інтерв’ю муфтій ДУМУ «Умма» шейх Саід Ісмагілов, можна ознайомитися на сайті Іслам для всіх.
Також нагадаємо, що Європейська рада з фатв і досліджень прийняла відповідну постанову, яка підтвердила рішення про використання органів живих або мертвих людей, прийняте Міжнародною ісламської юридичною академією в Mецці (при Всесвітній мусульманської лізі) № 26 (¼), і постанову Міжнародної ісламської юридичної академії в Джидді (при Всесвітній мусульманської організації). З цією постановою, де докладно дано визначення і класифікації забороненого і дозволеного в сфері трансплантації з точки зору Ісламу, можна ознайомитися на сайті Іслам для всіх.